Od tego lata zamiast papieru elektroniczny list

Przedsiębiorcy już przygotowują się do wdrożenia elektronicznych listów przewozowych. Zainteresowanie eCMR jest masowe.

Publikacja: 04.12.2023 16:17

Od tego lata zamiast papieru elektroniczny list

Foto: GITD Katowice

Już 21 sierpnia 2024 roku wejdzie w życie rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 roku w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego – Electronic Freight Transport Information eFTI. 

Oznacza to, że przedstawiciele wszystkich krajów członkowskich reprezentowani przez organy kontrolujące (np. inspekcję transportu drogowego) muszą mieć możliwość odbierania informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej. 

Przekazywanie danych dotyczących transportu towarowego (np. w postaci eCMR) ma działać dzięki certyfikowanym platformom, tzw. platformy e-FTI, które będą gwarantem bezpieczeństwa przechowywania danych i ich dostępności. 

Czytaj więcej

Poczta Polska wystawi tysiące automatów paczkowych

W tym roku widać wzmożone przygotowania firm do rezygnacji z papierowych dokumentów, które od dawna były jednym z głównych czynników powodujących opóźnienia, błędy i trudności w łańcuchach dostaw. – Trzy lata temu przedstawiciele firm transportowych i logistycznych pytali nas na targach Trans Logistics Poland co to jest ten eCMR. Rok temu już wiedzieli, a w tym roku umawialiśmy się na konkretne spotkania. Rozmów było bardzo dużo i trzeciego dnia targów straciłem głos – wspomina rzecznik Trans Assist Karol Biela. 

TransAssist jest pierwszą firmą, której platforma eCMR uzyskała certyfikat zgodności ze standardami GS1. 

Pierwsze próby

Próby e-CMR konkurencyjnej platformy GreenTransit zakończyła firma Geberit, producent m.in. stelaży podtynkowych i ceramiki łazienkowej. System GreenTransit umożliwia generowanie, podpisywanie, udostępnianie oraz przechowywanie online wszystkich dokumentów potrzebnych do realizacji przewozów. Testy trwały trzy miesiące i odbywały się od lipca do października 2023 roku. Cyfrowe dokumenty były używane na trasach z magazynów i zakładów produkcyjnych Geberit w Polsce do odbiorców na terytorium Niemiec. 

Początkowo transporty były realizowane z wykorzystaniem dwóch wersji dokumentacji – z tradycyjnie, ręcznie wypełnionym formularzem CMR oraz dodatkowo z elektroniczną wersją tego dokumentu wygenerowaną w systemie GreenTransit. Jednak już po tygodniu okazało się, że wersja tradycyjna nie jest zupełnie potrzebna. Firma Geberit zrezygnowała więc z ręcznego tworzenia CMR i do końca testów stosowała już wyłącznie system GreenTransit w wersji hybrydowej. Zastosowanie tej formy oznacza, że przesyłce – oprócz cyfrowych dokumentów na platformie GreenTransit – towarzyszył jeden wydruk CMR z systemu, wyłącznie na potrzeby kontroli podczas transportu. – Praca z platformą przyniosła wiele benefitów takich jak lepsza komunikacja, mniej błędów, usprawnienie procesów i łatwa kontrola przesyłek online w czasie rzeczywistym. Widzimy też potencjalne oszczędności, które mogą być wypracowane, dzięki skorzystaniu z systemu GreenTransit przy większej ilości przewozów.  Mogą one dotyczyć obniżenia kosztów obsługi dokumentacji transportowej, ale też istotnie przyspieszyć związane z tym procesy administracyjne – wylicza kierownik ds. transportu w firmie Geberit Produkcja Joanna Kościelak. 

Czytaj więcej

Nowe przejście dla pustych tirów. Czy rozładuje sytuację na granicy z Ukrainą?

W kolejnych krokach firma Geberit planuje skorzystanie z integracji z systemem SAP w celu automatycznego tworzenia, przesyłania i archiwizowania dokumentacji, a także z połączenia z bazami numerów GLN w celu usprawnienia procesu identyfikacji podmiotów biorących udział w transporcie.

Pierwsi klienci

Trans Assist ma już pierwszych klientów. – Colian Logistic to nasz pierwszy duży klient, który zezwolił nam na informowanie opinii publicznej o podjętej z Trans Assist współpracy po udanym wdrożeniu dokumentów eCMR – przypomina rzecznik Trans Assist.

Grupa Colian używa elektronicznych dokumentów przewozowych na trasie Polska – Wielka Brytania. Zamiast trzech kopii dokumentu eCMR kierowca miał przy sobie tylko jedną kopię (na wypadek kontroli). Dzięki wdrożeniu czas obsługi dokumentów skrócił się średnio o 62,5% do 5 minut, nowa procedura wyeliminowała błędy ludzkie i zapewniła lepszą czytelność i archiwizację dokumentów. 

Innym jest działająca od 1906 roku firma Castolin Eutectic, która w Polsce ma siedzibę w Gliwicach. – Korzystanie z aplikacji Trans Assist pozwala zdecydowanie usprawnić nasze procesy logistyczne oraz zapewnia lepszy poziom komunikacji wszystkich osób zaangażowanych w proces transportu. Ponadto, działanie to jest innowacyjne oraz sprzyja ochronie środowiska naturalnego. Dokładnie wpisuje się w wartości zawarte w misji firmy Castolin – zapewnia Małgorzata Bilińska, specjalista ds. logistyki w Castolin. 

Czytaj więcej

Elektroniczna kolejka to ukraiński „eksperyment”

Organizacja GS1 Polska wypracowała model Paperless, obejmujący kompleksową digitalizację obiegu dokumentów z wykorzystaniem elektronicznych komunikatów handlowych i transportowych, w tym wykorzystanie elektronicznego listu przewozowego. - Jesteśmy również zaangażowani w działania na rzecz upowszechnienia e-CMR w Polsce i chcemy, żeby jak najwięcej firm było przygotowanych na nadchodzące zmiany w tym zakresie – zapewnia TSL Manager w GS1 Polska Agata Horzela.  

Już 21 sierpnia 2024 roku wejdzie w życie rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 roku w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego – Electronic Freight Transport Information eFTI. 

Oznacza to, że przedstawiciele wszystkich krajów członkowskich reprezentowani przez organy kontrolujące (np. inspekcję transportu drogowego) muszą mieć możliwość odbierania informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej. 

Pozostało 93% artykułu
Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll