Tymczasowy zarząd PKP Cargo na dłużej

Rada Nadzorcza PKP Cargo przedłużyła funkcjonowanie tymczasowego zarządu spółki.

Publikacja: 16.07.2024 21:12

Tymczasowy zarząd PKP Cargo na dłużej

Foto: PKP Cargo

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy od końca czerwca cały czas bada, czy może otworzyć w stosunku do PKP Cargo postępowanie sanacyjne. W oczekiwaniu na decyzję, 15 lipca br. Rada Nadzorcza PKP Cargo podjęła uchwały, które wydłużają do 25 października funkcjonowanie obecnego zarządu: p.o. prezesa zarządu Marcina Wojewódkę, Monikę Starecką (członek zarządu ds. finansowych) i Pawła Miłka (członek zarządu ds. handlowych). Wydłużenie okresu sprawowania obowiązków wynika z konieczności zapewnienia zachowania ciągłości zarzadzania spółką. 

Giełda zanotowała spokojnie na zmiany, wycena akcji w ostatnim miesięcy wzrosła o ponad 16 proc. do 17,7 zł. 

Osoby z tymczasowego składu zarządu zostały delegowane z Rady Nadzorczej do 26 lipca. Do tego czasu Ministerstwo Infrastruktury zamierzało powołać nowy zarząd wybrany w konkursie. Wiceminister Piotr Malepszak zapewnia, że zgłosili się chętni do wyciągnięcia PKP Cargo z zapaści.

Czytaj więcej

Kolej zapowiada turbo przyspieszenie i nowy rozkład jazdy

Kolejny krok należy do sądu, który jeśli zgodzi się na sanację spółki, wyznaczy zarządcę aby wspólnie z zarządem opracował plan restrukturyzacji PKP Cargo. W dokumencie znajdą się m.in.: strategia działania, renegocjacje umów, zmiany kadrowe. Będzie on podstawą do stworzenia propozycji układowych. 

Celem działań jest obniżenie kosztów funkcjonowania spółki i zapewnienie stabilności finansowej, która traci udziały w rynku i dlatego tymczasowy zarząd przewiduje zwolnić do 30 września br. do 30 proc. zatrudnionych w spółce, co może oznaczać, że do 4142 osób straci pracę. 

Dla 1250 pracowników PKP Cargo udało się znaleźć pracę w PKP Intercity i zapleczu tego przewoźnika, w PKP PLK i w Polregio.  

PKP Cargo zanotowała w pierwszym kwartale b.r. 118 mln zł strat. Raport za drugi kwartał spółka opublikuje na koniec września. Po pięciu miesiącach udział przewoźnika w pracy przewozowej zmalał do 28,1 proc. z niemal 60 proc. w 2013 roku. Kolejne miejsca zajęły Lotos Kolej (11,8 proc.), PKP LHS (6,1 proc.) i DB Cargo Polska (4,9 proc.). 

PKP Cargo ma najgorsze wskaźniki przychodu na zatrudnionego. W 2023 roku wyniósł on 275,5 tys. zł i był niemal dwukrotnie mniejszy niż w DB Cargo Polska (569 tys. zł). Czyli dla wytworzenia przychodu w wysokość miliona złotych PKP Cargo potrzebuje czterech osób, gdy konkurent tylko dwóch. 

Czytaj więcej

Rejestracje ciężarówek mogą odbić jesienią

Problemem branży, a szczególnie jej lidera, jest malejące zapotrzebowanie na przewozy węgla. Z danych GUS wynika, że w 2022 roku koleje przetransportowały 85,9 mln ton węgla kamiennego i brunatnego, zaś w 2014 roku niemal 92,5 mln ton. 

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy od końca czerwca cały czas bada, czy może otworzyć w stosunku do PKP Cargo postępowanie sanacyjne. W oczekiwaniu na decyzję, 15 lipca br. Rada Nadzorcza PKP Cargo podjęła uchwały, które wydłużają do 25 października funkcjonowanie obecnego zarządu: p.o. prezesa zarządu Marcina Wojewódkę, Monikę Starecką (członek zarządu ds. finansowych) i Pawła Miłka (członek zarządu ds. handlowych). Wydłużenie okresu sprawowania obowiązków wynika z konieczności zapewnienia zachowania ciągłości zarzadzania spółką. 

Pozostało 80% artykułu
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Szynowy
Przed PKP Cargo najtrudniejszy egzamin
Szynowy
Radomsko na zielonym korytarzu
Szynowy
Pociągi znów utknęły na polsko-ukraińskiej granicy
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Szynowy
Kolejarze przesiądą się na używane lokomotywy