Biurowe roboty mogą oszczędzić logistykom miliony

Firmy logistyczne odkrywają robotyzację procesów biznesowych.

Publikacja: 28.04.2022 18:46

Biurowe roboty mogą oszczędzić logistykom miliony

Raben magazyn rampa z ciężarówką

Foto: Raben

Zyski z zastosowania automatyzacji Robotic Process Automation (RPA) mogą sięgnąć w europejskiej branży 1,5 mld dol. Tego typu roboty programowe (software robots, bots) to programy stworzone do samodzielnego wykonywania działań, które cechuje powtarzalność i ograniczona liczba wyjątków w regule algorytmu. 

Czytaj więcej

Waży się los ustawy powrotowej w Ukrainie, która może wymieść z Polski pracowników

Poznańska firma Smart Project szacuje, że zatrudnienie robota RPA tylko i wyłącznie do przygotowywania raportów (Excel, bazy danych, itd.) pozwoli oszczędzić od trzech do dziesięciu etatów (FTE) rocznie. Do tego cena zakupu oprogramowania RPA stanowi w Polsce połowę wynagrodzenia pracownika. W krajach rozwiniętych jak Wielka Brytania koszt bota spada do 10 proc. wartości wynagrodzenia.

Mniejsze koszy i mniej błędów

Funkcjonalność botów jest szeroka. – Umożliwiają szybsze fakturowanie, łatwe porównanie cen usług transportowych, automatyczne monitorowanie stanów magazynowych i wczesne ostrzeganie. Dzięki skalowaniu procesów pozwalają na zmniejszenie kosztów operacyjnych o 25–80 proc. – opisuje CEO AnyRobot Łukasz Chojnowski. – Automatyzacja eliminuje błędy z dokumentacji i systemu TMS, a nawet optymalizuje pojemności magazynu przez kontrole niewykorzystanej przestrzeni. Poprawia jakość obsługi klienta dzięki śledzeniu zamówień w czasie rzeczywistym – wskazuje Chojnowski.

Od dwóch lat Grupa Raben inwestuje w narzędzia RPA i ma już 21 botów programowych, które realizują ponad 60 procesów. To roboty unattended, czyli sterowane centralnie, niewymagające interakcji z użytkownikami i faktycznie wcielające się w ich role. – Roboty unattended to praktycznie samodzielne byty działające w systemach IT. Oczywiście wymagają zaplanowania zadań i nadzoru, ale poza tym pracują także wtedy, gdy fizyczny użytkownik wychodzi już do domu – opisuje RPA Team Manager, Grupa Raben Zbigniew Kępiński.

Czytaj więcej

Odżywają towarowe przewozy na Ukrainę, na granicy znów wydłużają się kolejki

Dodaje, że robot RPA jest w stanie wykonać pracę kilkukrotnie szybciej niż użytkownik. – Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę elastyczność, wydajność, niezawodność i atrakcyjny koszt RPA, to nie ulega wątpliwości, że automatyzacja będzie przyszłością naszej branży – zapewnia Kępiński. Roboty wykonują pracę średnio czterokrotnie szybciej niż ludzie, bezbłędnie, zgodnie z algorytmem i bez konieczności zmian w systemach IT.

Realizacja za pomocą RPA procesu związanego z platformą Lean w spółce Fresh Logistics wygenerowała oszczędności na poziomie 60 godzin dziennie – tyle na te czynności musiałby poświęcić pracownik. Przy użyciu jednostek robotycznych od października 2019 r. do początku 2022 r. zamknięto już 3,5 mln tras, dzięki czemu został uwolniony czas ponad 25 etatów miesięcznie.

Zarządzanie robotami

21 wspomnianych jednostek robotycznych jest „zatrudnionych” w większości obszarów aktywności firmy. Wspierają m.in. operacje planowania, załadunku i rozładunku, ponadto rozliczenia, ofertowanie czy wystawianie faktur. Zamykają trasy, zmieniają statusy, przygotowują kalkulacje długości tras.

W 2020 r. na potrzeby RPA zespół Grupy Raben zbudował platformę zarządzania procesami o nazwie myRobot, która umożliwia kontrolę ich pracy bezpośrednio przez użytkowników i uruchamianie pewnej grupy procesów robotycznych na żądanie, w oparciu o dane wejściowe importowane na platformę.

