Lepiej zapisać dane na wydruku z tachografu

Inteligentne tachografy II wersji z automatycznym zapisem przekroczenia granic i rejestracji załadunków oraz rozładunków mogą nie rejestrować wszystkich zdarzeń na kartach kierowcy.

Publikacja: 07.09.2023 14:28

Lepiej zapisać dane na wydruku z tachografu

Foto: PWPW

Inelo alarmuje, że na kartach wydanych przed 21 sierpnia 2023 roku, (G1 oraz G2V1) nie zostaną automatycznie zapisane dane o przekroczeniach granic oraz o załadunkach oraz rozładunkach, co może wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorstwa transportowego. – Brak zarejestrowanych przekroczeń granic może wiązać się z karą nałożoną na firmę przez służby kontrolne. Przewoźnicy mogą mieć również trudności z rozliczaniem wynagrodzenia kierowców, ponieważ informacje o przekroczeniach granic są niezbędne do liczenia tzw. wirtualnych diet, czyli ulg, przysługującym kierowcom w transporcie międzynarodowym – tłumaczy ekspert Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch. 

Dodaje, że w przypadku rejestracji załadunków i rozładunków sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Konieczność ich ręcznego wprowadzania przez kierowców może wzbudzać wątpliwości, a to ze względu na fakt, że na poziomie unijnym brakuje odpowiednich do tego przepisów. 

Czytaj więcej

Poczta Polska chce zdobyć więcej przesyłek Allegro

Co zatem mogą zrobić firmy transportowe, aby działać zgodnie z przepisami prawa? - Rekomendujemy dalsze ręczne rejestrowanie przekroczeń granic, czyli zatrzymanie się kierowcy na granicy lub zaraz po jej przekroczeniu i wprowadzeniu wpisu kraju w tachografie. Na chwilę obecną jest to najbezpieczniejszy sposób na pozyskanie wszystkich danych. Dotyczy to sytuacji, w których kierowca jeździ pojazdem z najnowszą generacją tachografu inteligentnego i ma kartę kierowcy wydaną przed sierpniem 2023 roku. Jeśli wówczas kierowca ręcznie nie wprowadzi przekroczeń granic, a zmieni pojazd i zostanie zatrzymany do kontroli, to służby kontrolne na podstawie danych pobranych z karty, nie będą w stanie określić rodzaju używanego tachografu w poprzednim pojeździe ani nie będą mieć informacji o tym, jakie granice przejechał kierowca – podkreśla Włoch. 

Zaznacza, że rozwiązaniem dla przewoźników nie będzie również wymiana karty na najnowszą wersję, ponieważ na poziomie krajowym, póki co brakuje do tego odpowiednich procedur. – Kartę kierowcy można wymienić jedynie w sytuacji, gdy zbliża się termin upływu ważności karty lub w sytuacji, gdy karta została skradziona, uszkodzona lub zgubiona, a także, gdy zmieniły się dane personalne kierowcy, jak np. adres zamieszkania. Nie ma procedury pozwalającej wymienić kartę ze względu na chęć posiadania jej nowszej wersji – wyjaśnia ekspert Inelo z Grupy Eurowag. 

Karty generacji G1 były wydawane do czerwca 2019 roku. Nie mają one sekcji pozwalającej na zapis lokalizacji pojazdu, co 3 godziny jazdy. Druga wersja kart G2 produkowana jest od czerwca 2019 roku i posiada już miejsce na zapis pozycji ciężarówki czy autobusu, ale brakuje w niej sekcji do rejestracji załadunków oraz rozładunków i automatycznych przekroczeń granic. Od końca 2024 roku na kartach zapisywane będzie 56 dni aktywności, a nie 28 jak ma to miejsce obecnie. Nowe karty do tachografu (G2v2) wizualnie nie różnią się od wersji G2, choć ich pamięć jest większa aż o 85 proc. 

Czytaj więcej

Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych zapewnia, że wszystkie wydawane przez karty od 21 sierpnia są w wersji G2v2 dla inteligentnych tachografów drugiej generacji. 

Od 21 sierpnia wszystkie nowe samochody ciężarowe mogą być rejestrowane tylko z takimi tachografami, a od sierpnia 2025 roku muszą być w nie wyposażone wszystkie samochody uczestniczące w ruchu międzynarodowym. 

Inelo alarmuje, że na kartach wydanych przed 21 sierpnia 2023 roku, (G1 oraz G2V1) nie zostaną automatycznie zapisane dane o przekroczeniach granic oraz o załadunkach oraz rozładunkach, co może wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorstwa transportowego. – Brak zarejestrowanych przekroczeń granic może wiązać się z karą nałożoną na firmę przez służby kontrolne. Przewoźnicy mogą mieć również trudności z rozliczaniem wynagrodzenia kierowców, ponieważ informacje o przekroczeniach granic są niezbędne do liczenia tzw. wirtualnych diet, czyli ulg, przysługującym kierowcom w transporcie międzynarodowym – tłumaczy ekspert Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch. 

Pozostało 83% artykułu
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Regulacje Ue
W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów
Regulacje Ue
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona. Co się zmieni?
Regulacje Ue
Ponadnormatywni domagają się harmonizacji
Regulacje Ue
Elektryczne ciężarówki obowiązkowe
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.