Nowe kary dotyczą nie tylko przekroczenia prędkości, ale i fałszowania danych tachografu. Już 3 stycznia), na krajowej 61-ce w Łomży, inspektor podlaskiej ITD zatrzymał do rutynowej kontroli drogowej zespół pojazdów jadący na załadunek z Litwy do Niemiec. W trakcie analizy zapisów na wykresówce wyjętej z tachografu stwierdził rozbieżność pomiędzy zadeklarowanym miejscem włożenia tarczy, a miejscem zatrzymania do kontroli. Odległość pomiędzy litewskim miastem Mariampol a Łomżą wynosi ok. 205 km. Tymczasem zapis na okazanej wykresówce wskazywał na przejechanie tylko 102 km. Kierowca nie zarejestrował zatem ponad 100 km pokonanej trasy. 

Inspektor ukarał kierowcę mandatami i zatrzymał jego prawo jazdy na 3 miesiące. Kontrolowany nie ukrywał zaskoczenia zmianą przepisów, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 r. Funkcjonariusz ITD wydał kierowcy pokwitowanie, które uprawniało do kierowania pojazdami tylko przez najbliższe 72 godziny. 

Tego samego dnia inspektorzy zatrzymali ciężarówkę przewożącą przesyłki kurierskie. Kontrola odbyła się na węźle autostrady A1 w Swarożynie koło Tczewa. W tym przypadku kierowca był zarazem przedsiębiorcą. Mężczyzna nie rejestrował swoich aktywności na karcie. Oświadczył inspektorom, że wyrabia ją od blisko roku. Kontrolowany szofer nie miał też ważnych badań lekarskich i psychologicznych oraz szkolenia okresowego. Na podstawie zmiany przepisów, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 roku, inspektorzy zatrzymali kierowcy prawo jazdy na 3 miesiące. Za stwierdzone naruszenia wobec przedsiębiorcy wszczęte zostało postępowanie administracyjne.

GITD przypomina, że zgodnie z ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021, poz. 2328) zatrzymanie prawa jazdy będzie grozić kierowcy, który podczas bieżącego dziennego czasu prowadzenia pojazdu wykonując przewóz pojazdem wyposażonym w tachograf:

a)    wbrew obowiązkowi nie będzie rejestrował za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi,

b)    będzie używał cudzej karty kierowcy, używał co najmniej dwóch własnych kart kierowcy, używał cudzej wykresówki, używał jednocześnie kilku wykresówek,

c)    będzie korzystał z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf,

d)    lub w przypadku, kiedy tachograf został odłączony.

Odebranie prawa jazdy ma stanowić szybką i nieuchronną reakcję na jedne z najpoważniejszych naruszeń stwierdzanych podczas kontroli drogowych, a ze względu na dolegliwość istotną z punktu widzenia pracy zawodowego kierowcy, jak i zatrudniającego go przedsiębiorcy, powinno zniechęcić do stosowania tego typu niedozwolonych praktyk.