Rejestracje ciężarówek mogą odbić jesienią

Po specjalnym czerwcu znów zmalały rejestracje samochodów ciężarowych. Jest jednak światełko w tunelu.

Publikacja: 12.07.2024 18:31

Rejestracje ciężarówek mogą odbić jesienią

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Po 10 dniach lipca rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w stosunku do takiego samego okresu czerwca b.r. o 1,7 proc. do 749 sztuk. W przeliczeniu na średnią dzienną rejestracji spadek w stosunku do miesiąca wcześniejszego spadek sięgnął już 26,3 proc. do 93,6 samochodu, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Zgodnie z przewidywaniami wysoki poziom czerwcowych rejestracji wiązał się z wymogami legislacyjnymi. – Był to jednak miesiąc wyraźnie większy niż poprzednie, co w mojej ocenie wynika z dwóch czynników: wspomniany poniżej wymóg doposażenia pojazdów w systemy bezpieczeństwa oraz progi emisji CO2, liczone wg VECTO dla poszczególnych kategorii, wykorzystywane m.in. w systemach poboru opłat drogowych (np. MAUT). Klienci rejestrowali pojazdy aby „zamrozić” sobie tańszą kategorię na 6 lat eksploatacji tych pojazdów – tłumaczy dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Mariusz Piszczek. 

Czytaj więcej

Czy ukraińska konkurencja zmiecie z torów polskie firmy?

Zaznacza, że spodziewał się nawet większych rejestracji w czerwcu. – Nie zapominajmy, że wzrost wynika z bardzo wielu rejestracji w segmencie 6-16 ton: w czerwcu było to prawie 400 szt. i wzrost o prawie +40% w porównaniu do czerwca ub. roku. Ten segment rośnie również w perspektywie całej pierwszej połowy roku (+7%). Jeżeli spojrzymy na segment ciężki, powyżej 16T, to już ta sytuacja nie jest tak kolorowa: spadek w całym półroczu to blisko 12% a miesiąc do miesiąca -2,7% – wskazuje Piszczek.

Z nieco innym spojrzeniem podsumował półrocze dyrektor handlowy Renault Trucks Polska Marcin Majak. – Ten rok, a przynajmniej pierwsza połowa to rok sprzedaży stoków. Czerwiec nie dość, że to połowa roku, to jeszcze był ostatnią chwilą, żeby zarejestrować pojazdy bez rozwiązań GSR. I oczywiście Ministerstwo Infrastruktury dopuszcza wpisanie pojazdów na listę Końcowej Partii i późniejszą rejestrację, ale jak widać po statystykach, firmy radzą sobie także w inny sposób – zauważa Majak.

Niezależnie od oceny powodów czerwcowego szczytu, tegoroczne wyniki rejestracji należą do jednych z lepszych w historii notowań PZPM, są o ok. 15 proc. gorsze od rekordowych zanotowanych w 2023 roku. 

Przewoźnicy międzynarodowi odmładzają floty, co widoczne jest w danych GITD. Od początku roku do 20 czerwca liczba wypisów (z grubsza odpowiada liczbie samochodów ciężarowych) powiększyła się o 2,4 proc. do 349,3 tys. szt., przy czym liczba pojazdów spełniających normę euro VI wzrosła o 5,4 proc., gdy starszych zmalała o 8, proc. do 70,7 tys. sztuk. 

Dane GITD pokazują także wzrost flot należących do firm średniej wielkości. Przedsiębiorstwa mające od 21 do 50 pojazdów oraz liczące od 101 do 500 samochodów zwiększyły liczebność o (odpowiednio) 5,3 oraz 5,6 proc., czyli w tempie ponad dwa razy większym od całego rynku. 

Czytaj więcej

Granica z Białorusią w cieniu polityki

Największy, blisko 17-procentowy spadek liczebności flot zanotowały firmy mające od 5001 do 1000 samochodów. Zmniejszyła się także liczebność flot w firmach mających 1 i od 2 do 4 samochodów, o (odpowiednio) 1,4 oraz 0,3 proc. i od 1001 do 5000 (o 2,5 proc.). 

Jesień zapowiada się jednak lepiej od pierwszej połowy orku. - Co ważne oraz pocieszające, obserwujemy także wyraźny wzrost zainteresowania klientów pojazdami z dostawą w drugiej połowie roku. Mam nadzieję, że mamy do czynienia z trendem a nie krótkoterminowym epizodem – podkreśla dyrektor DAF.

Po 10 dniach lipca rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w stosunku do takiego samego okresu czerwca b.r. o 1,7 proc. do 749 sztuk. W przeliczeniu na średnią dzienną rejestracji spadek w stosunku do miesiąca wcześniejszego spadek sięgnął już 26,3 proc. do 93,6 samochodu, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Zgodnie z przewidywaniami wysoki poziom czerwcowych rejestracji wiązał się z wymogami legislacyjnymi. – Był to jednak miesiąc wyraźnie większy niż poprzednie, co w mojej ocenie wynika z dwóch czynników: wspomniany poniżej wymóg doposażenia pojazdów w systemy bezpieczeństwa oraz progi emisji CO2, liczone wg VECTO dla poszczególnych kategorii, wykorzystywane m.in. w systemach poboru opłat drogowych (np. MAUT). Klienci rejestrowali pojazdy aby „zamrozić” sobie tańszą kategorię na 6 lat eksploatacji tych pojazdów – tłumaczy dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Mariusz Piszczek. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów