Najlepszy marzec w kolejowych statystykach

Uzyskane w marcu wyniki w przewozach pasażerskich są najlepsze od 2012 roku, podlicza Urząd Transportu Kolejowego. Na torach jest mniej ładunków.

Publikacja: 02.05.2024 08:22

Najlepszy marzec w kolejowych statystykach

PKP IC

Foto: PKP IC

W marcu kolej przewiozła ponad 33,2 mln pasażerów − o 2,1 mln więcej (+6,8%) niż w marcu 2023 roku. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa przekroczyła 2,1 mld pasażerokilometrów − wzrost rok do roku wyniósł 0,2 mld pociągokilometrów (+12,9%). Pracę eksploatacyjną wykonano na poziomie 17,1 mln pociągokilometrów – to o ponad 1,3 mln pociągokilometrów więcej (+8,4%) niż w marcu w 2023 roku. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w marcu tego roku, wyniosła 63,4 km, czyli o ponad 3 km więcej niż przed rokiem. 

W I kwartale z usług kolei skorzystało ponad 96,3 mln osób, a pociągi pasażerskie wykonały 6,1 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej. Praca eksploatacyjna przekroczyła poziom 50,3 mln pociągokilometrów. 

Czytaj więcej

MON pilotuje projekt budowy portu w Świnoujściu

W zestawieniu z I kwartałem 2023 r. jest to wzrost o prawie 8,3 mln (+9,4%) w liczbie pasażerów, o 0,6 mld pociągokilometrów (+10,9%) w wykonanej pracy przewozowej i o 3,7 mln pociągokilometrów (+7,9%) w pracy eksploatacyjnej. – Wyniki pierwszego kwartału 2024 r. w przewozach pasażerskich są bardzo optymistyczne. Możemy się tylko cieszyć, że kolej, która cały czas jest na etapie modernizacji, sukcesywnie przyciąga do siebie nowych pasażerów. Jest jeszcze wiele obszarów do ulepszenia, chociażby punktualność. Ale warto o to zawalczyć, bo kolej w Polsce ma duży potencjał, by wozić jeszcze więcej osób – uważa prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. 

UTK nie opublikował jeszcze wykazów punktualności pociągów w pierwszych miesiącach 2024 roku. Z danych ubiegłorocznych wynika, że opóźnionych było ok. 10 proc. pociągów, przy czym UTK przyjmuje, że opóźnienie zaszło, jeśli pociąg wyjechał lub przyjechał 6 min. po rozkładowym czasie. W 2023 roku ponad połowa pociągów towarowych była opóźniona. 

W marcu 2024 r. koleją przetransportowano prawie 18,7 mln ton towarów, co w zestawieniu z marcem ubiegłego roku oznacza spadek o 2,4 mln ton (-11,4%). W przypadku pracy przewozowej, która przekroczyła wartość 4,9 mld tonokilometrów, jest to wynik niższy o prawie 0,6 mld tonokilometrów (-10,3%) wobec danych z marca 2023 r. Wykonana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 6,9 mln pociągokilometrów, czyli o 0,7 mln pociągokilometrów mniej (-8,7%) niż w poprzednim roku. W marcu średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła prawie 265 km i była dłuższa o ponad 3 km wobec wyniku z tego samego miesiąca w 2023 roku. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy domagają się zawieszenia wydawania licencji

W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. koleją przewieziono prawie 54,2 mln ton ładunków. Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową na poziomie ponad 14 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna przekroczyła poziom 19,8 mln pociagokilometrów. W porównaniu do I kwartału 2023 r. jest to spadek o 6,4 mln ton (-10,5%) w masie przetransportowanych koleją towarów, o ponad 2 mld tonokilometrów (-12,6%) w pracy przewozowej i o prawie 2 mln pociągokilometrów (-9,1%) w wykazanej pracy eksploatacyjnej. – Na rynku charakteryzującym się malejącym popytem na usługi transportowe przewagę uzyskają podmioty, które wykażą się zdolnością do adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i będą w stanie zaoferować wysoki poziom usług w połączeniu z konkurencyjnymi cenami – zaznacza prezes UTK. 

W marcu kolej przewiozła ponad 33,2 mln pasażerów − o 2,1 mln więcej (+6,8%) niż w marcu 2023 roku. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa przekroczyła 2,1 mld pasażerokilometrów − wzrost rok do roku wyniósł 0,2 mld pociągokilometrów (+12,9%). Pracę eksploatacyjną wykonano na poziomie 17,1 mln pociągokilometrów – to o ponad 1,3 mln pociągokilometrów więcej (+8,4%) niż w marcu w 2023 roku. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w marcu tego roku, wyniosła 63,4 km, czyli o ponad 3 km więcej niż przed rokiem. 

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę