PKP Cargo przygotuje całościową ofertę dla Cosco

Przewoźnik kolejowy zamierza zaoferować transport kontenerów koreańskiego armatora w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Publikacja: 10.06.2024 11:18

PKP Cargo przygotuje całościową ofertę dla Cosco

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

PKP Cargo przygotuje dla Cosco Shipping kompleksową ofertę międzynarodowej współpracy w regionie Europy Zachodniej i Europy Środkowo-Wschodniej. – Wierzę, że nasze zasoby zagraniczne i doświadczenie w zakresie samodzielnej realizacji przewozów na terenie 9 państw Unii Europejskiej pozwalają na przygotowanie konkurencyjnej, kompleksowej i szytej na miarę oferty – zaznacza p.o. prezesa zarządu dr Marcin Wojewódka. 

Remedium na malejące udziały?

Prezes podkreśla, że kluczowym krokiem do zwiększenia konkurencyjności i atrakcyjności oferty PKP Caergo kierowanej do wiodących międzynarodowych kontrahentów jest prowadzona obecnie integracja biznesowa działalności międzynarodowej Grupy PKP Cargo. – Rozwój spółki COSCO SHIPPING Lines Poland Sp. z o.o., w której PKP CARGO S.A. posiada udziały mniejszościowe 20% udziałów, jest dla PKP CARGO S.A. szczególnie ważny. Rozwijany model joint venture cementuje nasze partnerstwo z wiarygodnym i sprawdzonym partnerem – dodaje prezes PKP Cargo. 

Czytaj więcej

Kontrole bezpieczeństwa na kolei prawie jak na lotniskach

Grupa Cosco Shipping jest czwartym na świecie największym armatorem prowadzącym operacje w 40 państwach i posiadającym flotę ok. 480 kontenerowców. 

W 2023 roku udział PKP Cargo w pracy przewozowej w przewozach intermodalnych wyniósł 21,07 proc., gdy PCC Intermodal 19,94 proc., a DB Cargo 16,09 proc. Po trzech kwartałach 2021 roku PKP Cargo miało 37,68 proc. pracy przewozowej, PCC Intermodal 13,24 proc. zaś DB Cargo 11,35 proc., wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. 

Koniunktura nie sprzyja

W 2023 roku głównym ładunkiem kolei pozostały jednak towary masowe. Węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa, gaz ziemny, rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa stanowiły w 2023 roku 49,07 proc. pracy przewozowej, o 2,9 pp. mniej niż w 2022 roku. 

Czytaj więcej

Czy nadchodzi ożywienie gospodarcze?

W 2021 roku udział PKP Cargo w pracy przewozowej sięgnął 40,72 proc. W pierwszych czterech miesiącach roku zmalał do 34 proc. Ramowa umowa może znacząco ułatwić restrukturyzację przewoźnika. – Klienci są bardziej wymagający, a nawet ci, którzy ze względu na skalę swoich przewozów „woleli korzystać z Cargo” w dużej części z powodu ignorancji, braku kompetencji, a czasami zwyczajnego szacunku narodowego przewoźnika, trwale korzystają już z usług konkurencji. Reasumując — z jednej strony ponownie niezbędne stało się dostosowanie PKP Cargo do skali dzisiejszych i potencjalnych przewodów (restrukturyzacja i cięcie kosztów), a z drugiej rynek nie sprzyja w zakresie aktualnej i potencjalnej koniunktury na kolejowe przewozy towarowe (struktura przewozów, bardzo silna i elastyczna konkurencja, zmiana modelu funkcjonowania przewoźników, zaplecz utrzymaniowych, pooli taborowych etc.) – uważa były prezes tej spółki, Wojciech Balczun.

Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę