Polskie porty mają klęskę urodzaju i biją kolejne rekordy przeładunków

Przebojem jest nie tylko węgiel oraz paliwa, ale i ukraińskie ładunki, w tym zboże.

Publikacja: 09.11.2022 16:35

Polskie porty mają klęskę urodzaju i biją kolejne rekordy przeładunków

Foto: T. Urbaniak Port Gdynia

W rym roku Port Gdańsk przeładuje 64-66 mln ton ładunków. To ponad 10 mln ton więcej niż rok wcześniej. – Na ten doskonały wynik zapracowały trzy grupy towarowe: paliwa płynne, węgiel i kontenery, gdzie obserwujemy stabilny wzrost – wymienia menedżer klienta Port Gdańsk Michał Stupak. 

Podkreśla, że zwiększone przeładunki węgla nie spowodowały zatorów. Od połowy lipca port powołał kolejowego koordynatora, który ustawia pociągi na torach i przygotowuje im okienka wjazdowe. 

Od początku inwazji gdański port przeładował 250 tys. ton ukraińskiego zboża, głównie kukurydzy. Trudno zwiększyć przepustowość terminali zbożowych, ponieważ przystosowane są one do obsługi polskiego eksportu, który wynosi 8 mln ton rocznie. Ukraina potrzebowała wywieźć 20 mln ton. 

Port Gdańsk przeładował w ub.r. 1,6 mln ton zboża, w tym roku będzie 2,1 mln ton. Dla obsługi ukraińskich eksporterów zbożowych konieczny byłby nowy terminal o zdolności przeładunkowej 2 mln ton, jednak jego wzniesienie wymaga gwarancji rządowych. 

Gdański port szacuje, że miesięcznie przeładowuje 450 tys. ton towarów z Ukrainy. 

Port w Szczecinie-Świnoujściu przeładował w tym roku ponad 162 tys. ton ukraińskiej rudy żelaza oraz blisko 146 tys. ton surówki żelaza i innych ładunków masowych, do tego ponad 56 tys. ton kukurydzy. Statystyka nie jest pełna. – Jako port prowadzimy statystyki w ujęciu przedpola, a nie zaplecza. Inaczej mówiąc nasze statystyki dotyczą tylko drogi morskiej, czyli skąd i dokąd wysyłane/przypływają statki, a nie skąd pochodzi lub dociera towar w kraju. (tym zajmują się służby celne). Gestorami ładunków są osoby prywatne i nie zawsze wiemy skąd pochodzi towar – tłumaczy analityk szczecińskiego portu Wojciech Kuźmiński. 

Czytaj więcej

Wygrywa zwinniejszy i lepszy

Zespół portów w Szczecinie-Świnoujściu prognozuje zakończenie roku 10-procentowym wzrostem przeładunków, czyli wynikiem 36 mln ton. 

Gdynia ma szanse na siódmy rok z rzędu wzrostu przeładunków, które sięgną 27 mln ton. Gdynia jest głównym polskim portem przeładowującym zboża oraz paliwa. Przez gdyński port importowany jest olej napędowy. 

Port Gdynia przygotowuje się do budowy Portu Zewnętrznego. Trwa piąta tura dialogu konkurencyjnego i do końca roku zarząd portu zaprosi oferentów do składania końcowych ofert. Rozstrzygnięcie przetargu przewidziane jest w połowie 2023 roku, a prace rozpoczną się po zapewnieniu finansowania przez zwycięzcę przetargu. równolegle z budową pirsu port zbuduje falochrony, na co już ma 670 mln zł w formie obligacji skarbowych. 

Gdynia ma bezpośrednie morskie połączenia z Pakistanem, Indiami i USA. – MSC idealnie wstrzelił się z tymi serwisami, które co tydzień oferują zamorskie połączenia – przypomina dyrektor ds. handlowych Port Gdynia Maciej Krzesiński. 

Czytaj więcej

Jesienne szczyty logistyczne

Gdynia w 2024 roku zakończy pogłębianie portowych kanałów i przygotowana jest także do obsługi firm wznoszących morskie farmy wiatrowe. Plac przy BCT nadaje się do produkcji fundamentów wież oraz składowania kabli. – Na drugi wysyp farm już będziemy gotowi z Portem Zewnętrznym – zapewnia Krzesiński. Niedawno Orlen wybrał jako port instalacyjny Świnoujście. 

W rym roku Port Gdańsk przeładuje 64-66 mln ton ładunków. To ponad 10 mln ton więcej niż rok wcześniej. – Na ten doskonały wynik zapracowały trzy grupy towarowe: paliwa płynne, węgiel i kontenery, gdzie obserwujemy stabilny wzrost – wymienia menedżer klienta Port Gdańsk Michał Stupak. 

Podkreśla, że zwiększone przeładunki węgla nie spowodowały zatorów. Od połowy lipca port powołał kolejowego koordynatora, który ustawia pociągi na torach i przygotowuje im okienka wjazdowe. 

Pozostało 85% artykułu
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Drogowy
Zrób też coś i Ty dla bezpieczeństwa
Drogowy
Od eCMR przemysł dzielą tylko dwie nowelizacje
Firmy
DHL Parcel wchodzi w automaty paczkowe
Firmy
InPost dystansuje konkurencję i umacnia się na głównych rynkach Europy