Kwitnie rynek dostawczych busów

Od czwartego kwartału nie maleje popyt na samochody dostawcze do transportu międzynarodowego.

Publikacja: 04.02.2021 04:50

Kwitnie rynek dostawczych busów

Foto: logistyka.rp.pl

Firmy zabudowujące oferują terminy odbioru samochodów na maj i czerwiec. Rynek pojazdów lekkich (o dmc 3,5 tony) do transportu międzynarodowego odbił w ostatnim kwartale roku. – W Renault popyt na samochody z zabudową skrzyniową i kabiną sypialną częściowo powrócił, sytuacja polepszyła się od września, a zasady finansowania tego typu pojazdów się nie zmieniły – zapewnia rzecznik Renault Polska Janusz Chodyła. W roku 2020 Renault zarejestrował 1665 takich samochodów.

Czytaj więcej w:Przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku dobrej koniunktury

Fiat Professional podaje, że rozkład rejestracji „międzynarodówek” rozłożył się następująco: 1 kw. – 26 proc., 2 kw. – 20 proc., 3 kw. – 24 proc., 4 kw. – 31 proc. Przy czym cały rynek pojazdów zabudowanych 2020/ 2019 zanotował spadek o 17,5 proc., z kolei marka Fiat Professional (pojazdy zabudowane) zmniejszyła rejestracje o 8,3 proc.

Rejestracje tzw. „międzynarodówek” marki Fiat Professional zmalały o nieco ponad 30 proc. (rok do roku) i pomimo bardzo dobrego 4 kwartału. – Straty z 2 i 3 kwartału nie udało się nadrobić – przyznaje LCV Conversion Manager w Fiat Professional Sławomir Szuberski

Wskazuje, że wyraźny przyrost wielkości rejestracji w 4 kwartale potwierdza zapotrzebowanie na ten wariant zabudowy. – Należy przypuszczać, iż taka sytuacja przez najbliższe kilkanaście miesięcy będzie się utrzymywać, oczywiście przy założeniu, że inne warunki np. związane z obostrzeniami pandemicznymi nie ulegną zmianie – zastrzega Szuberski.

Czytaj więcej w: Nielegalne diodowe zamienniki

Rosnąca liczba rejestracji jest skutkiem dużego popytu na przewozy. – Odczuwalny jest na rynku nieznaczny brak samochodów – uważa właściciel dużej firmy transportowej Robi Robert Olszewski.

Na rosnący optymizm wśród przewoźników zwraca uwagę analityk Autovista Polska Marcin Kardas. – Widoczny pod koniec roku wzrost ilości zamówień bardzo dobrze wróży sprzedaży w 2021 roku. Należy dodać, że w przeciwieństwie do samochodów osobowych poziom cen cennikowych utrzymał się na stabilnym poziomie. W przypadku pojazdów dostawczych zmiana normy emisji spalin nastąpi w przyszłym roku i dopiero wtedy importerzy na to zareagują – przypomina Kardas.

Czytaj więcej w: Kierowcy już przebierają w ofertach

Dodaje, że dopiero kolejne lata mogą przynieść większe zmiany związane z wprowadzeniem licencji na transport i tachografów do samochodów do 3,5 t dmc, nowych norm emisji spalin, czy presji na sprzedaż wersji elektrycznych.

Pakiet Mobilności zlikwiduje rynek busów. – Licencje, tachografy zwiększą koszty i ograniczą czas pracy. Obwarowania dla 3,5-tonówek będą takie same jak dla cięższych modeli – porównuje Szuberski.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Przewoźnicy przyznają, że nowe regulacje likwidują rynek busów oraz poważnie utrudnią działalność przewoźnikom korzystających z cięższych modeli. – Coraz mocniej odczuwamy naciski państw Unii. Coraz dosadniej Polski przewoźnik otrzymuje informacje, że jest persona non grata. Bruksela robi co chce. Szkoda tylko, że to działa w jedną stronę. Według mnie śruba jest przykręcana powoli, aby niektóre kraje powoli odbudowały swój tabor. Jeśli nie podejmiemy radykalnych działań to obudzimy się z ręką w nocniku – ostrzega Olszewski.

Tymczasem adwokat Francois Wojcikiewicz uważa, że polscy przewoźnicy są oczerniani we francuskiej prasie i wskazuje publikacje z artykułami lokalnej prasy. – Kontrole na francuskich drogach są wyraźnie skierowane przeciwko przewoźnikom Polskim. Francja kontynuuje skuteczną akcję medialną i lobbingową oczerniającą polski transport drogowy – ostrzega francuski adwokat.

Firmy zabudowujące oferują terminy odbioru samochodów na maj i czerwiec. Rynek pojazdów lekkich (o dmc 3,5 tony) do transportu międzynarodowego odbił w ostatnim kwartale roku. – W Renault popyt na samochody z zabudową skrzyniową i kabiną sypialną częściowo powrócił, sytuacja polepszyła się od września, a zasady finansowania tego typu pojazdów się nie zmieniły – zapewnia rzecznik Renault Polska Janusz Chodyła. W roku 2020 Renault zarejestrował 1665 takich samochodów.

Czytaj więcej w:Przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku dobrej koniunktury

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności