Oleje roślinne z Ukrainy do portu w Gdańsku rurociągiem?

Rządy Polski i Ukrainy rozważą budowę rurociągu dla transportu olejów jadalnych.

Publikacja: 30.08.2022 16:01

Oleje roślinne z Ukrainy do portu w Gdańsku rurociągiem?

Wikipedia

Foto: Wikipedia

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Minister Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej zawrą Memorandum o Porozumieniu z Ministerstwem Polityki Rolnej i Żywności Ukrainy oraz Ministerstwem Infrastruktury Ukrainy dotyczące opracowania projektu rurociągu transgranicznego dla transportu olejów roślinnych z Ukrainy do portu Gdańsk. 

Czytaj więcej

Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL

Zgodę na zawarcie memorandum wyraziła 30 sierpnia Rada Ministrów. KPRM zaznacza w komunikacie, że „Realizacja memorandum przyczyni się do częściowego odblokowania ukraińskiego eksportu i zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego w krajach rozwijających się, które są zagrożone klęską głodu. W konsekwencji powinno to zmniejszyć presję migracyjną do Europy.”

Rządy obu krajów przewidują wspólne opracowanie projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z załadunkiem na Ukrainie. Dotyczy to także portowego terminalu przeładunkowego, który wstępnie zlokalizowany będzie w porcie Gdańsk.

Oba kraje utworzą grupę roboczą, która przedstawi możliwe warianty lokalizacji projektu do zatwierdzenia. Dotyczy to w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu

Grupa robocza przedstawi także informacje o możliwych przybliżonych parametrach technicznych, kosztach i warunkach realizacji projektu, w szczególności proponowanej trasy ułożenia rurociągu.

Czytaj więcej

Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Memorandum będzie zawarte na trzy lata, z automatycznym przedłużeniem na kolejne trzyletnie okresy. Dokument będzie można wypowiedzieć, jednak nie później niż sześć miesięcy przed końcem kolejnego okresu.

Memorandum nie będzie stanowić umowy międzynarodowej w rozumieniu prawa międzynarodowego publicznego.

KPRM tłumaczy, że „rozpoczęcie przez Rosję wojny z Ukrainą i zablokowanie jej portów morskich, wymusiło poszukiwanie nowych szlaków dla transportu ukraińskich produktów rolno-spożywczych”. 

Przypomina, że Ukraina jest znaczącym światowym producentem i eksporterem zbóż, a także olejów roślinnych. Do wybuchu wojny eksport tych produktów odbywał się w ponad 90% poprzez porty zlokalizowane nad Morzem Czarnym.

Ministerstwo Gospodarki Ukrainy podało, że przez miesiąc funkcjonowania korytarza żywnościowego, 3 ukraińskie porty obsłużą może nawet do 80 statków miesięcznie, a w szczycie nawet do trzech dziennie. Możliwy jest eksport 3-3,5 mln ton produktów miesięcznie – szacuje wiceminister gospodarki Taras Kaczka. 

Czytaj więcej

Szansa na zmniejszenie kolejek ciężarówek na wjazd z Ukrainy do Polski

W Polsce dotychczasowe rurociągi służą transportowi węglowodorów. Nasz kraj ma 2280 km ropociągów i 15 tys. km gazociągów. GUS podaje, że w 2021 roku rurociągami przesłano 49,9 mln ton, tj. 2,2 proc. całości przewozów oraz wykonały 18,4 mld tkm pracy przewozowej, co stanowi 3,8 całości pracy przewozowej wykonanej w kraju w 2021 roku. 

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Minister Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej zawrą Memorandum o Porozumieniu z Ministerstwem Polityki Rolnej i Żywności Ukrainy oraz Ministerstwem Infrastruktury Ukrainy dotyczące opracowania projektu rurociągu transgranicznego dla transportu olejów roślinnych z Ukrainy do portu Gdańsk. 

Zgodę na zawarcie memorandum wyraziła 30 sierpnia Rada Ministrów. KPRM zaznacza w komunikacie, że „Realizacja memorandum przyczyni się do częściowego odblokowania ukraińskiego eksportu i zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego w krajach rozwijających się, które są zagrożone klęską głodu. W konsekwencji powinno to zmniejszyć presję migracyjną do Europy.”

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Szynowy
Koleje z rekordową liczbą pasażerów
Drogowy
Wielton przygotowuje się do rozbudowy fabryki w Wieluniu
Szynowy
Wnioski dla transportu kolejowego po powojnie na Ukrainie
Elektromobilność
Panele solarne na ciężarówkach dają 6 proc. oszczędności
Drogowy
Europejski system płatności myta już niedługo w Polsce