Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Pomimo zawirowań spowodowanych pandemią, porty nie wycofują się z inwestycji, traktując ją jako epizod.

Port Gdynia ma stabilną pozycję ekonomiczną i realizuje inwestycje zgodnie z przyjętą Strategią Rozwoju. Wszystkie inwestycje realizowane są zgodnie z planem – zapewnia rzeczniczka Portu Gdynia Anna Pogorzelska.

Czytaj więcej w: DCT bierze kurs na południe

Także w Pocie Gdańsk wszystkie inwestycje toczą się planowo. – Na potrzeby terminalu firmy Anwil będziemy przebudowywać Nabrzeże Bytomskie. Plany przebudowy obejmują również Nabrzeże Wiślane, Nabrzeże Rudowe III i związane z tym wydłużenie linii cumowniczej w Basenie Górniczym po to, by umożliwić poruszanie się po tym nabrzeżu dużych mobilnych urządzeń przeładunkowych. W planach portu jest także przebudowa infrastruktury drogowo-kolejowej na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego – wymienia prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Terminal regzyfikacji w Gdańsku

Niedawno Port Gdańsk podpisał list intencyjny dotyczący współpracy przy planowanej budowie pływającego terminalu regazyfikacyjnego w Porcie Gdańsk. – Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. Jest to wspólna inwestycja firmy Gaz-System, Urzędu Morskiego i Portu Gdańsk – podkreśla prezes Greinke.

Tak może wyglądać Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Rys. Morskie Porty Szczecin i Świnoujście

W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii, warte blisko 1,5 mld zł prace modernizacyjne poprawiające dostęp kolejowy do portów. – Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego Terminalu Promowego w Świnoujściu – zaznacza prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Czytaj więcej w: Czy pandemia przestraszyła inwestorów w Port Zewnętrzny w Gdyni?

Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

Ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin poprawy dostępu do Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z wykonawcami.

Prace perspektywiczne trwają

Przyjęty do realizacji w ubiegłym roku rządowy „Program rozwoju portów morskich do 2030 roku” ma utrwalić dominującą pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego oraz stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Szkic Portu Centralnego w Gdańsku. Fot. Port Gdańsk

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oczekuje do 28 stycznia na zgłoszenie podmiotów zainteresowanych realizacją projektu Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, a następnie pełnieniem funkcji operatora. – Docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU – podkreśla prezes Urbaś.

Czytaj więcej w: Napędzany gazem ziemnym kontenerowiec Jacques Saade zawitał do Hamburga

Podobną inwestycję kontynuuje Gdynia. – Niedawno ogłosiliśmy nabór do dialogu konkurencyjnego na wybór operatora dla realizacji strategicznego projektu – budowy Portu Zewnętrznego – przypomina rzeczniczka Portu Gdynia. Zarząd zamierza rozbudować zdolności przeładunkowe portu z 2,3 mln TEU, które uzyska w przyszłym roku do 4,8 mln TEU w 2030 roku.

Port Gdańsk przygotowuje się do zakupu terenów stanowiących bezpośrednie zaplecze przyszłego Portu Centralnego. Trwają ostatnie analizy środowiskowe i prawne. – Wynik tych prac powinniśmy poznać do końca roku – zaznacza prezes Portu Gdańsk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowe zainteresowanie rowerami na minuty

Rowery MEVO, czyli system wynajmu jednośladów, jaki Nextbike uruchomił specjalnie dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk ...

Przewoźnicy walczą o najlepszych kierowców i nie tną wypłat

Firmy, które zdobędą najlepszych pracowników uzyskają przewagę nad konkurencją. Przewoźnicy w większości zachowują wynagrodzenie ...

Pieszy z pierwszeństwem

Nowela ustawy o ruchu drogowym i fotoradary mają zmniejszyć liczbę ofiar na polskich drogach. ...

Nowy prezes BCT

ICTSI, właściciel BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – nominował Wojciecha Szymulewicza na nowego prezesa zarządu BCT. ...

Nowe Iveco S-Way: Cyfrowy, komfortowi i ekologiczny

S-Way to zupełnie nowy model dalekobieżnej ciężarówki, która zastąpi wysłużonego już Stralisa. Ten ostatni ...