Jak dzielić deficytowe zezwolenia?

Przewoźnicy podzieleni w sprawie nowych zasad dystrybucji zezwoleń zagranicznych.

Publikacja: 14.01.2020 22:33

Jak dzielić deficytowe zezwolenia?

Foto: logistyka.rp.pl

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego, które odbyło się 14 stycznia okazało się bardzo burzliwe. Było poświęcone nowym regulacjom dystrybucji zezwoleń zagranicznych z kontyngentu 2020 dla transportu międzynarodowego, czyli w praktyce podziałowi deficytowychzezwoleń reglamentowanych – limitowych Rosja kraje trzecie.

Okazało się, że części przewoźników nowe zasady pasują, a wielu było zdecydowanie przeciwnych. Emocje szczególnie podgrzał brak zezwoleń na początku roku. – Moje chłodnie stoją załadowane, a ja nie mam zezwoleń – alarmuje Lucjan Boryszczyk z Ostrołęki. – Pojechałem po nie specjalnie do Warszawy do Biura Transportu Międzynarodowego i czekałem od ósmej do piętnastej. Dostałem tylko 10 zezwoleń, a mam 20 chłodni – zarzuca.

Podobne uwagi ma wielu innych przedsiębiorców.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber tłumaczy, że sytuacja z początku stycznia jest nietypowa. Dopiero 20 grudnia okazało się, że ubiegłoroczne zezwolenia będą ważne do końca stycznia. Zatem Komisja Społeczna przyjęła, że w podziale miesięcznym limit powinien wynosić 5 proc. puli całorocznej.

Dyrektor Biura ds. Transportu Międzynarodowego Małgorzata Wojtal-Białaszewska podkreśla że 5-procentowy limit dotyczy tylko stycznia.

Przewoźnicy uważają, że brak zezwoleń wynika z wprowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury personalizacji zezwoleń oraz z wprowadzenia kwartalnego rozliczania zezwoleń.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy ze wschodu przenoszą się do Polski

Minister podkreśla, że personalizacja zezwoleń nie zmienia wypracowanego przez Komisję Społeczną podziału zezwoleń. Przypomina, że zezwoleń jest za mało, choć i tak liczba najbardziej potrzebnych zezwoleń Rosją-kraje trzecie wzrosła z 45 tys. w 2015 roku do 64 tys. w roku 2019. 
Tłumacząc powód personalizacji wskazuje, że 858 podmiotów transportowych odbiera zezwolenia w BTM, które są personalizowane. Natomiast 898 podmiotów odbiera zezwolenia przez stowarzyszenia, które personalizują zezwolenia w momencie odbioru.

Dyrektor BTM uspokoiła także przedsiębiorców, że składane podania dotyczą dodatkowych zezwoleń, a nie limitów ustalonych przez Komisję Społeczną, których nikt nie obniża.  Miesięczne i kwartalne limity wynikają tylko z chęci pełnego wykorzystania puli zezwoleń.

Poruszona została także kwestia kontroli polskich zezwoleń dla zagranicznych przewoźników. Z 700 tys. polskich zezwoleń dla zagranicznych przewoźników, polskie służby skontrolowały 55 proc. Posiedzenie prowadził poseł MarcinDuszek.

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego, które odbyło się 14 stycznia okazało się bardzo burzliwe. Było poświęcone nowym regulacjom dystrybucji zezwoleń zagranicznych z kontyngentu 2020 dla transportu międzynarodowego, czyli w praktyce podziałowi deficytowychzezwoleń reglamentowanych – limitowych Rosja kraje trzecie.

Okazało się, że części przewoźników nowe zasady pasują, a wielu było zdecydowanie przeciwnych. Emocje szczególnie podgrzał brak zezwoleń na początku roku. – Moje chłodnie stoją załadowane, a ja nie mam zezwoleń – alarmuje Lucjan Boryszczyk z Ostrołęki. – Pojechałem po nie specjalnie do Warszawy do Biura Transportu Międzynarodowego i czekałem od ósmej do piętnastej. Dostałem tylko 10 zezwoleń, a mam 20 chłodni – zarzuca.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach