Deficyt kierowców pogłębi się

Nadchodzi fala odejść na emeryturę z zawodu kierowcy. Firmy skazane na kierowców spoza Unii Europejskiej, ponieważ młodzież krajów członkowskich nie garnie się do zawodu.

Publikacja: 23.11.2023 18:06

Szkolenia "Profesjonalni kierowcy" 22 listopad 2023, Wieluń

Szkolenia "Profesjonalni kierowcy" 22 listopad 2023, Wieluń

Foto: Volvo Trucks

Zakończyła się ósma edycja szkolenia „Profesjonalni Kierowcy”, w której wzięło udział stu chętnych do pracy za kółkiem. Brak kierowców to główna bolączka branży transportowej. – Zawód kierowcy jest deficytowy i musimy myśleć wspólnie jak ten problem pokonać. Projekt wsparliśmy 8 lat temu, ponieważ ma on głęboki sens i to najlepszy i jedyny program na rynku. Mimo sukcesu programu dalej dużo pracy przed nami i dalej młodzi ludzie nie marzą o zawodzie kierowcy – przyznaje przedstawiciel Grupy Wielton Piotr Ogrodowicz. 

Dużo zgłoszeń

Najnowsza edycja szkolenia „Profesjonalni Kierowcy” przyciągnęła ponad 100 uczestników, przy czym zgłoszeń jest 4-krotnie więcej. – To bardzo dobry wynik, tym bardziej że wraz z partnerami stawiamy na małe grupy, dzięki czemu uczestnicy mogą skutecznie przyswoić przekazywaną im wiedzę praktyczną – tłumaczy Product Digital and Marketing Manager, Volvo Trucks Polska Piotr Werner.

Czytaj więcej

Politycy o możliwości rozwiązania protestu przewoźników na granicy z Ukrainą

Wylicza, że kierowcy uczą się m.in.: sprawnego podpinania naczepy, prawidłowego i bezpiecznego wykonywania slalomów. Średnia wieku biorących udział w szkoleniach wynosi 39 lat. Najliczniejszą grupę stanowiły osoby mające 30-49 lat, na przedział wiekowy 20-29 lat przypadło 18 proc. kursantów, na 30-39 lat 34,8 proc. i na 40-49 lat 34,8 proc. Kobiety stanowiły 2,2 proc. uczestników, z których każdy miał prawo jazdy kategorii C+E. W większości są to niedawno nabyte uprawnienia, 38 proc. zgłoszonych uzyskało je w ostatnich dwóch latach. 

W Polsce brak jest 80 tys. kierowców. – Jeżeli nie będzie więcej takich programów jak profesjonalni kierowcy to problem będzie się pogłębiał. Perspektywa rozwoju rynku transportu drogowego będzie wiązała się z napływowymi kierowcami i to chyba jedyne remedium tego problemu. Dotyczy on nie tylko Polski, np. w Wielkiej Brytanii brakuje ok. 100 tys. kierowców – zaznacza dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego w PKO Leasing Piotr Gąska. 

Coraz lepszy tabor

Producenci taboru oferują coraz bardziej atrakcyjne rozwiązania, aby zachęcić do zawodu. Kabiny współczesnych samochodów ciężarowych są co najmniej tak samo dobrze wyposażone jak auta osobowe, zaś elektroniczne systemy wspierają kierowców, odciążają ich w wielu czynnościach i podnoszą bezpieczeństwo ruchu drogowego. 

Swoją cegiełkę dokładają także producenci naczep. – Nasze wywrotki mają elektrycznie zsuwane plandeki, są to praktycznie automaty. Materiał użyty na plandeki naczep kurtynowych zapobiega powstawaniu powłoki lodowej na dachu. Jednak brakuje prawnego wsparcia wprowadzania innowacji, których koszty są duże jak np. automatyczne przysuwanie dachu. Koncentrujemy się na zmniejszeniu siły potrzebnej na przesunięciu dachu – opisuje kierunki prac Ogrodowicz. 

Czytaj więcej

Od poniedziałku całkowita blokada terminala w Medyce

W najnowszym raporcie Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU przewiduje, że nieobsadzonych jest 3 mln miejsc pracy kierowcy w 36 krajach. Liczba brakujących kierowców podwoi się w najbliższych pięciu latach, w samej Europie zabraknie 745 tys. chętnych do wykonywania tego zawodu.

Tylko 12 proc. kierowców jest w wieku poniżej 25 lat. Do zawodu nie garną się także kobiety, stanowią one 6 proc. kierowców. IRU podkreśla, że kierowców brakuje nawet w Azji. W Polsce od 2016 roku w szkołach branżowych kształcona jest młodzież w kierunku kierowca-mechanik. – Mimo sukcesu programu „Profesjonalni Kierowcy” dalej dużo pracy przed nami i nadal młodzi ludzie nie marzą o zawodzie kierowcy – przyznaje dyrektor PKO Leasing. W ub.r. 18 proc. osób, które ukończyło szkolenia w programie „Profesjonalni Kierowcy” podjęło pracę w zawodzie kierowcy ciężarówki. 

Zakończyła się ósma edycja szkolenia „Profesjonalni Kierowcy”, w której wzięło udział stu chętnych do pracy za kółkiem. Brak kierowców to główna bolączka branży transportowej. – Zawód kierowcy jest deficytowy i musimy myśleć wspólnie jak ten problem pokonać. Projekt wsparliśmy 8 lat temu, ponieważ ma on głęboki sens i to najlepszy i jedyny program na rynku. Mimo sukcesu programu dalej dużo pracy przed nami i dalej młodzi ludzie nie marzą o zawodzie kierowcy – przyznaje przedstawiciel Grupy Wielton Piotr Ogrodowicz. 

Pozostało 86% artykułu
Szkolenia
Za kierownicą w goglach
Szkolenia
Tabakiera dla nosa czy nos dla tabakiery?
Szkolenia
Kierowcy z dalekiej Azji na drogach Unii
Szkolenia
Szkolenia kierowców na "taczkach dla świnek"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szkolenia
Zamiast z Ukrainy, firmy sprowadzają kierowców z…