W tym roku do końca września GITD wydał 80 554 tys. świadectw kierowcy. W 2022 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydawało średnio miesięcznie 8883 świadectwa kierowcy, gdy w pierwszych trzech kwartałach br. miesięczne tempo nawet wzrosło do 8950 świadectw.
W obrocie prawnym znajdowało się na koniec września 2023 roku 170 095 tys., o 5,9 proc więcej niż na koniec 2022 roku. Rok wcześniej dynamika wzrostu przekroczyła 21 proc.
Czytaj więcej
Rośnie popularność systemów wspomagających zarzadzanie flotą, jednak firma musi być przygotowana do wdrożenia.
Malejące tempo wzrostu odzwierciedla spadek zapotrzebowania na nowych kierowców, ale i rosnące trudności z pozyskaniem rąk do pracy. Duże firmy jak Sachs Trans czy Trans Polonia mają własne szkoły dla kierowców. Trans Polonia rocznie kształci ok. stu osób i choć to spory wysiłek, to daleko jej do rekordu polskiego oddziału Girteki. Litewski gigant otworzył szkołę w Kazachstanie i daje ona 400 absolwentów miesięcznie, którzy następnie pracują za kierownicą litewskich aut w UE. Kierowców wysyła do UE także Uzbekistan.
Biuro ds. Transportu Międzynarodowego zaznacza, że zauważalne jest mniejsze zainteresowanie kierowcami z Rosji, Mołdawii oraz Ukrainy. Coraz częściej działający w Polsce przedsiębiorcy sięgają po kierowców z takich państw jak: Filipiny, Indie, Uzbekistan, Zimbabwe, Turcja, Kazachstan, Kirgistan, Azerbejdżan, Tadżykistan.