Chińczycy kupią europejskiego producenta ciężarówek?

Iveco może trafić w chińskie ręce, rozmowy trwają do miesięcy.

O rozmowach dotyczących przejęcia włoskiego producenta ciężarówek przez chiński koncern FAW Jiefang dowiedział się Reuters. Rzecznik Iveco potwierdził rozmowy, choć zastrzegł, że nie ma żadnych konkluzji, a informacje pojawią się w odpowiednim czasie, zgodnie z wymaganiami dla spółek giełdowych.

Czytaj więcej w: Scania samodzielnie powalczy w Chinach

Już w ub.r. chiński FAW zaoferował nieco ponad 3 mld euro za Iveco, ale CNH we wrześniu odrzucił ofertę z powodu zbyt niskiej wyceny. Na wieść o rozmowach notowania CNH wzrosły na mediolańskiej giełdzie o 4,5 proc.

Czytaj więcej w: Ciężarówki wyprzedane do lata

Sprzedaż aktywów chińskiemu inwestorowi jest alternatywą dla planów właściciela, spółki Exor, podziału CNH na dwie grupy: maszyn budowlanych i rolniczych oraz samochodów ciężarowych, autobusów i silników przemysłowych FPT. Wydzielenie dwóch spółek mogłoby podnieść kapitalizację. Exor planował ten ruch na 2021 roku, ale pandemia pokrzyżowała szyki.

Chiński koncern zamierza podbić zagraniczne rynki i poprawił swoją ofertę zakupu części produkującej ciężarówki, autobusy oraz mniejszościowego pakietu FPT.

Czytaj więcej w: Nawet Pakiet Mobilności nie odstraszył przewoźników od rozbudowy flot

Reuters podaje również, że zainteresowany Iveco jest także konkurencyjny wobec FAW chiński producent ciężarówek, spółka Shandong Heavy Industry Group, która zaoferowała 3,5 mld euro.

Iveco jest częścią spółki CNH, która zanotowała w 2019 roku 28 mld euro przychodów i blisko 1,5 mld euro zysku netto. Iveco wypracowało 10 mld euro przychodów. Marka ma pełną ofertę samochodów ciężarowych i jest europejskim liderem w klasie lekkiej, o dmc do 7,5 tony, których w 2019 roku dostarczyła 90,6 tys. Sprzedaż samochodów klasy średniej i ciężkiej (do 16 ton dmc) sięgnęła 34,6 tys.

Czytaj więcej w: Wielka modernizacja Poczty Polskiej

Iveco obecne jest z zakładami produkcyjnymi w 11 krajach. Działa na wszystkich głównych rynkach (w Europie osiągnęło 8,4 mld euro przychodów), za wyjątkiem Ameryki Północnej.

Chińscy inwestorzy są obecni we Włoszech od lat. Ich najsłynniejszym nabytkiem było zakupienie w 2015 roku producenta opon Pirelli przez China National Tire & Rubber co.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pociągi dla CPK projektowane z Japończykami?

Pesa szuka wiedzy w Japonii, aby przygotować pociągi dla CPK. CPK poszukuje taboru na ...

Firmy przewozowe już na granicy upadku

Przewoźnicy pogrążają się w długach, branża zaczyna tracić płynność finansową. Wirus przykręca wpływy transportu ...

InPost rozwiezie paczki Alibaby

InPost zawarł bezpośrednią umowę na obsługę dostaw i zamówień z AliExpress, globalną platformą z Grupy ...

FM Logistic obsłuży Polpharmę

Największy polski producent leków oraz FM Logistic podpisały długoterminową umowę dotyczącą obsługi magazynowej i ...

Turcja zamknęła granice

Do Turcji wjadą tylko kierowcy, którzy poddadzą się kwarantannie. ZMPD poinformowało, że od północy ...

Słone kary dla załadowców

Załadowca płaci taką samą karę jak zagraniczny przewoźnik wykonujący kabotaż bez zezwolenia. Przewoźnicy ze ...