W Rosji węgiel zatka kolejowe przewozy kontenerów z Dalekiego Wschodu

Kolejowa infrastruktura Rosji nie jest przystosowana do przenoszenia dużych potoków ładunków z części europejskiej na Daleki Wschód. Rozbudowa linii potrwa dekady.

Publikacja: 29.04.2022 08:37

W Rosji węgiel zatka kolejowe przewozy kontenerów z Dalekiego Wschodu

Foto: Koleje Rosyjskie

Do sierpnia Unia Europejska zaprzestanie importu węgla z Rosji. Polska już go nie sprowadza. Przeładunki węgla w Ust-Łudze, głównym rosyjskim terminalu węglowym na Bałtyku, zmalały w marcu br. o 56 proc. w stosunku do marca 2021 roku, do 2 mln ton, wynika z danych Administracji Portów Morza Bałtyckiego.

Czytaj więcej

Mniej nadań ładunków w Europie, inflacja grozi spowolnieniem

Tymczasem wydobycie nie maleje. Witryna vgudok.ru podała, że w marcu 2022 roku przedsiębiorstwa Kuzbasu wysłały koleją 17,5 mln ton (-1,5 mln ton w porównaniu do 2021 r.), w tym 8,8 mln ton (-0,8 mln ton w porównaniu do 2021 r.) na zachód, 4,3 mln ton (-0,5 mln ton) na wschód, 4,3 mln ton w ruchu lokalnym (-0,3 mln ton). 

Kopalnie będą wysyłać coraz więcej węgla do dalekowschodnich odbiorców, z czym jest kłopot. Kolejom brakuje przepustowości, ponieważ jadą tam prawie wszystkie rodzaje ładunków: od kontenerów po zboże z nawozami mineralnymi. Koleje przygotowują się na 4-krotne zwiększenie tranzytu. Państwowa Komisja Energetyczna zdecydowała, że priorytetem jest węgiel. 

Czytaj więcej

Rosyjskie resorty sprzeczają się o sankcje wobec unijnych przewoźników drogowych

Linie kolejowe na wschód mogą przyjąć maksymalnie 100-120 pociągów dziennie. Malejąca przepustowość spowodowała zablokowanie niektórych pociągów. Na trasie pozostaje 1100 pociągów, a w sumie, według niektórych źródeł, nawet do 150 tys. wagonów. Ze względu na przeciążenie sieci, czas podróży z zachodu na wschód wydłużył się do 15-20 dni. 

Operatorzy bagatelizują dane o zablokowaniu trasy dalekowschodniej. Uważają, że po pierwsze zawsze 7 proc. taboru jest w naprawach. Po drugie analiza powodów oczekiwania daje znacznie niższe liczby wagonów i prowadzi do wniosku, że krótkotrwały przestój związany jest z cechami technologicznymi procesu transportowego, a nie z sankcjami. Podkreślają, że załadunki w sieci nie wykazują znacznego spadku, nie ma nadwyżki wagonów dla większości typów taboru. Wręcz przeciwnie: spedytorzy poszukują taboru np. węglarek, krytych wagonów, cementowozów. 

Czytaj więcej

Inwestorzy wysupłali miliardy na firmy oferujące śledzenie kontenerów

Portal vgudok.ru tłumaczy, że problemy z dostawami w kierunku północno-zachodnim i dalekowschodnim sprawiły, że węgiel jedzie do portów Morza Czarnego. Według wyników pierwszego kwartału to właśnie w tym regionie odnotowano wzrost przeładunków węgla, i to całkiem imponujący: prawie półtora razy. Wynika to częściowo z uruchomienia nowych mocy przeładunkowych w tym regionie. 

Do sierpnia Unia Europejska zaprzestanie importu węgla z Rosji. Polska już go nie sprowadza. Przeładunki węgla w Ust-Łudze, głównym rosyjskim terminalu węglowym na Bałtyku, zmalały w marcu br. o 56 proc. w stosunku do marca 2021 roku, do 2 mln ton, wynika z danych Administracji Portów Morza Bałtyckiego.

Tymczasem wydobycie nie maleje. Witryna vgudok.ru podała, że w marcu 2022 roku przedsiębiorstwa Kuzbasu wysłały koleją 17,5 mln ton (-1,5 mln ton w porównaniu do 2021 r.), w tym 8,8 mln ton (-0,8 mln ton w porównaniu do 2021 r.) na zachód, 4,3 mln ton (-0,5 mln ton) na wschód, 4,3 mln ton w ruchu lokalnym (-0,3 mln ton). 

Rynek
Dwie lokomotywy rozwoju rynku magazynowego w Polsce
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Szynowy
Rośnie nerwowość na kolejowym Jedwabnym Szlaku, choć zakłóceń nie ma
Logistyka Kontraktowa
InPost płaci w Polsce największe podatki spośród firm logistycznych
Drogowy
Odżywają towarowe przewozy na Ukrainę, na granicy znów wydłużają się kolejki
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Drogowy
Kwitnie patologia wydawania zezwoleń na przewozy koparek, sprzętu oraz wiatraków
Praca w logistyce
Waży się los ustawy powrotowej w Ukrainie, która może wymieść z Polski pracowników