Handlowy przebój Stadlera

Szwajcarski producent zebrał w 20 lat zamówienia na 2500 Flirtów.

Publikacja: 16.06.2023 10:20

Handlowy przebój Stadlera

Stadler

Foto: Stadler

Elektryczny zespół trakcyjny Flirt znajduje się w ofercie od 20 lat. Ostatnio producent zdobył zamówienie na 4 dodatkowe zespoły Flirt do włoskiego regionu Doliny Aosty. Flirt to skrót od słów Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug, które oznaczają „szybkie, lekkie, innowacyjne pociągi dalekobieżne i regionalne”. Model jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla kolei, kursuje już w 21 krajach. Na polskim rynku sprzedanych zostało 127 jednostek, które jeżdżą w barwach PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Śląskich. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy będą musieli wymieniać nowe tachografy

Pierwsze pociągi Flirt były czteroczonowymi pojazdami przegubowymi z wózkami napędowymi na obu końcach pociągu oraz z wózkami wspólnymi (Jacobsa) pomiędzy członami. Podobnie jak w przypadku poprzednika – innowacyjnego szynobusu przegubowego GTW – urządzenia napędowe pojazdów Flirt zabudowane zostały w maszynowniach. Dzięki temu zapewniono przestrzenne, niskopodłogowe wnętrze na całej długości pociągu i wyznaczono nowe standardy na rynku regionalnych zespołów trakcyjnych. 

To rozwiązanie zostało wykorzystane po raz pierwszy w modelu Flirt S-Bahn dla Szwajcarskich Kolei Federalnych SBB w roku 2002. Stadler wygrał przetarg i podpisał umowę na dostawę dwunastu pociągów Flirt dla Stadtbahn Zug i kolejnych trzydziestu dla Basel S-Bahn. Po około dwóch latach składy zostały oddane do użytku. 

Rynek norweski stał się jednym z najważniejszych dla tych pociągów. Norweskie koleje NSB zamówiły 150 pojazdów Flirt, które kursują na podmiejskich liniach wokół Oslo i na trasach dalekobieżnych. Na trasach obsługiwanych przez pociągi Flirt liczba pasażerów zwiększyła się nawet o 20 procent bez zmian w rozkładzie jazdy. 

W marcu tego roku państwowa spółka Norske tog podpisała z firmą Stadler kolejną umowę na dostawy nawet 100 pociągów Flirt. Największa poza Szwajcarią flota Flirt kursuje obecnie na niemieckich torach kolejowych – ponad 500 pojazdów obsługiwanych jest przez różnych przewoźników regionalnych i międzymiastowych.

Czytaj więcej

Polregio złożyło wnioski o współfinansowanie zakupu pociągów za 3 mld zł

Oprócz modeli wyposażonych w napęd w pełni elektryczny, diesla lub mieszany, Stadler produkuje również pociągi Flirt z napędami alternatywnymi, np. zasilane akumulatorem lub wodorem. Producent dostarcza 55 zasilanych akumulatorowo pociągów Flirt Akku niemieckiej firmie Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) i 58 niemieckiemu DB Regio. Na potrzeby amerykańskiego przewoźnika San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) skonstruowany został pierwszy FLIRT zasilany wodorem. Model Flirt Akku zasilany akumulatorowo pobił rekord w kategorii najdłuższej podróży pociągiem w trybie wyłącznie akumulatorowym.

Elektryczny zespół trakcyjny Flirt znajduje się w ofercie od 20 lat. Ostatnio producent zdobył zamówienie na 4 dodatkowe zespoły Flirt do włoskiego regionu Doliny Aosty. Flirt to skrót od słów Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug, które oznaczają „szybkie, lekkie, innowacyjne pociągi dalekobieżne i regionalne”. Model jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań dla kolei, kursuje już w 21 krajach. Na polskim rynku sprzedanych zostało 127 jednostek, które jeżdżą w barwach PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Śląskich. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Szynowy
Skarb państwa przejmie Polregio?
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej