Od tego lata zamiast papieru elektroniczny list

Przedsiębiorcy już przygotowują się do wdrożenia elektronicznych listów przewozowych. Zainteresowanie eCMR jest masowe.

Publikacja: 04.12.2023 16:17

Od tego lata zamiast papieru elektroniczny list

Foto: GITD Katowice

Już 21 sierpnia 2024 roku wejdzie w życie rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 roku w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego – Electronic Freight Transport Information eFTI. 

Oznacza to, że przedstawiciele wszystkich krajów członkowskich reprezentowani przez organy kontrolujące (np. inspekcję transportu drogowego) muszą mieć możliwość odbierania informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej. 

Przekazywanie danych dotyczących transportu towarowego (np. w postaci eCMR) ma działać dzięki certyfikowanym platformom, tzw. platformy e-FTI, które będą gwarantem bezpieczeństwa przechowywania danych i ich dostępności. 

Czytaj więcej

Poczta Polska wystawi tysiące automatów paczkowych

W tym roku widać wzmożone przygotowania firm do rezygnacji z papierowych dokumentów, które od dawna były jednym z głównych czynników powodujących opóźnienia, błędy i trudności w łańcuchach dostaw. – Trzy lata temu przedstawiciele firm transportowych i logistycznych pytali nas na targach Trans Logistics Poland co to jest ten eCMR. Rok temu już wiedzieli, a w tym roku umawialiśmy się na konkretne spotkania. Rozmów było bardzo dużo i trzeciego dnia targów straciłem głos – wspomina rzecznik Trans Assist Karol Biela. 

TransAssist jest pierwszą firmą, której platforma eCMR uzyskała certyfikat zgodności ze standardami GS1. 

Pierwsze próby

Próby e-CMR konkurencyjnej platformy GreenTransit zakończyła firma Geberit, producent m.in. stelaży podtynkowych i ceramiki łazienkowej. System GreenTransit umożliwia generowanie, podpisywanie, udostępnianie oraz przechowywanie online wszystkich dokumentów potrzebnych do realizacji przewozów. Testy trwały trzy miesiące i odbywały się od lipca do października 2023 roku. Cyfrowe dokumenty były używane na trasach z magazynów i zakładów produkcyjnych Geberit w Polsce do odbiorców na terytorium Niemiec. 

Początkowo transporty były realizowane z wykorzystaniem dwóch wersji dokumentacji – z tradycyjnie, ręcznie wypełnionym formularzem CMR oraz dodatkowo z elektroniczną wersją tego dokumentu wygenerowaną w systemie GreenTransit. Jednak już po tygodniu okazało się, że wersja tradycyjna nie jest zupełnie potrzebna. Firma Geberit zrezygnowała więc z ręcznego tworzenia CMR i do końca testów stosowała już wyłącznie system GreenTransit w wersji hybrydowej. Zastosowanie tej formy oznacza, że przesyłce – oprócz cyfrowych dokumentów na platformie GreenTransit – towarzyszył jeden wydruk CMR z systemu, wyłącznie na potrzeby kontroli podczas transportu. – Praca z platformą przyniosła wiele benefitów takich jak lepsza komunikacja, mniej błędów, usprawnienie procesów i łatwa kontrola przesyłek online w czasie rzeczywistym. Widzimy też potencjalne oszczędności, które mogą być wypracowane, dzięki skorzystaniu z systemu GreenTransit przy większej ilości przewozów.  Mogą one dotyczyć obniżenia kosztów obsługi dokumentacji transportowej, ale też istotnie przyspieszyć związane z tym procesy administracyjne – wylicza kierownik ds. transportu w firmie Geberit Produkcja Joanna Kościelak. 

Czytaj więcej

Nowe przejście dla pustych tirów. Czy rozładuje sytuację na granicy z Ukrainą?

W kolejnych krokach firma Geberit planuje skorzystanie z integracji z systemem SAP w celu automatycznego tworzenia, przesyłania i archiwizowania dokumentacji, a także z połączenia z bazami numerów GLN w celu usprawnienia procesu identyfikacji podmiotów biorących udział w transporcie.

Pierwsi klienci

Trans Assist ma już pierwszych klientów. – Colian Logistic to nasz pierwszy duży klient, który zezwolił nam na informowanie opinii publicznej o podjętej z Trans Assist współpracy po udanym wdrożeniu dokumentów eCMR – przypomina rzecznik Trans Assist.

Grupa Colian używa elektronicznych dokumentów przewozowych na trasie Polska – Wielka Brytania. Zamiast trzech kopii dokumentu eCMR kierowca miał przy sobie tylko jedną kopię (na wypadek kontroli). Dzięki wdrożeniu czas obsługi dokumentów skrócił się średnio o 62,5% do 5 minut, nowa procedura wyeliminowała błędy ludzkie i zapewniła lepszą czytelność i archiwizację dokumentów. 

Innym jest działająca od 1906 roku firma Castolin Eutectic, która w Polsce ma siedzibę w Gliwicach. – Korzystanie z aplikacji Trans Assist pozwala zdecydowanie usprawnić nasze procesy logistyczne oraz zapewnia lepszy poziom komunikacji wszystkich osób zaangażowanych w proces transportu. Ponadto, działanie to jest innowacyjne oraz sprzyja ochronie środowiska naturalnego. Dokładnie wpisuje się w wartości zawarte w misji firmy Castolin – zapewnia Małgorzata Bilińska, specjalista ds. logistyki w Castolin. 

Czytaj więcej

Elektroniczna kolejka to ukraiński „eksperyment”

Organizacja GS1 Polska wypracowała model Paperless, obejmujący kompleksową digitalizację obiegu dokumentów z wykorzystaniem elektronicznych komunikatów handlowych i transportowych, w tym wykorzystanie elektronicznego listu przewozowego. - Jesteśmy również zaangażowani w działania na rzecz upowszechnienia e-CMR w Polsce i chcemy, żeby jak najwięcej firm było przygotowanych na nadchodzące zmiany w tym zakresie – zapewnia TSL Manager w GS1 Polska Agata Horzela.  

Już 21 sierpnia 2024 roku wejdzie w życie rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 roku w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego – Electronic Freight Transport Information eFTI. 

Oznacza to, że przedstawiciele wszystkich krajów członkowskich reprezentowani przez organy kontrolujące (np. inspekcję transportu drogowego) muszą mieć możliwość odbierania informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej. 

Pozostało 93% artykułu
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze
Systemy IT
Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll
Systemy IT
Szkoda zmarnować taki ładny kryzys