Rosjanie wyeliminują atakami ukraińskie elektrowozy i sparaliżują kolej

Rosjanie niszczą ukraińskie koleje, utrudniając eksport żywności. Ataki na kolejowe szlaki mają odciąć Odessę od zaopatrzenia i reszty kraju.

Publikacja: 02.05.2022 12:17

Rosjanie wyeliminują atakami ukraińskie elektrowozy i sparaliżują kolej

Foto: Ukrinform

Polskie porty przeładowują coraz więcej żywności z Ukrainy, która trafia do nich kolejami. Jednak transport zakłócany jest prze rosyjskie ataki na kolejową infrastrukturę Ukrainy. Rosjanie przeprowadzili je koniec kwietnia 5 ataków na zachodzie Ukrainy, celując w stacje trakcyjne.

Koleje Ukraińskie potwierdziły zniszczenie trzech podstacji trakcyjnych. Poinformowano o likwidacji dwóch obiektów w obwodzie winnickim (TPS „Kazatin-2” i TPS „Podolskaya-tupikovaya”) i jednego w obwodzie kijowskim (TPS „Fastov”). Napięcie w sieci zniknęło na odcinkach Szepetowka (obwód chmielnicki) - Koziatyn (obwód winnicki), Żmerynka (obwód winnicki) - Kazatin, Kazatin - Fastow (obwód kijowski). 

Czytaj więcej

Wojna zapełniła kolejowe wagony, przewoźnicy dawno już tyle nie wozili

Celem jest wstrzymanie ruchu kolejowego. Rosyjski MON podkreśla, że uderzenie w podstacje trakcyjne, jeśli nie sparaliżuje, znacznie spowolni ruch na ukraińskich kolejach. Bez prądu przewozy gwałtownie zmaleją. 

Do prowadzenia pociągów towarowych Koleje Ukraińskie używały 800 lokomotyw elektrycznych i ponad dwa razy mniej spalinowych. Ich wiek zbliża się do 40 lat, niezawodność jest niewielka, podobnie jak efektywność. Koleje Ukraińskie miały w 2021 roku łącznie 3,5 tys. lokomotyw, w tym blisko 2,5 tys. w użytkowaniu.

Rosyjski MON uważa, że atakuje cele wojskowe, czyli infrastrukturę umożliwiającą dostawy sprzętu z zachodu. Wskazuje, że głównymi arteriami komunikacyjnymi z zachodu na wschód są szlaki Kowel-Kijów-Połtawa i Lwów-Biała Cerkiew-Dniepropietrowsk. 

Czytaj więcej

W Rosji węgiel zatka kolejowe przewozy kontenerów z Dalekiego Wschodu

Do lwowskiego węzła komunikacyjnego wpada również kolej z Użgoroda. W związku z tym komunikacja kolejowa Sił Zbrojnych Ukrainy jest niezwykle wrażliwa. Objazdy są w większości jednotorowe, nieprzeznaczone dla ciężkich pociągów. Rosjanie mają nadzieję, że klęska infrastruktury energetycznej UZ sparaliżuje zaopatrzenie ukraińskich oddziałów walczących na wschodzie. 

W tym celu Rosja zniszczyła most przez ujście Dniestru w Zatoce. Oddany do użytku w 1955 roku most zwodzony w Zatoce łączy dwie części Mierzei Budackiej. To jedna z dwóch przepraw mostowych, które łączą południową część obwodu odeskiego z resztą Ukrainy. Na celowniku są mosty nad Dnieprem, Rosja liczy jednak, że wkrótce mogą się jej przydać. 

W 2020 roku Koleje Ukraińskie wykonały pracę przewozową 175,6 mld tkm (w czterech latach spadek o 8,5 proc.), gdy koleje w Polsce wykonują pracę 59 mld tkm. Koleje Ukraińskie wykonują ponad 80 proc. pracy przewozowej kraju. 

Z personelem liczącym niemal ćwierć mln osób są największym na Ukrainie pracodawcą. Przedsiębiorstwo w 2020 troku zanotowało ponad 75 mld hrywien przychodu i zapłaciło ponad 25 mld hrywien podatków. Jest jednym z największych płatników podatków oraz wytwarza 2,6 proc. ukraińskiego PKB. 

Czytaj więcej

Mniej nadań ładunków w Europie, inflacja grozi spowolnieniem

Długość kolejowych szlaków na Ukrainie sięga 20 tys. km, o 1 tys. km więcej niż w Polsce. Odsetek linii zelektryfikowanych przekracza 44 proc. Elektryfikowany jest 94-kilometrowy odcinek z Kowel do Izowa, przy granicy z Polską. Prace powinny zakończyć się w połowie roku. 

Polskie porty przeładowują coraz więcej żywności z Ukrainy, która trafia do nich kolejami. Jednak transport zakłócany jest prze rosyjskie ataki na kolejową infrastrukturę Ukrainy. Rosjanie przeprowadzili je koniec kwietnia 5 ataków na zachodzie Ukrainy, celując w stacje trakcyjne.

Koleje Ukraińskie potwierdziły zniszczenie trzech podstacji trakcyjnych. Poinformowano o likwidacji dwóch obiektów w obwodzie winnickim (TPS „Kazatin-2” i TPS „Podolskaya-tupikovaya”) i jednego w obwodzie kijowskim (TPS „Fastov”). Napięcie w sieci zniknęło na odcinkach Szepetowka (obwód chmielnicki) - Koziatyn (obwód winnicki), Żmerynka (obwód winnicki) - Kazatin, Kazatin - Fastow (obwód kijowski). 

Pozostało 83% artykułu
Morski
Inwestorzy wysupłali miliardy na firmy oferujące śledzenie kontenerów
Systemy IT
Biurowe roboty mogą oszczędzić logistykom miliony
Rynek
Dwie lokomotywy rozwoju rynku magazynowego w Polsce
Przewozy
Dziesiątki tysięcy palet pomocy trafiło na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Szynowy
Rośnie nerwowość na kolejowym Jedwabnym Szlaku, choć zakłóceń nie ma
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?