ITD domaga się bezpiecznych miejsc do kontroli

Fot. WITD

Funkcjonariusze ITD dokonują każdego roku blisko 200 tys. przydrożnych inspekcji ciężarówek. Apelują o bezpieczne parkingi do kontroli.

Wojewódzkie Inspekcje Transportu Drogowego domagają się miejsc do bezpiecznego prowadzenia kontroli. Wskazują tragedię rodziny inspektora zabitego w lipcu 2018 roku podczas kontrolowania ciężarówek.

Mundurowy zatrzymywał ciężarówkę na A1 na wjeździe na MOP. Zabity został przez rozpędzoną osobówkę, która korzystała z tego samego wjazdu. Inspektorzy uważają, że teren do kontroli ciężarówek powinien być miejscem przeznaczonym tylko do takich czynności.

Aktywne znaki i specjalne parkingi

Inspektorzy wskazują na brak całego systemu pozwalającego bezpiecznie i sprawnie zatrzymywać do kontroli wybrane pojazdy. Aby na drodze szybkiego ruchu zatrzymać jedną ciężarówkę, inspektorzy muszą objechać radiowozem pół autostrady. Jest to marnowanie czasu funkcjonariuszy i publicznych pieniędzy.

Czytaj więcej w: Ruszają prace nad zmianą zasad wynagrodzeń kierowców

Prawidłowy system zatrzymywania musi mieć także odpowiednie oznakowanie drogowe, aby bez zagrożenia dla życia funkcjonariuszy oraz płynności ruchu drogowego zatrzymywać podejrzane samochody ciężarowe. W obecnych warunkach mundurowi potrzebują czasem godziny, aby zatrzymać dwie ciężarówki.

GDDKiA zaznacza, że przepisy nie precyzują, jak często takie miejsca powinny być zlokalizowane. „Ocena potrzeb w zakresie ich wykonania wymaga każdorazowo analizy i jest przedmiotem ustaleń pomiędzy GDDKiA oraz ITD. Decyzja w tym zakresie wymaga uwzględniana kilku czynników, m.in. faktycznej użyteczności utworzenia nowego miejsca kontroli, dostępności terenu, planów inwestycyjnych, możliwości ich późniejszego utrzymania. W związku z tym, że budowa nowych miejsc kontroli finansowana jest z środków publicznych, konieczne jest każdorazowe potwierdzenie, że działanie to będzie racjonalne i uzasadnione. Na drogach krajowych istnieje obecnie około 280 miejsc do ważenia. Kolejnych 100 zostało zaplanowanych do wykonania w najbliższych latach. Część z nich jest już w trakcie realizacji”.

Czytaj więcej w: Będzie więcej patroli motocyklowych

WITD przyznają, że miejsc jest dużo, ale są one często nie tam gdzie trzeba. Ruch przenosi się na nowe drogi, zaś GDDKiA siłą bezwładności buduje parkingi na starych odcinkach, na których ruch po otwarciu nowych dróg jest znikomy.

Inspektorzy wskazują, że znacznie szybciej na potrzeby służby reagują samorządy. Zarządcy dróg w miastach fundują wagi stacjonarne i budują parkingi pamiętając, że 88% kary idzie na poczet zarządcy drogi.

Brak parkingów na nowych drogach

Generalna Dyrekcja nie zgadza się z twierdzeniem o braku współpracy. „Na nowo projektowanych inwestycjach jesteśmy w stałym kontakcie ze służbami kontrolnymi i ustalamy lokalizacje zatok do kontroli. Uzgadniamy również z ITD sposób oznakowania dynamicznego (ITS) na dojeździe do punktów kontrolnych” zaznacza rzecznik GDDKiA.

