Nadchodzi Cyfrowy Paszport Produktowy

Dzięki CPP każdy będzie mógł znaleźć szczegółowe informacje o zakupionym produkcie: jego składzie, pochodzeniu i sposobach recyklingu.

Publikacja: 03.09.2022 21:10

Nadchodzi Cyfrowy Paszport Produktowy

GS1 Polska

Foto: GS1 Polska

W kwietniu 2022 roku ruszyły prace nad Cyfrowym Paszportem Produktowym. Pojęcie wprowadziła w marcu europejska regulacja „Zrównoważony Produkt”, przyjęta w ramach Zielonego Ładu UE. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!

Nowe wymogi zobowiązują wszystkie podmioty gospodarcze do udostępniania odpowiednio ustrukturyzowanych danych produktowych. Ponadto zabraniają niszczenia niesprzedanych produktów i promują towary wyprodukowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Cyfrowy Paszport Produktowy to zestaw danych umożliwiających identyfikację produktu i jego składu oraz pochodzenia w całym cyklu życia. Obejmuje nie tylko dane o produktach gotowych, ale także o komponentach i półproduktach. Paszport dotyczy nie tylko towarów wyprodukowanych w Europie, ale także sprowadzonych do UE z innych rynków. Tylko pewne rodzaje żywności, pasz oraz produktów farmaceutycznych zostały zwolnione z jego posiadania. W pierwszej kolejności Paszport będzie dotyczył: od 2024 roku – baterii i tekstyliów, materiały budowlanych, następnie od 2026 roku urządzeń elektrycznych i elektronicznych. 

Paszport produktowy ułatwi organom nadzoru weryfikację ich zgodności z przepisami. – Koszty implementacji tego rozwiązania zależą od modelu, który zostanie ostatecznie wdrożony. Z raportu opracowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, że szacunkowy koszt wprowadzenia globalnego, otwartego standardu może wynosić od 3 mld euro do 7,1 mld euro. Jednakże, gdyby powstały konkurujące ze sobą standardy, nakłady finansowe musiałyby być kilkadziesiąt razy wyższe i mogły wynieść od 63 mld euro nawet do 152 mld euro – szacuje partner associate, ekspertka w obszarze analiz ekonomicznych i środowiskowych w Deloitte Julia Patorska. 

Czytaj więcej

Ukraina żąda przepuszczania do tysiąca ciężarówek dziennie

EuroCommerce oraz GS1 in Europe wypracowały i opublikowały wspólne stanowisko popierające koncepcję Cyfrowego Paszportu Produktowego. Polska Izba Handlu i Dystrybucji oraz GS1 Polska będą wspólnie wspierać opublikowane założenia Cyfrowego Paszportu Produktowego i promować jego koncepcję wśród swoich interesariuszy. 

Komisja Europejska przekonuje, że CPP pozwoli zmniejszyć ilość odpadów. Wskazuje, że sprzęt elektroniczny i elektryczny stanowi najszybciej rosnące źródło odpadów w Unii. Ilość sprzętu elektrycznego i elektronicznego na rynku UE wzrosła z 7,6 mln ton w 2011 roku do 8,7 mln ton w 2018 roku. Z drugiej strony, zbiórka elektroodpadów (ZSEE) w 2018 roku była szacowana na poziomie 8,9 kg na mieszkańca, co wskazywało na zbiórkę na poziomie 47%. 

Według nowego założenia wyznaczonego przez UE w 2019 roku (jako bieżący rok referencyjny wykorzystywany przez Eurostat), tylko trzy kraje członkowskie osiągnęły poziom 65%. W 2019 roku dziewiętnaście krajów członkowskich osiągnęło już wskaźnik zbiórki zużytych baterii przenośnych na poziomie co najmniej 45%.  

Czytaj więcej

Oleje roślinne z Ukrainy do portu w Gdańsku rurociągiem?

Propozycja legislacyjna, tworząca ramy dla systemu zrównoważonej żywności (FSFS), jest jedną z flagowych inicjatyw Strategii Od Pola na Stół (from-farm-to-fork) i przewiduje się, że zostanie przyjęta przez Komisję do końca 2023 roku. Jej celem jest szybsze i łatwiejsze przejście na system żywności zrównoważonej. 

W kwietniu 2022 roku ruszyły prace nad Cyfrowym Paszportem Produktowym. Pojęcie wprowadziła w marcu europejska regulacja „Zrównoważony Produkt”, przyjęta w ramach Zielonego Ładu UE. 

Nowe wymogi zobowiązują wszystkie podmioty gospodarcze do udostępniania odpowiednio ustrukturyzowanych danych produktowych. Ponadto zabraniają niszczenia niesprzedanych produktów i promują towary wyprodukowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Pozostało 90% artykułu
Drogowy
Celnicy apelują o rzetelną dokumentację towarów wożonych z Ukrainy do UE
Drogowy
Biurokratyczna mitręga nakręca spiralę kosztów transportu
Szynowy
Koleje z rekordową liczbą pasażerów
Szynowy
Wnioski dla transportu kolejowego po powojnie na Ukrainie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca w logistyce
Rola kierowcy w procesie logistycznym