W rym roku Port Gdańsk przeładuje 64-66 mln ton ładunków. To ponad 10 mln ton więcej niż rok wcześniej. – Na ten doskonały wynik zapracowały trzy grupy towarowe: paliwa płynne, węgiel i kontenery, gdzie obserwujemy stabilny wzrost – wymienia menedżer klienta Port Gdańsk Michał Stupak.
Podkreśla, że zwiększone przeładunki węgla nie spowodowały zatorów. Od połowy lipca port powołał kolejowego koordynatora, który ustawia pociągi na torach i przygotowuje im okienka wjazdowe.
Czytaj więcej
Transport intermodalny to najlepsza odpowiedź na wyzwania, z jakimi mierzą się dziś firmy transportowe – przekonują eksperci CFL multimodal. Luksemburski dostawca usług logistycznych chce być partnerem dla polskich firm transportowych, oferując m.in. bezpośrednie połączenia kolejowe między Polską a Europą Zachodnią i Południową.
Od początku inwazji gdański port przeładował 250 tys. ton ukraińskiego zboża, głównie kukurydzy. Trudno zwiększyć przepustowość terminali zbożowych, ponieważ przystosowane są one do obsługi polskiego eksportu, który wynosi 8 mln ton rocznie. Ukraina potrzebowała wywieźć 20 mln ton.
Port Gdańsk przeładował w ub.r. 1,6 mln ton zboża, w tym roku będzie 2,1 mln ton. Dla obsługi ukraińskich eksporterów zbożowych konieczny byłby nowy terminal o zdolności przeładunkowej 2 mln ton, jednak jego wzniesienie wymaga gwarancji rządowych.