Pod względem przewiezionej masy towarów, marzec tego roku był najlepszym miesiącem od listopada 2010 roku, podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego. W ubiegłym miesiącu koleje przetransportowały w Polsce 22,9 mln ton, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu z marcem 2021 roku.
Czytaj więcej
Kolejowa infrastruktura Rosji nie jest przystosowana do przenoszenia dużych potoków ładunków z części europejskiej na Daleki Wschód. Rozbudowa linii potrwa dekady.
Praca przewozowa również osiągnęła poziom niespotykany w ostatnich latach (w tym przypadku od października 2018 roku) i wyniosła 5,5 mld tonokilometrów (wzrost o 13,9%). Praca eksploatacyjna to 7,6 mln pociągokilometrów i wzrost rok do roku o 7,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony była wyższa o 14 km i wyniosła 239 km.
Wojenna niepewność
Marcowe wyniki w porównaniu do danych z lutego 2022 roku w przewiezionej masie były wyższe o 3,1 mln ton (15,6%), praca przewozowa wzrosła o 0,9 mld tonokilometrów (20,7%), natomiast praca eksploatacyjna o 1,2 mln pociągokilometrów (18,7%). Średnia odległość wydłużyła się o 10 km. – Marzec był miesiącem, w którym niemal wszyscy przewoźnicy odnotowali wyższe wyniki niż miesiąc wcześniej. Trudno jednak mówić o długotrwałych trendach wzrostowych. Na znaczne zwiększenie przewozów wpływ miało większe zapotrzebowanie na surowce oraz transport i magazynowanie towarów w związku z sytuacją za naszą wschodnią granicą – tłumaczy prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.
W I kwartale koleje przewiozły łącznie 62,24 mln ton towarów. Praca przewozowa wyniosła 14,6 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 20,7 mln pociągokilometrów. W porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku oznacza to wzrosty odpowiednio o 5,56 mln ton (9,8%), 1,7 mld tonokilometrów (13,6%) oraz 1,5 mln pociągokilometrów (8%). Średnia odległość przewozu w całym kwartale osiągnęła 234 km.