W 2021 roku z usług PKP Intercity skorzystało około 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż w 2020 r. Jest to jednak o 13,5 mln pasażerów mniej niż w rekordowym 2019 roku. Najlepszym okresem minionego roku były wakacje, podczas których przewieziono blisko 12,4 mln pasażerów, co było wzrostem o 49% w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
Pasażerowie również chętnie jeździli pociągami PKP Intercity w okresie Świąt Bożego Narodzenia. W dniach 23-26.12.2021 r. składami spółki podróżowało ponad 400 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się wyjazdy m.in. w kierunku Krakowa, Trójmiasta, Poznania i Wrocławia. – Epidemia koronawirusa spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy w ostatnich latach przed pandemią. W 2021 roku wróciliśmy z narodowym przewoźnikiem na dobre tory i ścieżkę wzrostu – zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W 2022 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5,5 mld złotych, które są częścią realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” wartego 19 mld zł. W ramach tej strategii flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie ponad 600 wagonów po modernizacji.
2021 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad 500 mln złotych. Do PKP Intercity na początku maja trafiło 60 wagonów typu 141A-20, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, w ramach wartego ponad 248 mln zł brutto kontraktu. Konsorcjum zmodernizowało również 60 wagonów typu 111A-30 COMBO. Wartość zamówienia wyniosła 310 mln zł brutto. COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne, wydzielono przedziały rodzinne oraz przedział dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
Przewoźnik przygotowuje się do otwarcia europejskich rynków. Z myślą o połączenia do Czech, Austrii, Słowacji i Węgier zamówił w październiku 2021 roku PKP Intercity w firmie Newag 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. – Zamówienia realizowane przez spółkę dawały napęd i stabilność polskim przedsiębiorstwom z branży kolejowej, które realizowały te warte setki milionów kontrakty. To zaś miało wpływ na ekonomiczną równowagę dla tysięcy polskich rodzin – zaznacza sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.