Czytaj więcej w: Na parkingach zostali milionerzy

Wskazuje, że świetnym przykładem ścisłej współpracy jest sytuacja w woj. śląskim i budowa drogi ekspresowej S1 Kosztowy II – Bielsko-Biała. „W ramach rozbudowy drogi krajowej nr 1 (obecnie DK91) Brudzowice – Siewierz rozbudujemy istniejącą stację preselekcji działającą tylko na jednej jezdni o drugą jezdnię. Uzgadniamy przesunięcia miejsc do kontroli pojazdów między sąsiednimi odcinkami inwestycyjnymi, np. przebudowa DK1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza do parametrów drogi ekspresowej, rozbudowa drogi ekspresowej S1 Sosnowiec – Mysłowice (budowa MOP i lokalizacja tam miejsca kontrolnego). Obecnie prowadzone są rozmowy w kwestii dostosowania placu na niedoszłym PPO Godów do funkcjonalności kontrolnej w zakresie ważenia.”

Czytaj więcej w: W wakacje na drogach będzie tłoczniej niż zwykle

WITD dodają, że niestety nie ma parkingów kontrolnych na nowo budowanej A1. Nie ma także preselekcji, podobnie jak na żadnej z ekspresówek, zaznaczają funkcjonariusze WITD.

Rzecznik Generalnej Dyrekcji zaznacza, że jego instytucja stosuje oznakowanie aktywne w postaci uruchamianych w trakcie kontroli znaków zmiennej treści bądź znaków pryzmowych, w których mechanicznie następuje zmiana prezentowanej treści. „Znaki informują o prowadzeniu kontroli wraz ograniczeniami prędkości i zakazem wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych. W przepisach nie ma szczegółowego rozwiązania w tym zakresie. Każdorazowe wprowadzenie oznakowania odbywa się poprzez zatwierdzenie projektu organizacji ruchu, co wymaga uzgodnień z Policją.”

Preselekcja wagowa

GDDKiA zainstalowała do tej pory ponad 100 systemów preselekcji wagowej, a przeszło kolejnych 30 zaplanowano do realizacji. Rzecznik GDDKiA wyjaśnia, że „Są to systemy do wstępnego, automatycznego ważenia pojazdów w swobodnym ruchu. Systemy te są instalowane 2-3 km przed miejscami do kontroli. Inspektorzy poprzez specjalną aplikację mają podgląd do ich pomiarów. Dzięki temu do kontroli administracyjnej kierowane są już pojazdy, co do których istnieje największe prawdopodobieństwo przekroczenia dopuszczalnej wagi.”

Inspekcja tłumaczy, że preselekcje powstały na starych odcinkach dróg, z których ruch przeniósł się na nowe jezdnie.

Czytaj więcej w: Za rok wzbogaci się wyposażenie ciężarówek

Rzecznik Generalnej Dyrekcji przypomina, że w ostatnim czasie GDDKiA przebudowała kilkadziesiąt miejsc kontroli, tak aby możliwe było wykorzystanie na nich wag nowego typu, które pozyskało ITD. Są to tak zwane wagi wolnoprzejazdowe, które pozwalają skrócić czas wykonywania kontroli (w porównaniu do wag wymagających całkowitego zatrzymania pojazdu).

WITD przyznają, że modyfikacje zostały wykonane, ale w niektórych województwach doposażenie miejsc kontroli bardzo się ślimaczyło i wymagało licznych interwencji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koniec z ciężarowym złomem na drogach

Za rok pojawią się nowe stacje diagnostyczne GITD. GITD wybrało dostawcę mobilnych stacji diagnostycznych. ...

Z polskich portów boom odpłynął

Dwucyfrowe wzrosty przeładunków w Gdańsku i Gdyni to już przeszłość. A w Szczecinie i ...

Brytyjskie kontrole fitosanitarne przełożone na później

Zapaść brytyjskiego eksportu skłoniła Londyn do wydłużenia okresu przejściowego. W styczniu brytyjski eksport zmalał ...

Panel "Zakup taboru na potrzeby komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego"

TRAKO 2019 | Czym pojedziemy do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Przewoźnik, producenci i rząd dyskutują, jaki tabor będzie potrzebny do obsługi kolejowego komponentu CPK. ...

Rekordy Kuehne + Nagel w 2019 roku

Rekordowy zysk koncernu, wyniki dobre dzięki transportowi morskiemu i lotniczemu. Jeden z wiodących na ...

Madejak: Polska staje się magazynem Europy

E-commerce jest jednym z dominujących trendów na rynku nieruchomości magazynowych – mówi Maciej Madejak, ...