Czytaj więcej

Rośnie nerwowość na kolejowym Jedwabnym Szlaku, choć zakłóceń nie ma

Ponadto z większością procesów robotycznych zostały skorelowane pulpity analityczne, które dostarczają wartościowej informacji zwrotnej, m.in. kiedy przypadają peaki godzinowe, ile tras zostało zamkniętych, a ile dopiero czeka na przetworzenie; ile zadań i z jakim skutkiem wykonał robot w danym okresie (poziom bezbłędności robotycznej); ile czasu zaoszczędzono; w jakim stopniu zostały wykorzystane poszczególne licencje. To z kolei pomaga maksymalnie zagospodarować licencje przez całą dobę.

Firma Smart Project podkreśla, że długofalowym celem użytkowników powinno być upraszczanie i odchudzanie działań, aby zwiększać ich efektywność i dopiero wówczas „zaszywać” je w algorytmach.

KOMENTARZ PARTNERA PUBLIKACJI

Zbigniew Kępiński

Foto: Raben

ZBIGNIEW KĘPIŃSKI

RPA TEAM MANAGER, GRUPA RABEN

W Grupie Raben dostrzegliśmy szanse, jakie niesie technologia Robotic Process Automation, już kilka lat temu. W 2019 r. w ramach działań poznawczych i badawczo-rozwojowych budowaliśmy pierwsze procesy robotyczne. Aktualnie używamy 21 licencji tzw. robotów unattended, czyli botów niewymagających interakcji z użytkownikami, które możemy wykorzystywać 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, w praktyce oznacza to ponad 50 etatów. Ponadto robot RPA jest w stanie wykonać pracę kilkukrotnie szybciej niż użytkownik, to ogromne udogodnienie, szczególnie przy obecnych problemach z dostępnością pracowników w logistyce. Dzięki robotyzacji uwalniamy tysiące godzin, przekazując nudne, powtarzalne zadania do wykonania robotom, aby pracownicy mogli skupić się na rzeczach istotnych i nietuzinkowych. W ten sposób zwiększamy satysfakcję i zaangażowanie pracowników.

Roboty pracują w większości obszarów aktywności naszej firmy, działają na styku z naszymi systemami TMS, WMS, wspierają procesy: logistyczne, planowania, załadunkowe i rozładunkowe oraz rozliczeniowe, a także ofertowanie, wystawianie faktur czy dokumentów celnych itp. W 2021 r. powołaliśmy dział automatyzacji i robotyzacji procesów, który jest dedykowany do prac nad RPA – działamy jak typowy Center of Excellence. Zgłaszane są do nas pomysły usprawnienia i automatyzacji procesów. Wspólnie z ich autorami dokonujemy analizy wykonalności oraz opłacalności przedsięwzięcia, a następnie przystępujemy do implementacji. Zbudowaliśmy również własną platformę zarządzania procesami (myRobot). Pozwala ona na kontrolę pracy robotów bezpośrednio przez użytkowników oraz na uruchamianie pewnej grupy procesów na żądanie.

RPA umożliwia firmie szybszy rozwój, zwiększenie liczby obsługiwanych operacji przy niezmiennym poziomie zatrudnienia. To prosty i efektywny kosztowo sposób na optymalizację aktualnie realizowanych procesów, ale też stworzenie rezerwy „mocy przerobowych” na przyszłość, na wypadek zwiększenia skali działalności.

Zyski z zastosowania automatyzacji Robotic Process Automation (RPA) mogą sięgnąć w europejskiej branży 1,5 mld dol. Tego typu roboty programowe (software robots, bots) to programy stworzone do samodzielnego wykonywania działań, które cechuje powtarzalność i ograniczona liczba wyjątków w regule algorytmu. 

Poznańska firma Smart Project szacuje, że zatrudnienie robota RPA tylko i wyłącznie do przygotowywania raportów (Excel, bazy danych, itd.) pozwoli oszczędzić od trzech do dziesięciu etatów (FTE) rocznie. Do tego cena zakupu oprogramowania RPA stanowi w Polsce połowę wynagrodzenia pracownika. W krajach rozwiniętych jak Wielka Brytania koszt bota spada do 10 proc. wartości wynagrodzenia.

Pozostało 90% artykułu
Drogowy
Mniej nadań ładunków w Europie, inflacja grozi spowolnieniem
Drogowy
Rosyjskie resorty sprzeczają się o sankcje wobec unijnych przewoźników drogowych
Morski
Inwestorzy wysupłali miliardy na firmy oferujące śledzenie kontenerów
Morski
Rynek przesyłek z Chin szaleje, spedytorzy nie wiedzą, na czym stoją
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Sankcje sprawiły, że Gdańsk awansował na drugie miejsce na Bałtyku