Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Na jego realizację resort przewidział dodatkowe 2,5 mld zł.

Chodniki i wysepki

W ramach Programu powstaną m.in. chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Przebudowywane zostaną skrzyżowania, zbudowane będą lewoskręty i kładki dla pieszych.

Czytaj więcej w: Ponad miliard złotych miesięcznie na drogi

GDDKiA realizuje także mniejsze zadania, budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych, wchodzących w zakres Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Celem jest lepsza ochrona uczestników ruchu. Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia.

Czytaj więcej w: Dzięki Białorusinom ciężarówki ruszyły spod płotu

Ofiar wypadków jest coraz mniej, a spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych byłby jeszcze większy, gdyby nie wyłączenie od 1 stycznia 2016 roku z systemu nadzoru nad ruchem drogowym około 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle.

Jest lepiej, ale nie wszędzie

W ostatnich dziewięciu latach liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych zmalała o blisko 38 proc., zaś liczba ofiar śmiertelnych tych wypadków zmalała o ponad 44 proc. W tym samym czasie na drogach GDDKiA spadek wyniósł (odpowiednio) 52,3 proc. oraz 51,6 proc. Jednocześnie liczba pojazdów silnikowych wzrosła o ponad 34 proc.

Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?

Sieć zarządzana przez Generalną Dyrekcję wydłużyła się o 3,2 proc. (cała sieć dróg w Polsce powiększyła się o 4,3 proc.), zaś autostrady i drogi ekspresowe są dłuższe o 175 proc. Nowa sieć szybkich dróg przenosi dwie trzecie ruchu i odpowiada za zmniejszenie liczby wypadków drogowych, choć nadal dochodzi na nich do niebezpiecznych zdarzeń i to wyjątkowo tragicznych w skutkach.

Czytaj więcej w: Koniec z ciężarowym złomem na drogach

GDDKiA wskazuje, że przyczyną tragedii są zachowania kierowców – głównie przekroczenia dopuszczalnej prędkości i bardzo często są to przekroczenia ekstremalne, gdy kierowca nie ma szans na reakcję. W 2019 r. ponad 70 proc. wypadków odnotowano na suchej i równej nawierzchni. Ofiary tych zdarzeń stanowią blisko 69 proc. wszystkich zabitych w wypadkach.