Reklama
Rozwiń

Usunięcie z dróg spalinowych ciężarówek to niepotrzebny eksperyment

Przewoźnicy, spedytorzy i koncerny paliwowe protestują przeciwko planom usunięcia z ulic samochodów spalinowych.

Publikacja: 02.02.2023 09:24

Usunięcie z dróg spalinowych ciężarówek to niepotrzebny eksperyment

Scania

Foto: Scania

W wspólnym liście do Komisji Europejskiej Międzynarodowa Unia transportu Drogowego IRU, Europejska Rada Spedytorów i FuelsEurope – reprezentujące operatorów transportu drogowego, spedytorów i dostawców energii – wezwały do ​​pełnego i równego uznania płynnych paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla do silników spalinowych. Autorzy listu uważają, że zasilane takimi paliwami diesle powinny być w przyszłości dopuszczone do użytku, obok napędów elektrycznych i wodorowych. 

Czytaj więcej

Fatalne warunki w miejscu załadunku i rozładunku odstraszają od zawodu kierowcy

Tymczasem uzgodnione przez producentów samochodów i KE proponowane przepisy wyraźnie faworyzują pojazdy bateryjne oraz wyposażone w ogniwa paliwowe.

Nadawcy listu argumentują, że operatorzy transportu drogowego i spedytorzy muszą mieć możliwość decydowania, która technologia najlepiej nadaje się do różnych rodzajów operacji, aby osiągnąć wspólny cel: neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

Osiągnięcie tego celu zależy jednak od opcji technologicznych dozwolonych przez nadchodzące przepisy, które mają wpływ zarówno na pojazdy, jak i infrastrukturę.

Przedstawicielka IRU w Brukseli Raluca Marian uważa, że proponowane przez UE przejście na zeroemisyjne napędy jest zbyt ryzykowne z punktu widzenia finansowego. – Łańcuchy logistyczne, które zaopatrują obywateli UE w żywność, lekarstwa i inne niezbędne artykuły, nie powinny podlegać niepewnemu skokowi w ciemność, który mógłby zagrozić ich stabilności – zaznacza Marian.

Przekonuje, że propozycja ograniczenia emisji CO2 dla europejskiego sektora logistycznego powinna uwzględniać wszystkie opcje osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. – Całkowite odejście od spalania, mimo że to też może osiągnąć ten sam cel, w zależności od tego, co się spala, można określić jedynie jako niepotrzebny i ryzykowny eksperyment – ostrzega. 

Czytaj więcej

Rządy krajów Beneluksu i Danii chcą jak najszybciej bezemisyjnych ciężarówek

Paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla są również najbardziej realistyczną opcją dekarbonizacji lotnictwa, większości transportu morskiego i istniejącej floty pojazdów drogowych. Dostępność zrównoważonej biomasy jest więcej niż wystarczająca do zaspokojenia zapotrzebowania na zaawansowane biopaliwa dla trzech rodzajów transportu.

W wspólnym liście do Komisji Europejskiej Międzynarodowa Unia transportu Drogowego IRU, Europejska Rada Spedytorów i FuelsEurope – reprezentujące operatorów transportu drogowego, spedytorów i dostawców energii – wezwały do ​​pełnego i równego uznania płynnych paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla do silników spalinowych. Autorzy listu uważają, że zasilane takimi paliwami diesle powinny być w przyszłości dopuszczone do użytku, obok napędów elektrycznych i wodorowych. 

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Regulacje Ue
Kary dla producentów ciężarówek będą przesunięte
Regulacje Ue
Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Regulacje Ue
Zielone światło dla przewoźników ukraińskich
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy