PGNiG zbuduje sieć stacji LNG

Pierwsza inwestycja w stacje w północno-wschodniej Polsce.

Spółki PGNiG Obrót Detaliczny i Zakłady Produkcji Kruszyw Rupińscy podpisały list intencyjny zakładający budowę dwóch stacji LCNG, czyli sprzedających gaz ziemny w postaci sprężonej i ciekłej. Stacje będą ogólnodostępne i zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Centrum przeładunkowe

– PGNiG konsekwentnie stawia na rozwój gazomobilności w Polsce, ponieważ wierzymy, że ekologiczne paliwa gazowe mogą stać się podstawą transportu drogowego w naszym kraju – zapewnia wiceprezes PGNiG SA ds. Rozwoju Arkadiusz Sekściński.

Czytaj więcej w: Są ulgi, są rejestracje gazowych ciężarówek

Stacja LCNG umożliwia tankowanie zarówno pojazdów zasilanych sprężonym (CNG), jak i skroplonym (LNG) gazem ziemnym. Szczególną rolę odgrywać będzie stacja w Szumowie, zlokalizowana przy drodze ekspresowej S8 w pobliżu planowanego węzła łączącego ją z trasą Via Baltica.

To pierwsza tego typu inwestycja w historii naszej Spółki podkreśla prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha. – Grupa Kapitałowa PGNiG planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy budowę nawet do 38 stacji – ujawnia Mucha.

Czytaj więcej w: Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy

Przewidywana budowa stacji jest związana z planami ZPK Rupińscy, które zakładają zakup co najmniej 50 pojazdów ciężkich do transportu kruszyw, napędzanych gazem LNG.

LCNG PGNiG Obrót Detaliczny planuje we współpracy z ZPK Rupińscy utworzenie w rejonie północno-wschodniej Polski centrum przeładunkowego LNG, które będzie obsługiwało dostawy skroplonego gazu ziemnego dostarczanego koleją.

Możliwość transportu LNG koleją otworzy przed nami zupełnie nowe perspektywy biznesowe, ponieważ pozwoli na szybki transport dużych ilości gazu – zaznacza wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG Marcin Szczudło.

Koncerny ostrożnie inwestują

Pilotażową stację LNG wzniesie też Lotos (w Gdańsku) we współpracy z Remontowa LNG Systems. Po oddaniu obiektu do użytku spółka oceni rynkowy popyt na nowe paliwo i zasadność dalszych inwestycji.

Czytaj więcej w: https://logistyka.rp.pl/transport/7086-za-rok-pierwsza-stacja-lng-w-barwach-lotosu

Natomiast Orlen ocenia potencjał rynku CNG/LNG jako niszowy. „Podchodzimy ostrożnie do planów szerszej ekspansji, nie wykluczamy natomiast pilotaży w wybranych lokalizacjach. Napęd CNG/LNG może dotyczyć głównie samochodów ciężarowych, pojazdów specjalistycznych i objąć 1-2 proc. floty w perspektywie kilkunastu lat. Producenci samochodów generalnie nie planują rozwoju pojazdów w tych technologiach” zaznacza koncern w liście przesłanym do redakcji.

Dwie ogólnodostępne stacje LNG zbudowali przewoźnicy na Dolnym Śląsku.

W 2019 roku przewoźnicy zarejestrowali ponad 220 gazowych ciężarówek, ten rok zapowiada się lepiej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Transport nadzorowany przez inteligentne tachografy

Eurobiurokraci przewidują wyposażenie ciężarówek w tachografy kolejnej generacji. Pozycja polskich przewoźników może słabnąć w ...

Poprawki to ostatnia szansa na zmianę Pakietu Mobilności

Przyjęcie Pakietu Mobilności w warunkach kryzysu wywołanego pandemią to ogromy błąd. Tak uważa europoseł ...

Na co firmie BTS?

Co ma zrobić firma, gdy nie może znaleźć na rynku powierzchni magazynowej spełniającej jej ...

Zawiesić prace nad Pakietem Mobilności

W Niemczech brakuje aut, ale Komisja nadal chce wprowadzić protekcjonistyczny Pakiet Mobilności. Europejskie fabryki ...

Inwentaryzacje przyrodnicze CPK

Rusza przygotowanie komponentu kolejowego CPK. Spółka CPK otworzyła 17 września oferty w postępowaniu na ...

Pralki na parkingach

Fundusz inwestycyjny Assay planuje zainstalować na stacjach paliw przy dużych parkingach dla ciężarówek 100 ...