Intercity liczy na powrót pasażerów

Narodowy przewoźnik miał w 2021 roku o blisko 28 proc. pasażerów mniej niż w rekordowym 2019 roku.

Publikacja: 05.01.2022 10:26

Intercity liczy na powrót pasażerów

Foto: PKP IC

W 2021 roku z usług PKP Intercity skorzystało około 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż w 2020 r. Jest to jednak o 13,5 mln pasażerów mniej niż w rekordowym 2019 roku. Najlepszym okresem minionego roku były wakacje, podczas których przewieziono blisko 12,4 mln pasażerów, co było wzrostem o 49% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. 

Pasażerowie również chętnie jeździli pociągami PKP Intercity w okresie Świąt Bożego Narodzenia. W dniach 23-26.12.2021 r. składami spółki podróżowało ponad 400 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się wyjazdy m.in. w kierunku Krakowa, Trójmiasta, Poznania i Wrocławia. – Epidemia koronawirusa spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy w ostatnich latach przed pandemią. W 2021 roku wróciliśmy z narodowym przewoźnikiem na dobre tory i ścieżkę wzrostu – zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

W 2022 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5,5 mld złotych, które są częścią realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” wartego 19 mld zł. W ramach tej strategii flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie ponad 600 wagonów po modernizacji. 

2021 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad 500 mln złotych. Do PKP Intercity na początku maja trafiło 60 wagonów typu 141A-20, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, w ramach wartego ponad 248 mln zł brutto kontraktu. Konsorcjum zmodernizowało również 60 wagonów typu 111A-30 COMBO. Wartość zamówienia wyniosła 310 mln zł brutto. COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne, wydzielono przedziały rodzinne oraz przedział dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. 

Przewoźnik przygotowuje się do otwarcia europejskich rynków. Z myślą o połączenia do Czech, Austrii, Słowacji i Węgier zamówił w październiku 2021 roku PKP Intercity w firmie Newag 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. – Zamówienia realizowane przez spółkę dawały napęd i stabilność polskim przedsiębiorstwom z branży kolejowej, które realizowały te warte setki milionów kontrakty. To zaś miało wpływ na ekonomiczną równowagę dla tysięcy polskich rodzin – zaznacza sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki. 

Przewoźnik zamierza wykonać badania potrzeb grup klientów pod kątem rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Do tego czasu wzrośnie o 64% w stosunku do 2015 roku liczba połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity do ponad 196 tysięcy w 2030 roku. 

Miniony rok przyniósł również rozwój oferty dla mniejszych ośrodków miejskich w Polsce. Za sprawą nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskały m.in. Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Narodowy przewoźnik obsługuje 420 miast i miejscowości, gdy w 2015 roku było ich 330. 

Drogowy
Za ingerencje w tachograf grozi utrata prawa jazdy
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Szynowy
PKP Cargo podzieliło się kontraktami PGE z DB Cargo i CTL
Szynowy
Ukraina zablokowała pociągi z Chin
Szynowy
Koleje Ukraińskie: to nie blokada tranzytu, to remont
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Szynowy
Czy Komisja Europejska chce utopić polskich producentów taboru?