Po zakończeniu wojny ukraiński handel zmieni kierunki. Zapewne Rosja przestanie być pierwszoplanowym partnerem handlowym Ukrainy, a część wymiany handlowej będzie szła przez Polskę. Trwająca rewizja wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T jest szansą na rozwój korytarzy transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej, których znaczenie wzrośnie.
Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia w sprawie wytycznych TEN-T, który uwzględnia rozszerzenie układu europejskich korytarzy transportowych o m.in. ważne dla Polski nowe połączenia w ramach korytarza Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. – Realizacja międzynarodowych szlaków transportowych na osi północ-południe ma wyjątkowe znaczenie w obecnej sytuacji, gdy wojna na Ukrainie wpływa na zakłócenia łańcuchów logistycznych. Kluczowym projektem jest szlak Via Carpatia, integrujący systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Jest elementem nowego europejskiego korytarza transportowego, zwanego trójmorskim. Łączy on Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. Teraz chcielibyśmy przedłużyć go w kierunku państw bałtyckich – zaznaczył szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przedłużenie sieci w kierunku północnym pozwoli uzyskać synergię z projektami Rail Baltica oraz Via Baltica. Jednak te inwestycje mogą okazać się niewystarczające, biorąc pod uwagę potrzeby ukraińskiego handlu zagranicznego. Brakuje np. linii kolejowych o dużej przepustowości, prowadzących z Ukrainy do portów Trójmiasta.
Część eksportowego tonażu obsłużą ukraińskie porty, jednak dla czarnomorskich portów wąskim gardłem są cieśniny tureckie. Zatem może być konieczne skierowanie ładunków do portów w Rumunii i Polsce.
Czytaj więcej
Przedsiębiorcy niecierpliwie czekają nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz prawa przewozowego, aby możliwe było stosowanie elektronicznych listów przewozowych.