Tymczasowy zarząd PKP Cargo na dłużej

Rada Nadzorcza PKP Cargo przedłużyła funkcjonowanie tymczasowego zarządu spółki.

Publikacja: 16.07.2024 21:12

Tymczasowy zarząd PKP Cargo na dłużej

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy od końca czerwca cały czas bada, czy może otworzyć w stosunku do PKP Cargo postępowanie sanacyjne. W oczekiwaniu na decyzję, 15 lipca br. Rada Nadzorcza PKP Cargo podjęła uchwały, które wydłużają do 25 października funkcjonowanie obecnego zarządu: p.o. prezesa zarządu Marcina Wojewódkę, Monikę Starecką (członek zarządu ds. finansowych) i Pawła Miłka (członek zarządu ds. handlowych). Wydłużenie okresu sprawowania obowiązków wynika z konieczności zapewnienia zachowania ciągłości zarzadzania spółką. 

Giełda zanotowała spokojnie na zmiany, wycena akcji w ostatnim miesięcy wzrosła o ponad 16 proc. do 17,7 zł. 

Osoby z tymczasowego składu zarządu zostały delegowane z Rady Nadzorczej do 26 lipca. Do tego czasu Ministerstwo Infrastruktury zamierzało powołać nowy zarząd wybrany w konkursie. Wiceminister Piotr Malepszak zapewnia, że zgłosili się chętni do wyciągnięcia PKP Cargo z zapaści.

Czytaj więcej

Kolej zapowiada turbo przyspieszenie i nowy rozkład jazdy

Kolejny krok należy do sądu, który jeśli zgodzi się na sanację spółki, wyznaczy zarządcę aby wspólnie z zarządem opracował plan restrukturyzacji PKP Cargo. W dokumencie znajdą się m.in.: strategia działania, renegocjacje umów, zmiany kadrowe. Będzie on podstawą do stworzenia propozycji układowych. 

Celem działań jest obniżenie kosztów funkcjonowania spółki i zapewnienie stabilności finansowej, która traci udziały w rynku i dlatego tymczasowy zarząd przewiduje zwolnić do 30 września br. do 30 proc. zatrudnionych w spółce, co może oznaczać, że do 4142 osób straci pracę. 

Dla 1250 pracowników PKP Cargo udało się znaleźć pracę w PKP Intercity i zapleczu tego przewoźnika, w PKP PLK i w Polregio.  

PKP Cargo zanotowała w pierwszym kwartale b.r. 118 mln zł strat. Raport za drugi kwartał spółka opublikuje na koniec września. Po pięciu miesiącach udział przewoźnika w pracy przewozowej zmalał do 28,1 proc. z niemal 60 proc. w 2013 roku. Kolejne miejsca zajęły Lotos Kolej (11,8 proc.), PKP LHS (6,1 proc.) i DB Cargo Polska (4,9 proc.). 

PKP Cargo ma najgorsze wskaźniki przychodu na zatrudnionego. W 2023 roku wyniósł on 275,5 tys. zł i był niemal dwukrotnie mniejszy niż w DB Cargo Polska (569 tys. zł). Czyli dla wytworzenia przychodu w wysokość miliona złotych PKP Cargo potrzebuje czterech osób, gdy konkurent tylko dwóch. 

Czytaj więcej

Rejestracje ciężarówek mogą odbić jesienią

Problemem branży, a szczególnie jej lidera, jest malejące zapotrzebowanie na przewozy węgla. Z danych GUS wynika, że w 2022 roku koleje przetransportowały 85,9 mln ton węgla kamiennego i brunatnego, zaś w 2014 roku niemal 92,5 mln ton. 

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy od końca czerwca cały czas bada, czy może otworzyć w stosunku do PKP Cargo postępowanie sanacyjne. W oczekiwaniu na decyzję, 15 lipca br. Rada Nadzorcza PKP Cargo podjęła uchwały, które wydłużają do 25 października funkcjonowanie obecnego zarządu: p.o. prezesa zarządu Marcina Wojewódkę, Monikę Starecką (członek zarządu ds. finansowych) i Pawła Miłka (członek zarządu ds. handlowych). Wydłużenie okresu sprawowania obowiązków wynika z konieczności zapewnienia zachowania ciągłości zarzadzania spółką. 

Pozostało 80% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką