Gdynia zanotowała rekordowe przeładunki w 2020 roku

Port inwestuje przewidując w nadchodzących dekadach znaczący wzrost obrotów.

Pomimo pandemii przeładunki w Porcie Gdynia w 2020 roku wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 2,9 proc. do 24,6 mln ton. Rekordowy był także grudzień, w którym dynamika wzrostu sięgnęła 10,7 proc. – To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – przekonuje prezes Zarządu ZMPG Adam Meller.

Czytaj więcej w: Są pieniądze na potężne inwestycje w porty morskie

Bardzo widoczna jest dynamika wzrostu przeładunków zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6 proc. Ważny jest także wzrost przeładunków kontenerów – 0,9 proc. w skali roku.

Inwestycje portu

W Porcie Gdynia wszystkie inwestycje kontynuowane są zgodnie z harmonogramem. Do największych należą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia”, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.

Czytaj więcej w: Stawki żeglugowe z Chin oszalały

4 grudnia 2020r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z firmą Strabag na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”. Prace zostaną wykonane na całej długości liczącej 200 metrów.

Wielkimi krokami zbliża się zakończenie prac przy budowie Nowego Publicznego Terminalu Promowego w nowej, dogodniejszej lokalizacji. Nowy obiekt będzie mógł obsługiwać promy o długości 240 m. Otwarcie wstępnych ofert na przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2021 do 2025 nastąpi 22 stycznia.

Łatwiejszy dojazd

W porcie prowadzone są dwie duże inwestycje kolejowe, mające na celu poprawę dostępu kolejowego, które opiewają łącznie na kwotę blisko 1,6 mld zł.

Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Pod koniec listopada 2020r. władze Gdyni oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia przedstawiły ostateczny przebieg planowanej Drogi Czerwonej – najbardziej wyczekiwanej inwestycji drogowej w Gdyni.

Mierząca 9,5-kilometrów Droga Czerwona zapewni dostęp do projektowanej na powierzchni 260 hektarów Doliny Logistycznej. Trasa połączy port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się również z Via Maris (łączącą Obwodnicę Trójmiasta z Władysławowem). Budżet państwa wesprze inwestycję kwotą 2 mld zł.

Czytaj więcej w: Bez modelu ruchu nie dostaniemy pieniędzy z Unii

15 grudnia 2020 r. Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zostały przekazane wyemitowane przez Ministerstwo Finansów obligacje zerokuponowe o wartości 672 mln zł. – Dokapitalizowanie jest kluczowe, gdyż Port Gdynia jest obecnie nieustającym placem budowy – tłumaczy prezes spółki.

Uzyskane przez ZMPG obligacje  zostaną w całości przeznaczone na budowę nowych falochronów osłonowych, warunkujących dalszy rozwój portu, zwiększając jego obszar i możliwości nawigacyjne, pod działalność Portu Zewnętrznego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Logistycy w magazynach

Nie maleje popyt na magazyny ze strony firm logistycznych. Mocny rynek zachęca do inwestycji. ...

Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów

Perspektywy dla tego biznesu są dobre, ale duża skala inwestycji i ryzyko niespodziewanych zmian ...

Z motoryzacji do medycyny

Dostawcy przemysłu samochodowego szukają nowych rynków. Spowodowane pandemią wielotygodniowe przestoje producentów samochodów postawiły w ...

Nowe wagony dadzą odpór konkurentom

PKP Intercity modernizuje tabor i przygotowuje się do walki o otwierający się rynek. PKP ...

Diesle znikną ze sprzedaży

Od 2040 roku samochody ciężarowe napędzane silnikami wysokoprężnymi znikną ze sprzedaży. Europejscy producenci samochodów ...

Rozmowa TRAKO 2019: Ekologia, bezemisyjność, alternatywne źródła energii

Polska wyznacza trendy w rozwoju zrównoważonego ekologicznie transportu publicznego – twierdzi Piotr Wroński, wiceprezes ...