Wojna zapełniła kolejowe wagony, przewoźnicy dawno już tyle nie wozili

Koleje zamknęły pierwszy kwartał, a szczególnie marzec, bardzo dobrymi wynikami. Przyczyniała się do tego wojna, w tym napływ uchodźców.

Publikacja: 29.04.2022 19:10

Wojna zapełniła kolejowe wagony, przewoźnicy dawno już tyle nie wozili

Foto: PKP Cargo

Pod względem przewiezionej masy towarów, marzec tego roku był najlepszym miesiącem od listopada 2010 roku, podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego. W ubiegłym miesiącu koleje przetransportowały w Polsce 22,9 mln ton, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu z marcem 2021 roku. 

Czytaj więcej

W Rosji węgiel zatka kolejowe przewozy kontenerów z Dalekiego Wschodu

Praca przewozowa również osiągnęła poziom niespotykany w ostatnich latach (w tym przypadku od października 2018 roku) i wyniosła 5,5 mld tonokilometrów (wzrost o 13,9%). Praca eksploatacyjna to 7,6 mln pociągokilometrów i wzrost rok do roku o 7,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony była wyższa o 14 km i wyniosła 239 km. 

Wojenna niepewność

Marcowe wyniki w porównaniu do danych z lutego 2022 roku w przewiezionej masie były wyższe o 3,1 mln ton (15,6%), praca przewozowa wzrosła o 0,9 mld tonokilometrów (20,7%), natomiast praca eksploatacyjna o 1,2 mln pociągokilometrów (18,7%). Średnia odległość wydłużyła się o 10 km. – Marzec był miesiącem, w którym niemal wszyscy przewoźnicy odnotowali wyższe wyniki niż miesiąc wcześniej. Trudno jednak mówić o długotrwałych trendach wzrostowych. Na znaczne zwiększenie przewozów wpływ miało większe zapotrzebowanie na surowce oraz transport i magazynowanie towarów w związku z sytuacją za naszą wschodnią granicą – tłumaczy prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.

W I kwartale koleje przewiozły łącznie 62,24 mln ton towarów. Praca przewozowa wyniosła 14,6 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 20,7 mln pociągokilometrów. W porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku oznacza to wzrosty odpowiednio o 5,56 mln ton (9,8%), 1,7 mld tonokilometrów (13,6%) oraz 1,5 mln pociągokilometrów (8%). Średnia odległość przewozu w całym kwartale osiągnęła 234 km. 

Czytaj więcej

Mniej nadań ładunków w Europie, inflacja grozi spowolnieniem

Podobne wyniki obserwowane są w całym regionie Europy Środkowej. Firma FourKites zauważa od blisko dwóch miesięcy rosnące przewozy w tym regionie. Wzrosty utrzymują się także w kwietniu, od 18 do 24 kwietnia przewozy były o 22 proc. większe od zanotowany w połowie lutego. Nawet święta wielkanocne nie zmniejszyły obłożenia transportu. 

Poprawiają się także wyniki przewoźników pasażerskich. 

W ostatnim miesiącu I kwartału 2022 r. z usług kolei skorzystało 28,42 mln pasażerów. W porównaniu z marcem 2021 r. oznacza to wzrost o 13,19 mln osób (+86,7%).

Czytaj więcej

Rosyjskie resorty sprzeczają się o sankcje wobec unijnych przewoźników drogowych

Przewozy pasażerskie w marcu tego roku osiągnęły również wyższy poziom w porównaniu z czasem sprzed pandemii. W porównaniu z marcem 2019 r. przewieziono o 0,27 mln pasażerów więcej (+1%), praca przewozowa osiągnęła wartość o niemal 176,97 mln wyższą (+10,4%). – Na wyniki lepsze niż przed pandemią wpływ miało z pewnością zniesienie większości obostrzeń sanitarnych, a także pomoc uchodźcom z Ukrainy i wprowadzenie darmowych przejazdów dla obywateli naszego wschodniego sąsiada. Do wyboru kolei mogły również przekonać rosnące w wyniku wojny ceny benzyny. W przypadku przewoźnika dalekobieżnego - PKP Intercity – liczba pasażerów w marcu wzrosła o 160%, a praca przewozowa o ponad 184% licząc rok do roku – wskazuje prezes UTK. 

Pod względem przewiezionej masy towarów, marzec tego roku był najlepszym miesiącem od listopada 2010 roku, podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego. W ubiegłym miesiącu koleje przetransportowały w Polsce 22,9 mln ton, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu z marcem 2021 roku. 

Praca przewozowa również osiągnęła poziom niespotykany w ostatnich latach (w tym przypadku od października 2018 roku) i wyniosła 5,5 mld tonokilometrów (wzrost o 13,9%). Praca eksploatacyjna to 7,6 mln pociągokilometrów i wzrost rok do roku o 7,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony była wyższa o 14 km i wyniosła 239 km. 

Pozostało 84% artykułu
Rynek
Dwie lokomotywy rozwoju rynku magazynowego w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Morski
Rynek przesyłek z Chin szaleje, spedytorzy nie wiedzą, na czym stoją
Przewozy
Dziesiątki tysięcy palet pomocy trafiło na Ukrainę
Szynowy
Rośnie nerwowość na kolejowym Jedwabnym Szlaku, choć zakłóceń nie ma
Drogowy
Odżywają towarowe przewozy na Ukrainę, na granicy znów wydłużają się kolejki