Polregio złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto. – To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi – podkreśla prezes zarządu Polregio Adam Pawlik.
Nowe pojazdy zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej 2-członowej (130-160 stałych miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (powyżej 210 stałych miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i będą wyposażone w klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą.
Czytaj więcej
Rohlig Suus Logistics objął 100 proc. udziałów w Joppa Logistics, czeskiej firmie specjalizującej się w usługach magazynowych i drobnicowym transporcie drogowym. Dzięki inwestycji Suus niemal podwoił udział na czeskim rynku.
Złożenie wniosków w konkursie CUPT ze środków KPO zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami taboru - FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz, oraz Stadler Polska. Po rozstrzygnięciu konkursu przez CUPT, Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się od 2026 r. we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.
Największe szanse na kontrakt ma FPS H. Cegielski, który zaoferował najniższą cenę.