Wybór odbył się 2 czerwca 2021 r., na sesji komitetu projektu Koleje Transeuropejskie (Trans-European Railway – TER), prowadzonego w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Międzyrządowy projekt TER powstał w 1990 r. w celu poprawy jakości transportu kolejowego w regionie Centralnej Europy.
Prowadzony jest równolegle z bliźniaczym projektem Autostrady Transeuropejskiej (Trans-European North-South Motorway). Prace w ramach tych projektów są realizowane z założeniem, że są to uzupełniające się środki transportu. Dlatego duży nacisk kładzie się na transport multimodalny.
Czytaj więcej w: Gdańsk bramą na Czechy i Słowację
Jednym z zadań TER jest identyfikacja „wąskich gardeł” oraz brakujących połączeń w europejskiej sieci transportowej. Prowadzona jest m.in. analiza wielkości przewozowych oraz parametrów technicznych linii.
Zasięg projektu obejmuje państwa Europy Środkowo-Wschodniej, Południowo-Wschodniej oraz Basenu Morza Czarnego. W tym układzie geograficznym Polska odgrywa ważną rolę zarówno w przewozach w kierunku północ-południe (Morze Bałtyckie – Morze Śródziemne i Czarne), jak i wschód-zachód (Azja – Europa).