Polregio złożyło wnioski o współfinansowanie zakupu pociągów za 3 mld zł

Rusza opóźniona przez Komisję Europejską modernizacja taboru Polregio, największego w Polsce przewoźnika kolejowego.

Publikacja: 13.06.2023 14:15

Polregio złożyło wnioski o współfinansowanie zakupu pociągów za 3 mld zł

FPS H.Cegielski

Foto: FPS H.Cegielski

Polregio złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto. – To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi – podkreśla prezes zarządu Polregio Adam Pawlik. 

Nowe pojazdy zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej 2-członowej (130-160 stałych miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (powyżej 210 stałych miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i będą wyposażone w klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. 

Czytaj więcej

Rośnie czeska sieć Rohlig Suus Logistics

Złożenie wniosków w konkursie CUPT ze środków KPO zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami taboru - FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz, oraz Stadler Polska. Po rozstrzygnięciu konkursu przez CUPT, Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się od 2026 r. we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. 

Największe szanse na kontrakt ma FPS H. Cegielski, który zaoferował najniższą cenę. 

Do 2030 roku Polregio zamierza kupić łącznie do 200 nowych EZT-ów za ponad 7 mld zł. Finansowanie największego od ponad 20 lat programu modernizacji taboru regionalnego będzie pochodzić oprócz KPO z innych grantów oraz pożyczek unijnych (FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika.

W ubiegłym roku pociągi Polregio przewiozły prawie 90 mln pasażerów. W ostatniej perspektywie unijnej przewoźnik nie mógł składać wniosków o dofinansowanie z powodu przewlekle prowadzonej przez KE analizy, czy nie została mu udzielona nieuzasadniona pomoc publiczna. 

Czytaj więcej

Ukraińskie firmy transportowe przejęły rynek

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że pomimo zakupów taboru w ostatniej dekadzie, średni wiek wagonów wzrósł z przeszło 27 lat w 2011 roku do 32,5 roku w 2021 roku. Spalinowe zespoły trakcyjne miały w 2021 roku blisko 16 lat, gdy w 2011 roku ledwo ponad 10 lat. Odmłodził się jedynie park ezt z blisko 31 lat do niecałych 26 lat. Na koniec 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1242 elektryczne zespoły trakcyjne i 246 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz ponad 2,2 tys. wagonów pasażerskich. GUS podaje, że w 2021 roku przychody z kolejowych przewozów pasażerskich przekroczyły 6 mld zł. 

Polregio złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto. – To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi – podkreśla prezes zarządu Polregio Adam Pawlik. 

Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką