Szynkuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej

Kolejarze przygotowują plan budowy zintegrowanej sieci kolejowej. Będzie to odpowiednik wieloletniego planu budowy dróg krajowych, który powiązał inwestycje szosowe w jedną spójną sieć. Warszawska linia średnicowa do rozbudowy.

Publikacja: 07.02.2025 18:36

Szynkuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej

Foto: Projekt przebudowy dworca Warszawa Wschodnia / materiały PKP PLK

Prace nad zintegrowaną siecią kolejową prowadzone przez CPK, PKP PLK oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły się na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i pod jego okiem. Nadzorujący projekt wiceminister Piotr Malepszak tłumaczy, że chodzi o jak najlepsze wykorzystanie funduszy na CPK i powiązanie szlaków magistralnych z regionami. 

Temu służą konsultacje z samorządami prowadzone w całej Polsce. Prace wsparte są narzędziami analitycznymi jak Pasażerski Model Transportowy.

Czytaj więcej

Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach

Polska rozwija się wielośrodkowo i Zintegrowana Sieć Kolejowa zapewni użytkownikom dobre połączenia kolejowe, zaś inwestorowi (Ministerstwu Infrastruktury) wieloletni plan działania, który pozwoli racjonalizować wysiłek i uniknąć błędów. 

Mowa o dużych pieniądzach – tylko w ramach CPK nakłady na kolej sięgną 76,8 mld zł, do tego dochodzi Krajowy Program Kolejowy, z którego czerpie PKP PLK i podpisała już umowy na 17,1 mld zł, a wartość przetargów w przygotowaniu sięga 18,7 mld zł. Do tego dochodzą programy samorządowe (jak Kolej +, w którym wartość 35 umów z samorządami sięga 13,3 mld zł) i utrzymaniowe. 

W rezultacie poprawia się stan kolejowej infrastruktury. W tegorocznym rozkładzie jazdy pociągi pojechały na 1600 km szybciej niż w ubiegłorocznym. Liczba ograniczeń prędkości na torach linowych zmalała w tym roku do 1802, gdy w rozkładzie jazdy 2015/16 było ich 3278. 

Warszawski supeł kolejowy

Uruchomienie CPK zwiększy ruch w węźle warszawskimi i kolej już przygotowuje się do remontu linii średnicowej. Musi zakończyć się on wraz z uruchomieniem odcinka CPK Warszawa-Łódź w 2032 roku, kolej i miasto przygotowują ten wielki projekt, wyceniany na 8-10 mld zł. 

Czytaj więcej

Unijna gospodarka spowalnia i razem z nią rejestracje ciężarówek

Wiceminister Malepszak zamierza powołać zespół składający się z przedstawicieli PKP SA i władz Warszawy, który przygotuje założenia modernizacji linii średnicowej. Nie jest wykluczone, że potrzebne będą dwie dodatkowe linie, aby podołać zwiększonemu w przyszłości ruchowi pociągów. 

Przy okazji warto zastanowić się, czy nie warto wydłużyć torów WKD co najmniej do metra na Marszałkowskiej, a może i dalej. Z powodu nagromadzenia w jednym rejonie dużej ilości infrastruktury, wyjściem może być wydłużenie torów Dworca Wileńskiego tunelem na lewy brzeg i poprowadzenie dalej w kierunku linii radomskiej. 

Jednak pierwszym krokiem jest wyceniona na 3,3 mld zł modernizacja Dworca Wschodniego. PKP PLK ogłosi przetarg w ostatnim kwartale br. 

Projekt CPK zwiększy liczbę pasażerów także z mniejszych miast. Z modeli cyfrowych wynika, że w okresie 2019-2050 liczba pasażerów z Kalisza wzrośnie o 420 proc., z Zielonej Góry o 173 proc., z Jeleniej Góry o 81 proc., a z Sieradza o 154 proc. 

Pierwszy krok

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła 7 lutego do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Dwa miesiące temu spółka złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania. Oba mają zostać oddane do użytku do 2035 roku jako element projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”. – Oba wnioski o decyzje środowiskowe dla trasy między Sieradzem i Poznaniem złożyliśmy dla prędkości projektowej 350 km/h. Zakładamy możliwość osiągnięcia przejazdu najszybszych pociągów z Warszawy do Poznania w 1 godz. i 38 minut – podkreśla prezes CPK Filip Czernicki. 

Prace projektowe dla odcinka między Sieradzem i Poznaniem od lutego 2024 roku prowadzi, wybrane w przetargu przez spółkę CPK, konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które przygotowało też studium wykonalności (STEŚ) dla tego odcinka.  

Spółka CPK przewiduje, że złoży wniosek o pozwolenie na budowę w IV kwartale 2026 roku, a rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi w I kwartale 2028 roku. 

Czytaj więcej

Elektronizacja dokumentów transportowych z dwuletnim poślizgiem

Możliwe, że w marcu uda się wyłonić wykonawcę tunelu w Łodzi z pięciu ofert (wszystkie poniżej kosztorysu inwestorskiego) i CPK podpisze umowy na jego drążenie. Na przełomie 2025 i 2026 roku ruszą prace na odcinku Warszawa-Łódź. Pierwsi podróżni pojadą nim w 2032 roku, akurat na otwarcie lotniska. Pozostałe odcinki Y będą oddawane sukcesywnie do 2035 roku. 

Szprychy na południe i na północ

„Y” ma priorytet, ale CPK już prowadzi prace przygotowawcze na odcinkach o łącznej długości 880 km i są to: Katowice-Jastrzębie Zdrój – granica państwa (74 km), węzeł CPK – Płock – Grochowalsk – Włocławek (128 km) oraz Grochowalsk – Gdańsk i Grudziądz – Warlubie (225 km). 

Spółka CPK już wybrała wariant inwestorski z CPK do Płocka i Lipna z odgałęzieniem do Włocławka. Dla odcinka Lipno – Grudziądz – Gdańsk przygotowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. 

Linia Katowice – Ostrawa także jest w przygotowaniu, CPK opracował studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Linia pozwoli na skrócenie czasu przejazdu np. do Pragi z 5:15 godzin do 2:50 godzin, do Budapesztu z 8:20 godzin do 3:50 godzin. 

Prace nad zintegrowaną siecią kolejową prowadzone przez CPK, PKP PLK oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły się na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i pod jego okiem. Nadzorujący projekt wiceminister Piotr Malepszak tłumaczy, że chodzi o jak najlepsze wykorzystanie funduszy na CPK i powiązanie szlaków magistralnych z regionami. 

Temu służą konsultacje z samorządami prowadzone w całej Polsce. Prace wsparte są narzędziami analitycznymi jak Pasażerski Model Transportowy.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szynowy
Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach
Szynowy
Rząd baskijski podbija stawkę przejęcia Talgo
Szynowy
Tak dobrze przewoźnicy kolejowi jeszcze nie mieli
Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?
Szynowy
Skarb państwa przejmie Polregio?