Kierowcy z dalekiej Azji na drogach Unii

Wydawanych jest 9 tys. świadectw kierowcy miesięcznie, ale i tak transport narzeka na brak chętnych do pracy za kółkiem.

Publikacja: 26.10.2023 18:45

Kierowcy z dalekiej Azji na drogach Unii

Foto: DAF Trucks

W tym roku do końca września GITD wydał 80 554 tys. świadectw kierowcy. W 2022 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydawało średnio miesięcznie 8883 świadectwa kierowcy, gdy w pierwszych trzech kwartałach br. miesięczne tempo nawet wzrosło do 8950 świadectw. 

W obrocie prawnym znajdowało się na koniec września 2023 roku 170 095 tys., o 5,9 proc więcej niż na koniec 2022 roku. Rok wcześniej dynamika wzrostu przekroczyła 21 proc. 

Czytaj więcej

Kryzys przyspiesza cyfryzację transportu drogowego

Malejące tempo wzrostu odzwierciedla spadek zapotrzebowania na nowych kierowców, ale i rosnące trudności z pozyskaniem rąk do pracy. Duże firmy jak Sachs Trans czy Trans Polonia mają własne szkoły dla kierowców. Trans Polonia rocznie kształci ok. stu osób i choć to spory wysiłek, to daleko jej do rekordu polskiego oddziału Girteki. Litewski gigant otworzył szkołę w Kazachstanie i daje ona 400 absolwentów miesięcznie, którzy następnie pracują za kierownicą litewskich aut w UE. Kierowców wysyła do UE także Uzbekistan. 

Biuro ds. Transportu Międzynarodowego zaznacza, że zauważalne jest mniejsze zainteresowanie kierowcami z Rosji, Mołdawii oraz Ukrainy. Coraz częściej działający w Polsce przedsiębiorcy sięgają po kierowców z takich państw jak: Filipiny, Indie, Uzbekistan, Zimbabwe, Turcja, Kazachstan, Kirgistan, Azerbejdżan, Tadżykistan.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU alarmuje, że nadchodzące dekady przyniosą jeszcze większy kryzys braku kierowców. Odsetek młodych kierowców (mających mniej niż 25 lat) wynosi 7 proc. w tym zawodzie, gdy mających ponad 55 lat 34 proc. Starsza grupa ma nadreprezentację w tym zawodzie, bowiem stanowi 20 proc. aktywnej zawodowo populacji. 

Nie lepiej jest w przypadku autobusów i autokarów, gdzie na chętnych czeka 105 tys. miejsc pracy, co stanowi 10 proc. całej populacji kierowców zawodowych. Średni wiek kierowcy autobusowego w Europie sięga 50 lat (średni wiek pracownika europejskiego transportu to 44 lata), więc za 5 lat braki będą dwukrotnie większe. W nadchodzących pięciu latach na emeryturę przejdzie 1,2 mln kierowców autobusów. 

Czytaj więcej

Włosi mniejszościowym udziałowcem portu Hamburg

Wśród kierowców autobusów tylko 3 proc. ma mniej niż 25 lat, czyli odsetek jest 3-krotnie mniejszy niż udział tej grupy w całej populacji. 

W Polsce w 2017 roku ruszyło szkolnictwo zawodowe w klasach kierowca-mechanik. Te drogie klasy wymagają dużych dopłat ze strony samorządów, zaś absolwenci nie zawsze są zainteresowani w podjęciu pracy w wyuczonym zawodzie. 

IRU uważa, że szansą dla branży transportu drogowego są kobiety. W Europie bezrobocie wśród kobiet wynosi 7 proc. i jest o punkt procentowy wyższe niż wśród mężczyzn. IRU wylicza, że kobiety stanowią nieco ponad 3 proc. europejskich kierowców. W USA ten odsetek wynosi 7,8 proc. a w Chinach 4,9 proc. 

W tym roku do końca września GITD wydał 80 554 tys. świadectw kierowcy. W 2022 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydawało średnio miesięcznie 8883 świadectwa kierowcy, gdy w pierwszych trzech kwartałach br. miesięczne tempo nawet wzrosło do 8950 świadectw. 

W obrocie prawnym znajdowało się na koniec września 2023 roku 170 095 tys., o 5,9 proc więcej niż na koniec 2022 roku. Rok wcześniej dynamika wzrostu przekroczyła 21 proc. 

Pozostało 86% artykułu
Szkolenia
Tabakiera dla nosa czy nos dla tabakiery?
Szkolenia
Deficyt kierowców pogłębi się
Szkolenia
Szkolenia kierowców na "taczkach dla świnek"
Szkolenia
Zamiast z Ukrainy, firmy sprowadzają kierowców z…
Szkolenia
Już za kilka dni odbędzie się konferencja Top Young 100 „Powerful Connection”