Po zanotowaniu po pierwszym kwartale starty netto 118,1 mln zł, zarząd PKP Cargo wypowiedział w 17 maja Umowę dotyczącą Gwarancji Pracowniczych i Socjalnych dla pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo S.A. oraz dla pracowników zatrudnionych przez Spółki Grupy PKP Cargo. Zgodnie z regulacjami, umowa będzie obowiązywać do 17 sierpnia br.
Spółka w komunikacie podającym dane szacunkowe za pierwszy kwartał stwierdza: „Mając na uwadze wystąpienie okresowych trudności finansowych oraz ograniczenie zadań w Spółce, Zarząd podejmuje wszelkie możliwe działania w celu podniesienia efektywności biznesowej a także usprawnienia procesów i optymalizacji kosztowej.”
Czytaj więcej
Spowolnienie gospodarcze mocno uderzyło w przewoźników międzynarodowych. Mimo przeciwności, branża chce utrzymać pozycję europejskiego lidera rynku przewozów samochodowych.
Celem działań jest obniżenie kosztów funkcjonowania spółki i zapewnienie stabilności finansowej. – Pakt Gwarancji Pracowniczych, którego zresztą byłem współautorem jako doradca Zarządu PKP CARGO S.A. w 2013 roku dobrze spełnił swoją funkcję. Przez ponad 10 lat skutecznie zabezpieczał interesy pracowników naszej firmy. Jednakże w związku z faktem, że większość jego postanowień miała charakter czasowy, to obecnie w obliczu trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się nasza Spółka, przyszedł czas na definitywne pożegnanie się z nim. Działanie to jest jednym z podjętych przez nowy zarząd PKP CARGO S.A. działań naprawczych, mających na celu stabilizacje finansową Spółki. W praktyce wypowiedzenie Paktu oznacza, mimo że nie niesie ze sobą natychmiastowych oszczędności finansowych, istotne zwiększenie elastyczności – wyjaśnia p.o. prezesa zarządu PKP CARGO S.A. dr Marcin Wojewódka.
Udział Grupy PKP Cargo w roku 2012 według masy przewiezionych ładunków wynosił ponad 50%, a według pracy ponad 60%, podczas gdy w roku 2023 spadł do poziomu 33,1% wg masy i 33,9% wg pracy przewozowej.