Dodatkowe 2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi

Chodniki, wysepki, ścieżki rowerowe mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.

Publikacja: 17.11.2020 20:25

Dodatkowe 2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi

Foto: logistyka.rp.pl

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Na jego realizację resort przewidział dodatkowe 2,5 mld zł.

Chodniki i wysepki

W ramach Programu powstaną m.in. chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Przebudowywane zostaną skrzyżowania, zbudowane będą lewoskręty i kładki dla pieszych.

Czytaj więcej w: Ponad miliard złotych miesięcznie na drogi

GDDKiA realizuje także mniejsze zadania, budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych, wchodzących w zakres Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Celem jest lepsza ochrona uczestników ruchu. Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia.

Czytaj więcej w: Dzięki Białorusinom ciężarówki ruszyły spod płotu

Ofiar wypadków jest coraz mniej, a spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych byłby jeszcze większy, gdyby nie wyłączenie od 1 stycznia 2016 roku z systemu nadzoru nad ruchem drogowym około 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle.

Jest lepiej, ale nie wszędzie

W ostatnich dziewięciu latach liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych zmalała o blisko 38 proc., zaś liczba ofiar śmiertelnych tych wypadków zmalała o ponad 44 proc. W tym samym czasie na drogach GDDKiA spadek wyniósł (odpowiednio) 52,3 proc. oraz 51,6 proc. Jednocześnie liczba pojazdów silnikowych wzrosła o ponad 34 proc.

Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?

Sieć zarządzana przez Generalną Dyrekcję wydłużyła się o 3,2 proc. (cała sieć dróg w Polsce powiększyła się o 4,3 proc.), zaś autostrady i drogi ekspresowe są dłuższe o 175 proc. Nowa sieć szybkich dróg przenosi dwie trzecie ruchu i odpowiada za zmniejszenie liczby wypadków drogowych, choć nadal dochodzi na nich do niebezpiecznych zdarzeń i to wyjątkowo tragicznych w skutkach.

Czytaj więcej w: Koniec z ciężarowym złomem na drogach

GDDKiA wskazuje, że przyczyną tragedii są zachowania kierowców – głównie przekroczenia dopuszczalnej prędkości i bardzo często są to przekroczenia ekstremalne, gdy kierowca nie ma szans na reakcję. W 2019 r. ponad 70 proc. wypadków odnotowano na suchej i równej nawierzchni. Ofiary tych zdarzeń stanowią blisko 69 proc. wszystkich zabitych w wypadkach.

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Na jego realizację resort przewidział dodatkowe 2,5 mld zł.

Chodniki i wysepki

Pozostało 94% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu