Kwitnie rynek dostawczych busów

Od czwartego kwartału nie maleje popyt na samochody dostawcze do transportu międzynarodowego.

Publikacja: 04.02.2021 04:50

Kwitnie rynek dostawczych busów

Foto: logistyka.rp.pl

Firmy zabudowujące oferują terminy odbioru samochodów na maj i czerwiec. Rynek pojazdów lekkich (o dmc 3,5 tony) do transportu międzynarodowego odbił w ostatnim kwartale roku. – W Renault popyt na samochody z zabudową skrzyniową i kabiną sypialną częściowo powrócił, sytuacja polepszyła się od września, a zasady finansowania tego typu pojazdów się nie zmieniły – zapewnia rzecznik Renault Polska Janusz Chodyła. W roku 2020 Renault zarejestrował 1665 takich samochodów.

Czytaj więcej w:Przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku dobrej koniunktury

Fiat Professional podaje, że rozkład rejestracji „międzynarodówek” rozłożył się następująco: 1 kw. – 26 proc., 2 kw. – 20 proc., 3 kw. – 24 proc., 4 kw. – 31 proc. Przy czym cały rynek pojazdów zabudowanych 2020/ 2019 zanotował spadek o 17,5 proc., z kolei marka Fiat Professional (pojazdy zabudowane) zmniejszyła rejestracje o 8,3 proc.

Rejestracje tzw. „międzynarodówek” marki Fiat Professional zmalały o nieco ponad 30 proc. (rok do roku) i pomimo bardzo dobrego 4 kwartału. – Straty z 2 i 3 kwartału nie udało się nadrobić – przyznaje LCV Conversion Manager w Fiat Professional Sławomir Szuberski

Wskazuje, że wyraźny przyrost wielkości rejestracji w 4 kwartale potwierdza zapotrzebowanie na ten wariant zabudowy. – Należy przypuszczać, iż taka sytuacja przez najbliższe kilkanaście miesięcy będzie się utrzymywać, oczywiście przy założeniu, że inne warunki np. związane z obostrzeniami pandemicznymi nie ulegną zmianie – zastrzega Szuberski.

Czytaj więcej w: Nielegalne diodowe zamienniki

Rosnąca liczba rejestracji jest skutkiem dużego popytu na przewozy. – Odczuwalny jest na rynku nieznaczny brak samochodów – uważa właściciel dużej firmy transportowej Robi Robert Olszewski.

Na rosnący optymizm wśród przewoźników zwraca uwagę analityk Autovista Polska Marcin Kardas. – Widoczny pod koniec roku wzrost ilości zamówień bardzo dobrze wróży sprzedaży w 2021 roku. Należy dodać, że w przeciwieństwie do samochodów osobowych poziom cen cennikowych utrzymał się na stabilnym poziomie. W przypadku pojazdów dostawczych zmiana normy emisji spalin nastąpi w przyszłym roku i dopiero wtedy importerzy na to zareagują – przypomina Kardas.

Czytaj więcej w: Kierowcy już przebierają w ofertach

Dodaje, że dopiero kolejne lata mogą przynieść większe zmiany związane z wprowadzeniem licencji na transport i tachografów do samochodów do 3,5 t dmc, nowych norm emisji spalin, czy presji na sprzedaż wersji elektrycznych.

Pakiet Mobilności zlikwiduje rynek busów. – Licencje, tachografy zwiększą koszty i ograniczą czas pracy. Obwarowania dla 3,5-tonówek będą takie same jak dla cięższych modeli – porównuje Szuberski.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Przewoźnicy przyznają, że nowe regulacje likwidują rynek busów oraz poważnie utrudnią działalność przewoźnikom korzystających z cięższych modeli. – Coraz mocniej odczuwamy naciski państw Unii. Coraz dosadniej Polski przewoźnik otrzymuje informacje, że jest persona non grata. Bruksela robi co chce. Szkoda tylko, że to działa w jedną stronę. Według mnie śruba jest przykręcana powoli, aby niektóre kraje powoli odbudowały swój tabor. Jeśli nie podejmiemy radykalnych działań to obudzimy się z ręką w nocniku – ostrzega Olszewski.

Tymczasem adwokat Francois Wojcikiewicz uważa, że polscy przewoźnicy są oczerniani we francuskiej prasie i wskazuje publikacje z artykułami lokalnej prasy. – Kontrole na francuskich drogach są wyraźnie skierowane przeciwko przewoźnikom Polskim. Francja kontynuuje skuteczną akcję medialną i lobbingową oczerniającą polski transport drogowy – ostrzega francuski adwokat.

Firmy zabudowujące oferują terminy odbioru samochodów na maj i czerwiec. Rynek pojazdów lekkich (o dmc 3,5 tony) do transportu międzynarodowego odbił w ostatnim kwartale roku. – W Renault popyt na samochody z zabudową skrzyniową i kabiną sypialną częściowo powrócił, sytuacja polepszyła się od września, a zasady finansowania tego typu pojazdów się nie zmieniły – zapewnia rzecznik Renault Polska Janusz Chodyła. W roku 2020 Renault zarejestrował 1665 takich samochodów.

Czytaj więcej w:Przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku dobrej koniunktury

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO