Po 10 dniach lipca rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w stosunku do takiego samego okresu czerwca b.r. o 1,7 proc. do 749 sztuk. W przeliczeniu na średnią dzienną rejestracji spadek w stosunku do miesiąca wcześniejszego spadek sięgnął już 26,3 proc. do 93,6 samochodu, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zgodnie z przewidywaniami wysoki poziom czerwcowych rejestracji wiązał się z wymogami legislacyjnymi. – Był to jednak miesiąc wyraźnie większy niż poprzednie, co w mojej ocenie wynika z dwóch czynników: wspomniany poniżej wymóg doposażenia pojazdów w systemy bezpieczeństwa oraz progi emisji CO2, liczone wg VECTO dla poszczególnych kategorii, wykorzystywane m.in. w systemach poboru opłat drogowych (np. MAUT). Klienci rejestrowali pojazdy aby „zamrozić” sobie tańszą kategorię na 6 lat eksploatacji tych pojazdów – tłumaczy dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Mariusz Piszczek.
Czytaj więcej
Pod bokiem polskich przewoźników kolejowych rośnie ukraińska konkurencja, która może okazać się bardzo groźna dla lokalnych graczy.
Zaznacza, że spodziewał się nawet większych rejestracji w czerwcu. – Nie zapominajmy, że wzrost wynika z bardzo wielu rejestracji w segmencie 6-16 ton: w czerwcu było to prawie 400 szt. i wzrost o prawie +40% w porównaniu do czerwca ub. roku. Ten segment rośnie również w perspektywie całej pierwszej połowy roku (+7%). Jeżeli spojrzymy na segment ciężki, powyżej 16T, to już ta sytuacja nie jest tak kolorowa: spadek w całym półroczu to blisko 12% a miesiąc do miesiąca -2,7% – wskazuje Piszczek.
Z nieco innym spojrzeniem podsumował półrocze dyrektor handlowy Renault Trucks Polska Marcin Majak. – Ten rok, a przynajmniej pierwsza połowa to rok sprzedaży stoków. Czerwiec nie dość, że to połowa roku, to jeszcze był ostatnią chwilą, żeby zarejestrować pojazdy bez rozwiązań GSR. I oczywiście Ministerstwo Infrastruktury dopuszcza wpisanie pojazdów na listę Końcowej Partii i późniejszą rejestrację, ale jak widać po statystykach, firmy radzą sobie także w inny sposób – zauważa Majak.