Wielton oczekuje dobrego roku

Poobijana kryzysem Grupa Wielton przegrupowała się i liczy na duże zyski w nadchodzących latach.

Publikacja: 11.02.2021 17:04

Wielton oczekuje dobrego roku

Foto: logistyka.rp.pl

Prezes Grupy Wielton i wraz z bratem główny akcjonariusz Grupy Wielton Paweł Szataniak jest zadowolony z minionego roku. Grupa ma zapewnioną gotówkę i malejące długi. Wskaźnik dług / EBITDA wyniósł na koniec roku 3,94 gdy w umowach może sięgnąć 4,5.

Grupa sprzedała 15 420 pojazdów, co przełożyło się na 1 809,3 mln zł przychodów i 94,4 mln zł EBITDA. Grupa ograniczyła na koniec ubiegłego roku zadłużenie finansowe netto do 371,6 mln zł (-7 proc. rdr.).

Czytaj więcej w: Przewozy przez Kanał La Manche nadal niedrożne

Prezes uważa, że jest to bardzo dobry wynik po dramatycznych spadkach sprzedaży (sięgających na niektórych rynkach nawet 70 proc.) zanotowanych w drugim kwartale 2020 roku, spowodowanych pandemią.

""

Pawel Szataniak

logistyka.rp.pl

W tym roku międzynarodowa Grupa Wielton oczekuje odbicia i zamierza sprzedać ponad 20 tys. pojazdów, uzyskując przy tym 2,4 mld zł przychodów oraz marżę EBITDA na poziomie 7 proc.

Marża 8 proc. możliwa

Prezes Grupy uważa, że możliwe jest uzyskanie 8-procentowej marży, zgodniej z założeniami planu Wielton 2020. Będzie to efekt wartych 62 mln zł inwestycji przeprowadzonych w 2020 roku. – W kwietniu rozpoczęliśmy przebudowę zakładu w Wieluniu. Odzyskaliśmy 30 proc. powierzchni produkcyjnej. Na nowych posadzkach stanęły nowe linie produkcyjne, efektywność wzrosła również o 30 proc. – opisuje efekty wykonanych prac.

Czytaj więcej w: Polski transport jest regularnie oczerniany we Francji

W tym roku inwestycje sięgną 45-50 mln zł. Fabryka w Wieluniu otrzyma automaty spawalnicze dla produkcji skrzyń wywrotek, a zakład Fruehauf nowe linie zautomatyzowanego spawania belek głównych i centrum obróbki laserowej. W Wielkiej Brytanii produkcja zostanie skonsolidowana w Peterborough gdzie produkcja z gniazdowej zamieni się w potokową. W ich efekcie moce produkcyjne wieluńskiej fabryki wzrosną z 55 do 70 pojazdów dziennie, francuskiej do 28, brytyjskiej do 23 i niemieckiej do 8.

Efektywność zakładu w Wieluniu w tym roku przekroczy zanotowane w grudniu 2020 roku 90 proc. i zbliży się do 95 proc. uzyskanych w 2016 roku. – Efektywność w Wieluniu to klucz do sukcesu Grupy. Z optymizmem patrzę w przyszłość – podkreśla prezes.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności wystraszył połowę przewoźników

Pojawią się również nowe produkty: lekkie nadwozia i naczepy dla e-handlu, wieloosiowe naczepy niskopodłogowe, lekka naczepa na rynek włoski, 4-osiowe naczepy dla Rosji, nowa generacja wywrotek i zmodernizowane zestawy przestrzenne.

Po uporządkowaniu bieżących spraw Wielton powróci do projektu chłodni. Prototypy spodziewane są w 2022 roku, a na rynku pojawią się dwa lata później.

Spółka inwestuje także w sieć sprzedaży. Stworzyła Aberg After Sales, która wprowadzi ujednolicenie standardów usług oraz rozrusza sprzedaż części zamiennych.

Dramatyczny rok 2020

W czerwcu ub.r. zapadła decyzja o zmianie zarządu. Stery w Grupie przejął Paweł Szataniak. – Gdy na początku pandemii sprzedaż zaczęła pikować, wszyscy mieliśmy czarno w oczach – wspomina prezes.

Czytaj więcej w: Kwitnie rynek dostawczych busów

Zarząd spółki przygotował dla banków model zapotrzebowania na płynność, w którym prognozowany na koniec roku dług netto Grupy przekroczył 10-krotnie EBITDA, gdy graniczny poziom wynosi 4,5. – W tym najczarniejszym scenariuszu potrzebowaliśmy maksymalnie 100 mln zł dofinansowania – dodaje Szataniak.

Na szczęście popyt pojawił się szybciej niż zakładały czarne scenariusze. – Wcześniej niż w założeniach ruszyły zakłady i na bieżąco mogliśmy płacić rachunki. Przeliczyliśmy potrzeby gotówkowe (oszacowaliśmy potrzeby na 50 mln zł), które siedmiokrotnie przekraczały EBITDA – dodaje prezes.

Czytaj więcej w: W tym roku spodziewane są liczne bankructwa

Burmistrz Wielunia zrezygnował z podatków lokalnych, SSE Łódź obniżyła opłaty. Wojewódzki Urząd Pracy zapewnił pierwszą pomoc płynnościową dla Wieltonu. Urząd Skarbowy w Łodzi przyspieszył zwrot 24 mln zł VAT. ZUS odroczył prawie 7 mln zł.  Jednocześnie wracali klienci. – Od marca do września 2020 roku poziom zapasów ograniczyliśmy o ponad 60 mln zł, uwalniając wolne fundusze. Aby przeżyć w takich okolicznościach najważniejsza jest gotówka. Zwracaliśmy uwagę na należności handlowe. Odbiorcy obiecali płacić, bylebyśmy tylko dostarczyli pojazdy. W całym okresie mocno pracowaliśmy z dostawcami kontrolując płatności dla nich i utrzymując dobre kontakty. W drugiej połowie roku zwiększaliśmy zobowiązania handlowe i tak się finansowaliśmy. Wtedy przyszła pomoc z Tarczy Antykryzysowej: 18 mln zł dla Grupy, z czego najwięcej otrzymał Wielton. Włoska pomoc dotyczyła bezpośrednio pracowników spółki Viberti – wylicza dyrektor finansowy Grupy Wielton Piotr Kamiński.

Korporacyjne zmiany

Docelowo Wielton Polska musi być wydzielony i przekształcony w sp. z o.o., natomiast na giełdzie notowana będzie spółka holdingowa – uważa prezes Grupy. Jeszcze nie ma harmonogramu tej operacji. – Pracujemy nad wydzieleniem zakładu produkcyjnego w Wieluniu w formie spółki z o.o. Jest to niełatwy proces, choćby z uwagi na komplikacje podatkowe. Na pewno to zrobimy, chcemy w tym roku zamknąć cały proces. Akcje Wieltonu pozostaną w obrocie giełdowym – zapewnia dyrektor finansowy Grupy.

Prezes Grupy Wielton i wraz z bratem główny akcjonariusz Grupy Wielton Paweł Szataniak jest zadowolony z minionego roku. Grupa ma zapewnioną gotówkę i malejące długi. Wskaźnik dług / EBITDA wyniósł na koniec roku 3,94 gdy w umowach może sięgnąć 4,5.

Grupa sprzedała 15 420 pojazdów, co przełożyło się na 1 809,3 mln zł przychodów i 94,4 mln zł EBITDA. Grupa ograniczyła na koniec ubiegłego roku zadłużenie finansowe netto do 371,6 mln zł (-7 proc. rdr.).

Pozostało 90% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach