Nowe lokomotywy Alstom już w Polsce

Na rynku lokomotyw wielosystemowych Siemensowi i Newagowi przybył konkurent: zmodernizowany Alstom TRAXX

Publikacja: 03.07.2023 15:39

Nowe lokomotywy Alstom już w Polsce

Foto: Alstom

Z końcem czerwca PCC Intermodal odebrał cztery lokomotywy wielosystemowe Traxx MS3. Będą obsługiwały przewozy transgraniczne pomiędzy: Polską, Niemcami, Austrią, Czechami i Słowacją. – Cieszymy się, że lokomotywy Traxx 3 MS dołączyły do floty PCC Intermodal SA. To urządzenia oparte o najnowocześniejszą, innowacyjną platformę, charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną, możliwością prowadzenia cięższych pociągów niż porównywalne lokomotywy, a także uproszczonym interfejsem z ETCS i ułatwionym serwisem – wymienia zalety zmodernizowanego pojazdu dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich Sławomir Cyza. 

Spółki podpisały 29 czerwca 2021 roku umowę na dostawę czterech lokomotyw wielosystemowych Traxx MS3 wraz z zapewnieniem pełnej obsługi serwisowej. Umowa wartości 16,8 mln euro ma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Działanie 3.2), który ma na celu promocje i wdrażanie niskoemisyjnych rozwiązań transportowych. Spółka otrzymała blisko 89,5 mln zł dofinansowania na zakup lokomotyw i wagonów. Kontrakt obejmuje produkcję lokomotyw, certyfikację, szkolenie pracowników PCC Intermodal oraz pełną obsługę serwisową. 

Czytaj więcej

Deficytowa ostatnia mila podwykonawców

Lokomotywy miały trafić od odbiorcy przed końcem 2022 roku. – Włączając do zasobów spółki kolejne lokomotywy Traxx, PCC Intermodal będzie w stanie - w ramach posiadanych licencji przewozowych - operując łącznie 15-stoma lokomotywami elektrycznymi, rozszerzyć i uelastycznić swoją ofertę codziennych połączeń intermodalnych, w korytarzach międzynarodowych – zaznacza wiceprezes zarządu PCC Intermodal Adam Adamek. 

Jego spółka oferuje codzienne połączenia intermodalne zarówno z/do Gdańska, Gdyni jak i na zachód Europy: z/do Hamburga, Duisburga, Rotterdamu czy Antwerpii. Korzystając ze wsparcia Funduszy Europejskich uruchomiła na terenie kraju 4 centra przeładunkowe, dzięki którym polskie porty morskie zyskały dostęp do Centralnej Polski, Górnego i Dolnego Śląska oraz Podkarpacia. Firma posiada również swoją flotę kontenerów 45-stopowych. 

Lokomotywa Traxx trzeciej generacji zapewnia zwiększoną wydajność operacyjną i niezawodność oraz wyższą efektywność energetyczną, a jej okresy międzyprzeglądowe zostały wydłużone o 33%, aby poprawić dostępność i zmniejszyć nakłady na utrzymanie w porównaniu z wcześniejszymi wersjami. 

Uzyskanie homologacji nowej wersji trwało dłużej niż zakładał Alstom, ale klienci już tłoczą się po nowe pojazdy. W lutym koeje belgijskie SNCB zamówiły 50 TRAXX-ów zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h (wcześniejsze modele osiągały zazwyczaj 140 km/h). Dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku. W czerwcu francuska Northrail zamówiła do 50 TRAXX-ów wraz z utrzymaniem. 

Czytaj więcej

Spedytorzy proszą rzecznika MSP o ratunek

W ciągu ostatnich 20 lat sprzedano ponad 2500 sztuk lokomotyw TRAXX. Zostały one dopuszczone w 20 krajach i pokonują łącznie ponad 300 milionów km rocznie. Od 2000 roku włączono do eksploatacji ponad 5700 lokomotyw Alstom, które są wykorzystywane w transporcie kolejowym w wielu krajach Europy, a także w Azji, Ameryce Północnej i Afryce. 

Największym konkurentem Alstom jest firma Siemens Mobility, która sprzedała już ponad 1750 Vectronów łącznie do 63 klientów z całej Europy. Lokomotywy te przejechały ponad 700 milionów kilometrów i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii.

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Czytaj więcej

Na której liście spedytorów znajdzie się CPK?

Lokomotywy wielosystemowe buduje także Newag. Spółka podpisała umowę na dostawę 15 lokomotyw dla InterCity z dopuszczeniem do ruchu w Czechach, Niemczech i Polsce. Będą one rozwijać prędkość 200 km/h. 

Z końcem czerwca PCC Intermodal odebrał cztery lokomotywy wielosystemowe Traxx MS3. Będą obsługiwały przewozy transgraniczne pomiędzy: Polską, Niemcami, Austrią, Czechami i Słowacją. – Cieszymy się, że lokomotywy Traxx 3 MS dołączyły do floty PCC Intermodal SA. To urządzenia oparte o najnowocześniejszą, innowacyjną platformę, charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną, możliwością prowadzenia cięższych pociągów niż porównywalne lokomotywy, a także uproszczonym interfejsem z ETCS i ułatwionym serwisem – wymienia zalety zmodernizowanego pojazdu dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich Sławomir Cyza. 

Pozostało 86% artykułu
Szynowy
Koleje dla CPK na 350 km/h
Szynowy
Wczoraj wypadek, dzisiaj wyrok: kolizja w Ghanie
Szynowy
Pieniądze przejdą koło nosa kolejom regionalnym
Szynowy
Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE
Szynowy
Samorządy wymieniają tabor kolejowy