Do sierpnia Unia Europejska zaprzestanie importu węgla z Rosji. Polska już go nie sprowadza. Przeładunki węgla w Ust-Łudze, głównym rosyjskim terminalu węglowym na Bałtyku, zmalały w marcu br. o 56 proc. w stosunku do marca 2021 roku, do 2 mln ton, wynika z danych Administracji Portów Morza Bałtyckiego.
Czytaj więcej
Drożejące paliwo i brak kierowców zmuszają firmy transportowe do podwyżek cen usług. W ostatnim kwartale wzrosły o 4,3 proc., rok do roku o 7,5 proc.
Tymczasem wydobycie nie maleje. Witryna vgudok.ru podała, że w marcu 2022 roku przedsiębiorstwa Kuzbasu wysłały koleją 17,5 mln ton (-1,5 mln ton w porównaniu do 2021 r.), w tym 8,8 mln ton (-0,8 mln ton w porównaniu do 2021 r.) na zachód, 4,3 mln ton (-0,5 mln ton) na wschód, 4,3 mln ton w ruchu lokalnym (-0,3 mln ton).
Kopalnie będą wysyłać coraz więcej węgla do dalekowschodnich odbiorców, z czym jest kłopot. Kolejom brakuje przepustowości, ponieważ jadą tam prawie wszystkie rodzaje ładunków: od kontenerów po zboże z nawozami mineralnymi. Koleje przygotowują się na 4-krotne zwiększenie tranzytu. Państwowa Komisja Energetyczna zdecydowała, że priorytetem jest węgiel.
Czytaj więcej
Rosyjskie Ministerstwo Transportu nawołuje zakazania wjazdu do Rosji unijnym ciężarówkom w odwecie za sankcje. Nie wszystkim resortom takie podejście odpowiada.