Blisko nowych 200 lokomotyw wyjedzie na trasy

Przewoźnik w bieżących latach zamierza kupić 185 elektrycznych lokomotyw na trasy krajowe i międzynarodowe.

Publikacja: 08.08.2023 11:32

Blisko nowych 200 lokomotyw wyjedzie na trasy

Foto: Fot. PKP Intercity

Od 3 września najszybszy pociąg PKP Intercity będzie pokonywał trasę z Krakowa do Gdańska w 4 godziny i 50 minut, a z Krakowa do Warszawy w 2 godziny i 10 minut – osiągając rekordowe w historii kolei czasy przejazdów. Natomiast w 3 godziny i 33 minuty pojedzie skład z Warszawy do Wrocławia. 

Szybsze czasy przejazdów do efekt zakończenia części remontów na torach a także modernizacji taboru. Poprawę jakości usług już widać od kilku lat, co przekłada się na rosnące wyniki przewozowe. – Do końca lipca PKP Intercity przewiozło 38 mln pasażerów, gdy w całym 2016 roku 38,5 mln pasażerów – porównuje Cezary Nowak z PKP Intercity. 

Czytaj więcej

Nie ma czego wozić, przewoźnicy jadą na stratach

Przewoźnik przygotowuje się do konkurencji na otwartym rynku, do 2030 roku planuje odnowić wagony i lokomotywy, aby wozić 90 mln pasażerów rocznie (w tym roku będzie ich ponad 60 mln) i nadal inwestuje w tabor. 

W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską Pesą na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto.

Prowadzone jest postępowanie przetargowe na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych, spółka już zdecydowała się na zakup 15 tego typu lokomotyw w Newagu za 388 mln zł i rozpisała nowy przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Jednosystemowe pojazdy będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2). Pierwsze pojazdy powinny poprowadzić pociągi na relacjach krajowych w 2025 roku. Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika. 

PKP IC zakłada, że odbiór wszystkich pojazdów powinien nastąpić nie później niż w terminie 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a nowe pojazdy wyjadą na tory w 2025 roku. 

Przewoźnik powtarza przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Oferta Paesy i Nawagu opiewała na 7,8 mld zł, przekraczając o 2,4 mld zł zakładany budżet. Przedmiot przetargu pozostał ten sam, ale czas dostawy wynosi 54 miesiące od dnia zawarcia umowy. Wcześniej spółka wymagała, aby cały projekt został zrealizowany nie później niż do dnia 31 maja 2026 roku. 

Czytaj więcej

Powstał największy polski producent systemów sterowania ruchem kolejowym

Przewoźnik zmieniał także zasady płatności za realizację zamówienia. W poprzednim postępowaniu uwzględniona była 5% zaliczka, natomiast teraz PKP IC oprócz 5% zaliczki, zakłada dodatkowo płatności cząstkowe:

- po wykonaniu pudła każdego z pojazdów i dokonaniu odbioru cząstkowego z wynikiem pozytywnym – 15% wartości ceny jednostkowej danego pojazdu;

- po dokonaniu z wynikiem pozytywnym odbioru fabrycznego każdego z pojazdów – 15% wartości ceny jednostkowej danego pojazdu;

- po dokonaniu z wynikiem pozytywnym odbioru końcowego każdego z pojazdów – 65% wartości ceny jednostkowej danego pojazdu.

Przewoźnik proponuje też inne podejście do kwestii waloryzacji. Wcześniejsze postępowanie uwzględniało dwustronną waloryzację za świadczenia usługi utrzymania z cap (zabezpieczenie przed sytuacją rosnących stóp procentowych) do 2,06% oraz nie więcej niż 15% względem cen z oferty. W obecnym przetargu założono dwustronną waloryzację bez cap, oczywiście pod warunkiem ziszczenia się okoliczności szczegółowo wskazanych w umowie. – Dobrze, że dojdzie do drugiego przetargu i rząd znalazł inny sposób finansowania zakupu. W pierwszym była tylko jedna oferta, a cena znacznie przekraczała założony budżet. Może to oznaczać, że może ktoś jeszcze wystartuje w przetargu – przypuszcza dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei Adam Musiał. 

Czytaj więcej

Logistyka kontraktowa przebiła oczekiwania na 2023 rok

Po sfinalizowaniu przetargów, licząc od jesieni 2022 roku, flota Intercity powiększy się o 185 lokomotyw pochodzenia krajowego. 

Od 3 września najszybszy pociąg PKP Intercity będzie pokonywał trasę z Krakowa do Gdańska w 4 godziny i 50 minut, a z Krakowa do Warszawy w 2 godziny i 10 minut – osiągając rekordowe w historii kolei czasy przejazdów. Natomiast w 3 godziny i 33 minuty pojedzie skład z Warszawy do Wrocławia. 

Szybsze czasy przejazdów do efekt zakończenia części remontów na torach a także modernizacji taboru. Poprawę jakości usług już widać od kilku lat, co przekłada się na rosnące wyniki przewozowe. – Do końca lipca PKP Intercity przewiozło 38 mln pasażerów, gdy w całym 2016 roku 38,5 mln pasażerów – porównuje Cezary Nowak z PKP Intercity. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy