Setki „gazowych” ciężarówek dla Amazona

Amerykańska sieć e-handlu Amazon zamówiła kilkaset ciężarówek na sprężony gaz ziemny, bo szuka sposobów zmniejszenia skażenia środowiska.

Publikacja: 07.02.2021 16:42

Setki „gazowych” ciężarówek dla Amazona

Foto: logistyka.rp.pl

Obroty sieci skoczyły w ubiegłym roku o 38 proc., w dostawach towarów do odbiorców, wielkość przewozu ładunków przekroczyła średnie poziomy z 2019 r. Więcej ciężarówek na drogach to większe emisje spalin, firmy spedycyjne przestawiają się więc na pojazdy o alternatywnym napędzie. Amazon do 2040 r. zamierza osiągnąć zerową emisję związków węgla.

Czytaj więcej w: Autobusy wypróbują nowe napędy ciężarówek

Znaczna część frachtu jest przewożona średnimi i dużymi ciężarówkami, które stanowią wprawdzie niecałe 5 proc. wszystkich pojazdów kursujących po drogach, ale przypada na nie ponad 20 proc. emisji gazów cierplarnianych — wynika z danych władz federalnych USA.

„Amazon cieszy się z wprowadzania nowych zrównoważonych rozwiązań w transporcie frachtu, testuje kilka typów nowych pojazdów: elektrycznych, na gaz ziemny i innych” – stwierdziła firma w komunikacie cytowanym przez Reutera.

Czytaj więcej w: W 2020 roku korki na ulicach zniknęły tylko na chwilę

Amazon zamówił ponad 700 ciężarówek na sprężony gaz ziemny klas 6 i 8. Pojazdy o dużej ładowności kursujące między magazynami a ośrodkami dystrybucji będą mieć silniki dostarczane przez spółkę Cummins i Westport Fuel Systems z Vancouver. Zamówiono ponad 1000 silników na dwa rodzaje gazu: odnawialny (RNG, biometan) i nieodnawialny gaz ziemny – podał przedstawiciel dostawcy. Gaz ziemny emituje o ok. 27 proc. mniej dwutlenku węgla niż olej napędowy — ocenia urząd energetyki USEIA.

W 2019 r. Amazon zamówił 100 tys. e-furgonetek w startupie Rivian Automobile, pierwsze sztuki do rozwożenia zakupów na końcowym odcinku do klientów mają być dostarczone w tym roku. Firma zamówiła też u Mercedesa-Benza 1800 e-furgonetek dla swej europejskiej floty.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy odkryli nowe paliwo

Inne firmy przewozowe też podejmują eksperymenty mające zmniejszyć emisje spalin. W 2019 r. UPS ogłosiła plany kupna w ciągu 3 lat ponad 6 tys. ciężarówek na gaz ziemny i zapowiedziała zwiększenie zakupów biometanu w ramach inwestycji 450 mln dolarów mającej zmniejszyć skutki na środowisko jej floty liczącej 123 tys. pojazdów.

Obroty sieci skoczyły w ubiegłym roku o 38 proc., w dostawach towarów do odbiorców, wielkość przewozu ładunków przekroczyła średnie poziomy z 2019 r. Więcej ciężarówek na drogach to większe emisje spalin, firmy spedycyjne przestawiają się więc na pojazdy o alternatywnym napędzie. Amazon do 2040 r. zamierza osiągnąć zerową emisję związków węgla.

Czytaj więcej w: Autobusy wypróbują nowe napędy ciężarówek

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach