Polregio złożyło wnioski o współfinansowanie zakupu pociągów za 3 mld zł

Rusza opóźniona przez Komisję Europejską modernizacja taboru Polregio, największego w Polsce przewoźnika kolejowego.

Publikacja: 13.06.2023 14:15

Polregio złożyło wnioski o współfinansowanie zakupu pociągów za 3 mld zł

FPS H.Cegielski

Foto: FPS H.Cegielski

Polregio złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto. – To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi – podkreśla prezes zarządu Polregio Adam Pawlik. 

Nowe pojazdy zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej 2-członowej (130-160 stałych miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (powyżej 210 stałych miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i będą wyposażone w klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. 

Czytaj więcej

Rośnie czeska sieć Rohlig Suus Logistics

Złożenie wniosków w konkursie CUPT ze środków KPO zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami taboru - FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz, oraz Stadler Polska. Po rozstrzygnięciu konkursu przez CUPT, Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się od 2026 r. we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. 

Największe szanse na kontrakt ma FPS H. Cegielski, który zaoferował najniższą cenę. 

Do 2030 roku Polregio zamierza kupić łącznie do 200 nowych EZT-ów za ponad 7 mld zł. Finansowanie największego od ponad 20 lat programu modernizacji taboru regionalnego będzie pochodzić oprócz KPO z innych grantów oraz pożyczek unijnych (FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika.

W ubiegłym roku pociągi Polregio przewiozły prawie 90 mln pasażerów. W ostatniej perspektywie unijnej przewoźnik nie mógł składać wniosków o dofinansowanie z powodu przewlekle prowadzonej przez KE analizy, czy nie została mu udzielona nieuzasadniona pomoc publiczna. 

Czytaj więcej

Ukraińskie firmy transportowe przejęły rynek

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że pomimo zakupów taboru w ostatniej dekadzie, średni wiek wagonów wzrósł z przeszło 27 lat w 2011 roku do 32,5 roku w 2021 roku. Spalinowe zespoły trakcyjne miały w 2021 roku blisko 16 lat, gdy w 2011 roku ledwo ponad 10 lat. Odmłodził się jedynie park ezt z blisko 31 lat do niecałych 26 lat. Na koniec 2021 roku w Polsce funkcjonowały 1242 elektryczne zespoły trakcyjne i 246 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz ponad 2,2 tys. wagonów pasażerskich. GUS podaje, że w 2021 roku przychody z kolejowych przewozów pasażerskich przekroczyły 6 mld zł. 

Polregio złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto. – To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi – podkreśla prezes zarządu Polregio Adam Pawlik. 

Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity