Prace nad zintegrowaną siecią kolejową prowadzone przez CPK, PKP PLK oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły się na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i pod jego okiem. Nadzorujący projekt wiceminister Piotr Malepszak tłumaczy, że chodzi o jak najlepsze wykorzystanie funduszy na CPK i powiązanie szlaków magistralnych z regionami.
Temu służą konsultacje z samorządami prowadzone w całej Polsce. Prace wsparte są narzędziami analitycznymi jak Pasażerski Model Transportowy.
Czytaj więcej
Operatorzy kolejowi i spedycje uruchamiają coraz więcej intermodalnych połączeń między Polską i Holandią.
Polska rozwija się wielośrodkowo i Zintegrowana Sieć Kolejowa zapewni użytkownikom dobre połączenia kolejowe, zaś inwestorowi (Ministerstwu Infrastruktury) wieloletni plan działania, który pozwoli racjonalizować wysiłek i uniknąć błędów.
Mowa o dużych pieniądzach – tylko w ramach CPK nakłady na kolej sięgną 76,8 mld zł, do tego dochodzi Krajowy Program Kolejowy, z którego czerpie PKP PLK i podpisała już umowy na 17,1 mld zł, a wartość przetargów w przygotowaniu sięga 18,7 mld zł. Do tego dochodzą programy samorządowe (jak Kolej +, w którym wartość 35 umów z samorządami sięga 13,3 mld zł) i utrzymaniowe.