Jak po wojnie rozwijać sieć transportową Polski?

Polska i Komisja Europejska zastanawiają się jak zmienią się potrzeby transportowe regionu po zakończeniu wojny na Ukrainie.

Publikacja: 15.11.2022 11:02

Jak po wojnie rozwijać sieć transportową Polski?

UGA

Foto: UGA

Po zakończeniu wojny ukraiński handel zmieni kierunki. Zapewne Rosja przestanie być pierwszoplanowym partnerem handlowym Ukrainy, a część wymiany handlowej będzie szła przez Polskę. Trwająca rewizja wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T jest szansą na rozwój korytarzy transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej, których znaczenie wzrośnie. 

Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia w sprawie wytycznych TEN-T, który uwzględnia rozszerzenie układu europejskich korytarzy transportowych o m.in. ważne dla Polski nowe połączenia w ramach korytarza Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. – Realizacja międzynarodowych szlaków transportowych na osi północ-południe ma wyjątkowe znaczenie w obecnej sytuacji, gdy wojna na Ukrainie wpływa na zakłócenia łańcuchów logistycznych. Kluczowym projektem jest szlak Via Carpatia, integrujący systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Jest elementem nowego europejskiego korytarza transportowego, zwanego trójmorskim. Łączy on Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. Teraz chcielibyśmy przedłużyć go w kierunku państw bałtyckich – zaznaczył szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Przedłużenie sieci w kierunku północnym pozwoli uzyskać synergię z projektami Rail Baltica oraz Via Baltica. Jednak te inwestycje mogą okazać się niewystarczające, biorąc pod uwagę potrzeby ukraińskiego handlu zagranicznego. Brakuje np. linii kolejowych o dużej przepustowości, prowadzących z Ukrainy do portów Trójmiasta.  

Część eksportowego tonażu obsłużą ukraińskie porty, jednak dla czarnomorskich portów wąskim gardłem są cieśniny tureckie. Zatem może być konieczne skierowanie ładunków do portów w Rumunii i Polsce. 

Czytaj więcej

Od eCMR przemysł dzielą tylko dwie nowelizacje
Reklama
Reklama

Polskie porty mogą nabrać znaczenia dla wywozu ukraińskich towarów jak zboża. Blisko jedną trzecią wartości eksportu Ukrainy stanowi sprzedaż zbóż i olejów roślinnych. W 2018 roku Koleje Ukraińskie przewiozły 34 mln ton zbóż. Ważnym towarem eksportowym jest także ruda (ponad 60 mln ton przewiezione w 2018 roku) i węgiel (26,3 mln ton). 

Po wojnie Rosja może stracić znaczenie w ukraińskiej wymianie handlowej (blisko 12 mld dol. w 2018 roku), podobnie jak Białoruś (5 mld dol.), zyska UE i kraje na zachód od Ukrainy. Ten kierunek nie był popularny w latach wcześniejszych, więc linie kolejowe i drogowe nie są przystosowane do czekających je zadań. 

Po rosyjskiej napaści Polska oraz inne państwa graniczące z Ukrainą stworzyły korytarze transportowe ułatwiające wywóz z Ukrainy produktów rolnych. Od maja do końca października umożliwiły one przewóz 25 mln ton ładunków, w tym 15 mln ton zbóż, wartych 15 mld dol. 

Czytaj więcej

Polskie porty mają klęskę urodzaju i biją kolejne rekordy przeładunków

KE przyznaje, że stworzone naprędce korytarze transportowe mają liczne wąskie gardła, spowodowane brakiem wyposażenia w terminalach przeładunkowych oraz nieefektywnym systemem odpraw celnych. W sumie w ostatnich tygodniach na te cele skieownpo miliard euro. KE przeznaczyła z instrumentu Łącząc Europę 50 mln euro na dodatkowe inwestycje, zaś EBI zainwestuje do końca 2023 roku 300 mln euro w likwidację wąskich gardeł. Bank Światowy wyasygnował 100 mln dol. na usuwanie zniszczeń infrastruktury transportowej. KE przeznaczyła 250 mln euro na rozwój korytarzy. Te fundusze mają przyspieszyć odbudowę dróg kołowych i kolejowych oraz usprawnić przepływ dóbr przez granice.

Po zakończeniu wojny ukraiński handel zmieni kierunki. Zapewne Rosja przestanie być pierwszoplanowym partnerem handlowym Ukrainy, a część wymiany handlowej będzie szła przez Polskę. Trwająca rewizja wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T jest szansą na rozwój korytarzy transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej, których znaczenie wzrośnie. 

Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia w sprawie wytycznych TEN-T, który uwzględnia rozszerzenie układu europejskich korytarzy transportowych o m.in. ważne dla Polski nowe połączenia w ramach korytarza Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. – Realizacja międzynarodowych szlaków transportowych na osi północ-południe ma wyjątkowe znaczenie w obecnej sytuacji, gdy wojna na Ukrainie wpływa na zakłócenia łańcuchów logistycznych. Kluczowym projektem jest szlak Via Carpatia, integrujący systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Jest elementem nowego europejskiego korytarza transportowego, zwanego trójmorskim. Łączy on Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. Teraz chcielibyśmy przedłużyć go w kierunku państw bałtyckich – zaznaczył szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Reklama
Produkty i Usługi
Jesienne szczyty logistyczne
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Wygrywa zwinniejszy i lepszy
Drogowy
Euro VII – niepotrzebna norma czystości spalin
Elektromobilność
Producent akumulatorów Impact ma nowego właściciela i plany rozbudowy
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama