Polskie porty przeładowują coraz więcej żywności z Ukrainy, która trafia do nich kolejami. Jednak transport zakłócany jest prze rosyjskie ataki na kolejową infrastrukturę Ukrainy. Rosjanie przeprowadzili je koniec kwietnia 5 ataków na zachodzie Ukrainy, celując w stacje trakcyjne.
Koleje Ukraińskie potwierdziły zniszczenie trzech podstacji trakcyjnych. Poinformowano o likwidacji dwóch obiektów w obwodzie winnickim (TPS „Kazatin-2” i TPS „Podolskaya-tupikovaya”) i jednego w obwodzie kijowskim (TPS „Fastov”). Napięcie w sieci zniknęło na odcinkach Szepetowka (obwód chmielnicki) - Koziatyn (obwód winnicki), Żmerynka (obwód winnicki) - Kazatin, Kazatin - Fastow (obwód kijowski).
Czytaj więcej
Koleje zamknęły pierwszy kwartał, a szczególnie marzec, bardzo dobrymi wynikami. Przyczyniała się do tego wojna, w tym napływ uchodźców.
Celem jest wstrzymanie ruchu kolejowego. Rosyjski MON podkreśla, że uderzenie w podstacje trakcyjne, jeśli nie sparaliżuje, znacznie spowolni ruch na ukraińskich kolejach. Bez prądu przewozy gwałtownie zmaleją.
Do prowadzenia pociągów towarowych Koleje Ukraińskie używały 800 lokomotyw elektrycznych i ponad dwa razy mniej spalinowych. Ich wiek zbliża się do 40 lat, niezawodność jest niewielka, podobnie jak efektywność. Koleje Ukraińskie miały w 2021 roku łącznie 3,5 tys. lokomotyw, w tym blisko 2,5 tys. w użytkowaniu.