W rym roku Port Gdańsk przeładuje 64-66 mln ton ładunków. To ponad 10 mln ton więcej niż rok wcześniej. – Na ten doskonały wynik zapracowały trzy grupy towarowe: paliwa płynne, węgiel i kontenery, gdzie obserwujemy stabilny wzrost – wymienia menedżer klienta Port Gdańsk Michał Stupak.
Podkreśla, że zwiększone przeładunki węgla nie spowodowały zatorów. Od połowy lipca port powołał kolejowego koordynatora, który ustawia pociągi na torach i przygotowuje im okienka wjazdowe.
Od początku inwazji gdański port przeładował 250 tys. ton ukraińskiego zboża, głównie kukurydzy. Trudno zwiększyć przepustowość terminali zbożowych, ponieważ przystosowane są one do obsługi polskiego eksportu, który wynosi 8 mln ton rocznie. Ukraina potrzebowała wywieźć 20 mln ton.
Port Gdańsk przeładował w ub.r. 1,6 mln ton zboża, w tym roku będzie 2,1 mln ton. Dla obsługi ukraińskich eksporterów zbożowych konieczny byłby nowy terminal o zdolności przeładunkowej 2 mln ton, jednak jego wzniesienie wymaga gwarancji rządowych.
Gdański port szacuje, że miesięcznie przeładowuje 450 tys. ton towarów z Ukrainy.