Najdroższe pociągi w historii PKP Intercity

Jedyna oferta na push-pule jest o 44 proc. droższa od robionych 2 lata temu założeń przewoźnika.

Publikacja: 03.02.2023 12:36

Najdroższe pociągi w historii PKP Intercity

Pesa-Newag

Foto: Pesa-Newag

Tylko konsorcjum Pesy z Newagiem złożyło ofertę PKP Intercity na dostawę 38 piętrowych pociągów push-pull. Druga zła wiadomość dla zamawiającego jest taka, że oferta o 44 proc. przekracza planowany wydatek, sięga 7,8 mld zł. 

Czytaj więcej

Transport musi bronić się przed cyfrowymi atakami

Rzecznik Pesy wyjaśnia, że konsorcjum przeliczyło ofertę wielokrotnie i dokonało starannego szacunku kosztów. – Muszą one uwzględniać nowe ceny komponentów, ryzyko finansowe i krótki czas realizacji zlecenia – tłumaczy rzecznik producenta Maciej Grześkowiak. Zaznacza, że składy mają otrzymać homologację polską i czeską, co dodatkowo komplikuje projekt. 

Już w maju 2021 roku dostawca elektrycznych napędów Medcom alarmował o galopujących podwyżkach komponentów i wydłużających się terminach dostaw. Chociaż od tego czasu np. producenci układów scalonych rozpoczęli duże inwestycje w moce wytwórcze, to na efekty tych nakładów przyjdzie poczekać jeszcze kilka lat. 

Trudności zaopatrzeniowe pogłębione są przez inwestycyjny boom w branży kolejowej. Odnawianie taboru trwa w wielu państwach i wszystkie fabryki mają dużo pracy. To może być jeden z powodów, dla którego w napłynęła tylko jedna oferta. Pesa przyznaje, że ma portfel zamówień wypełniony do 2027 roku. 

Dla PKP IC to największe zamówienie w swojej historii – na zakup 45 lokomotyw, 38 wagonów sterowniczych oraz 228 wagonów środkowych, które utworzą 38 piętrowych zestawów. Przewoźnik prowadził dialog z siedmioma dostawcami, ale wpłynęła tylko jedna oferta.  

Czytaj więcej

Czy nadchodzi kres spowolnienia?

Przewoźnik stoi przed nie lada dylematem: czy zgodzić się na cenę, czy rozpisać nowy przetarg. Na dodatek zakup miał być finansowany częściowo z KPO, a tych pieniędzy UE Polsce jeszcze nie przekazała. 

Tylko konsorcjum Pesy z Newagiem złożyło ofertę PKP Intercity na dostawę 38 piętrowych pociągów push-pull. Druga zła wiadomość dla zamawiającego jest taka, że oferta o 44 proc. przekracza planowany wydatek, sięga 7,8 mld zł. 

Rzecznik Pesy wyjaśnia, że konsorcjum przeliczyło ofertę wielokrotnie i dokonało starannego szacunku kosztów. – Muszą one uwzględniać nowe ceny komponentów, ryzyko finansowe i krótki czas realizacji zlecenia – tłumaczy rzecznik producenta Maciej Grześkowiak. Zaznacza, że składy mają otrzymać homologację polską i czeską, co dodatkowo komplikuje projekt. 

Szynowy
Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Szynowy
Intermodalne bankructwo
Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście