GITD kontroluje ciężarówki od 18 lat

Inspekcja Transportu Drogowego działa 18 lat, kontrolując rynek przewozów samochodowych oraz fotoradary.

Publikacja: 06.10.2020 19:27

GITD kontroluje ciężarówki od 18 lat

Foto: fot. GITD

Ustawa o transporcie drogowym powołała Inspekcję Transportu Drogowego. Pierwszych 80 przeszkolonych inspektorów rozpoczęło działalność 1 października 2002 roku. Przez 18 lat ITD w wykonała ponad 3,1 mln kontroli drogowych, ponad 27 tys. kontroli w przedsiębiorstwach i sprawdziła niemal 16,4 mln dni pracy kierowców.

Inspektorzy ITD przeprowadzili m.in.: blisko 480 tys. kontroli przewozu osób, ponad 300 tys. kontroli wagi pojazdów, 286 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne oraz blisko 60 tys. kontroli przewozu odpadów. – Obecność inspektorów na drogach, ich wiedza i doświadczenie są gwarancją dla branży transportowej w zapewnieniu warunków dla uczciwej konkurencji i ograniczeniu występowania niepożądanych praktyk w transporcie drogowym – zapewnia główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.

Czytaj więcej w: Więcej płatnych dróg?

– Kontrole, prowadzone w wąskich, wyspecjalizowanych obszarach, wpływają na wzrost bezpieczeństwa samych kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Przykładowo, Inspekcja jest wiodącą w zakresie kontroli czasu pracy kierowców zawodowych. Działania inspektorów mają ograniczyć przypadki manipulacji, fałszowania czasu pracy i prowadzenia pojazdów niezgodnie z normami – dodaje szef ITD.

Od 9 lat inspektorzy dbają również o szczelność systemu poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg. W tym czasie przeprowadzili ponad 23 mln kontroli mobilnych, sprawdzając czy opłaty zostały wniesione. Zadania to realizowane jest dziś przez ponad 150 inspektorów.

Czytaj więcej w: Polscy przewoźnicy już testują brytyjski system pozwoleń na wjazd do Kent

Inspekcja w 2011 r. przejęła również wydawanie uprawnień, licencji, zezwoleń i zaświadczeń oraz świadectw kierowcy.

W tym samym roku ITD uruchomiła automatyczny system nadzoru nad ruchem drogowym przejmując m.in. 100 fotoradarów od policji i GDDKiA. Dziś system to ponad pół tysiąca urządzeń rejestrujących, a w perspektywie kolejnych 100 nowych odcinków dróg objętych kontrolą.

Czytaj więcej w: Już za pół roku e-Toll zastąpi ViaToll

Od 2011 r. ponad 3,6 mln spraw zakończyło się nałożeniem mandatów karnych za przekroczenia prędkości i przejazd na czerwonym świetle, zaś ponad 36 tys. spraw zakończyło się skierowaniem wniosków o ukaranie do sądów. – W najbliższych dniach podpiszemy umowę na zakup i wdrożenie 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. To pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego. W dalszej kolejności ponad 250 dziś już funkcjonujących urządzeń zostanie wymienionych na nowe – zapowiada p.o. zastępca głównego inspektora transportu drogowego Karolina Wieczorek.
W ramach rozbudowy systemu zakupionych zostanie również 39 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 30 urządzeń monitorujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5, które zostaną posadowione na przejazdach kolejowych.

Ustawa o transporcie drogowym powołała Inspekcję Transportu Drogowego. Pierwszych 80 przeszkolonych inspektorów rozpoczęło działalność 1 października 2002 roku. Przez 18 lat ITD w wykonała ponad 3,1 mln kontroli drogowych, ponad 27 tys. kontroli w przedsiębiorstwach i sprawdziła niemal 16,4 mln dni pracy kierowców.

Inspektorzy ITD przeprowadzili m.in.: blisko 480 tys. kontroli przewozu osób, ponad 300 tys. kontroli wagi pojazdów, 286 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne oraz blisko 60 tys. kontroli przewozu odpadów. – Obecność inspektorów na drogach, ich wiedza i doświadczenie są gwarancją dla branży transportowej w zapewnieniu warunków dla uczciwej konkurencji i ograniczeniu występowania niepożądanych praktyk w transporcie drogowym – zapewnia główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach