Pierwsza inwestycja w stacje w północno-wschodniej Polsce.

Spółki PGNiG Obrót Detaliczny i Zakłady Produkcji Kruszyw Rupińscy podpisały list intencyjny zakładający budowę dwóch stacji LCNG, czyli sprzedających gaz ziemny w postaci sprężonej i ciekłej. Stacje będą ogólnodostępne i zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Centrum przeładunkowe

– PGNiG konsekwentnie stawia na rozwój gazomobilności w Polsce, ponieważ wierzymy, że ekologiczne paliwa gazowe mogą stać się podstawą transportu drogowego w naszym kraju – zapewnia wiceprezes PGNiG SA ds. Rozwoju Arkadiusz Sekściński.

Czytaj więcej w: Są ulgi, są rejestracje gazowych ciężarówek

Stacja LCNG umożliwia tankowanie zarówno pojazdów zasilanych sprężonym (CNG), jak i skroplonym (LNG) gazem ziemnym. Szczególną rolę odgrywać będzie stacja w Szumowie, zlokalizowana przy drodze ekspresowej S8 w pobliżu planowanego węzła łączącego ją z trasą Via Baltica.

To pierwsza tego typu inwestycja w historii naszej Spółki podkreśla prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha. – Grupa Kapitałowa PGNiG planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy budowę nawet do 38 stacji – ujawnia Mucha.

Czytaj więcej w: Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy

Przewidywana budowa stacji jest związana z planami ZPK Rupińscy, które zakładają zakup co najmniej 50 pojazdów ciężkich do transportu kruszyw, napędzanych gazem LNG.

LCNG PGNiG Obrót Detaliczny planuje we współpracy z ZPK Rupińscy utworzenie w rejonie północno-wschodniej Polski centrum przeładunkowego LNG, które będzie obsługiwało dostawy skroplonego gazu ziemnego dostarczanego koleją.

Możliwość transportu LNG koleją otworzy przed nami zupełnie nowe perspektywy biznesowe, ponieważ pozwoli na szybki transport dużych ilości gazu – zaznacza wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG Marcin Szczudło.

Koncerny ostrożnie inwestują

Pilotażową stację LNG wzniesie też Lotos (w Gdańsku) we współpracy z Remontowa LNG Systems. Po oddaniu obiektu do użytku spółka oceni rynkowy popyt na nowe paliwo i zasadność dalszych inwestycji.

Czytaj więcej w: https://logistyka.rp.pl/transport/7086-za-rok-pierwsza-stacja-lng-w-barwach-lotosu

Natomiast Orlen ocenia potencjał rynku CNG/LNG jako niszowy. „Podchodzimy ostrożnie do planów szerszej ekspansji, nie wykluczamy natomiast pilotaży w wybranych lokalizacjach. Napęd CNG/LNG może dotyczyć głównie samochodów ciężarowych, pojazdów specjalistycznych i objąć 1-2 proc. floty w perspektywie kilkunastu lat. Producenci samochodów generalnie nie planują rozwoju pojazdów w tych technologiach” zaznacza koncern w liście przesłanym do redakcji.

Dwie ogólnodostępne stacje LNG zbudowali przewoźnicy na Dolnym Śląsku.

W 2019 roku przewoźnicy zarejestrowali ponad 220 gazowych ciężarówek, ten rok zapowiada się lepiej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TRAKO 2019 | Szybkie pociągi na kolejną dekadę

Plany na kolejne dekady będą trudne do zrealizowania zarówno dla producentów, operatorów jak i ...

Echa przejęcia Pekaes przez Geodis

Przejęcie Pekaes poważnie wzmacnia w Polsce Geodis, operatora należącego do francuskich kolei państwowych. Możliwe, ...

Droższy prąd z powodu opóźnień w wydawaniu zezwoleń na transport

Za opóźnienia w wydawaniu zezwoleń zapłacimy wszyscy w postaci wyższych rachunków za prąd. Przewoźnicy ...

Duże inwestycje w hale pod Poznaniem i w Zabrzu.

Dwie kolejne duże inwestycje w nieruchomości zapewnią przewoźnikom zlecenia. Niemiecki operator logistyczny Clipper wynajął ...

Nawet pandemia nie zawiesiła współpracy branży TSL z uczelniami

Branża TSL cały czas potrzebuje nowych rąk do pracy i pomimo pandemii blisko współpracuje ...

Wyłudzenia ładunków – przestępstwo doskonałe

Okazuje się, że w Polsce można w majestacie prawa okradać przedsiębiorców. Prokuratury rejonowe odmawiają ...