Dodatkowe 2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi

Chodniki, wysepki, ścieżki rowerowe mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Na jego realizację resort przewidział dodatkowe 2,5 mld zł.

Chodniki i wysepki

W ramach Programu powstaną m.in. chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Przebudowywane zostaną skrzyżowania, zbudowane będą lewoskręty i kładki dla pieszych.

Czytaj więcej w: Ponad miliard złotych miesięcznie na drogi

GDDKiA realizuje także mniejsze zadania, budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych, wchodzących w zakres Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Celem jest lepsza ochrona uczestników ruchu. Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia.

Czytaj więcej w: Dzięki Białorusinom ciężarówki ruszyły spod płotu

Ofiar wypadków jest coraz mniej, a spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych byłby jeszcze większy, gdyby nie wyłączenie od 1 stycznia 2016 roku z systemu nadzoru nad ruchem drogowym około 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle.

Jest lepiej, ale nie wszędzie

W ostatnich dziewięciu latach liczba wypadków drogowych z udziałem pieszych zmalała o blisko 38 proc., zaś liczba ofiar śmiertelnych tych wypadków zmalała o ponad 44 proc. W tym samym czasie na drogach GDDKiA spadek wyniósł (odpowiednio) 52,3 proc. oraz 51,6 proc. Jednocześnie liczba pojazdów silnikowych wzrosła o ponad 34 proc.

Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?

Sieć zarządzana przez Generalną Dyrekcję wydłużyła się o 3,2 proc. (cała sieć dróg w Polsce powiększyła się o 4,3 proc.), zaś autostrady i drogi ekspresowe są dłuższe o 175 proc. Nowa sieć szybkich dróg przenosi dwie trzecie ruchu i odpowiada za zmniejszenie liczby wypadków drogowych, choć nadal dochodzi na nich do niebezpiecznych zdarzeń i to wyjątkowo tragicznych w skutkach.

Czytaj więcej w: Koniec z ciężarowym złomem na drogach

GDDKiA wskazuje, że przyczyną tragedii są zachowania kierowców – głównie przekroczenia dopuszczalnej prędkości i bardzo często są to przekroczenia ekstremalne, gdy kierowca nie ma szans na reakcję. W 2019 r. ponad 70 proc. wypadków odnotowano na suchej i równej nawierzchni. Ofiary tych zdarzeń stanowią blisko 69 proc. wszystkich zabitych w wypadkach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Brexit za 2 tygodnie

Nadal nie wiadomo jak docelowo będzie funkcjonować granica z Wielką Brytanią. Unia wynegocjowała z ...

Lokomotywowy przebój Siemensa

Siemens Mobility dostarczył ponad tysiąc Vectronów. W dekadę od premiery producent sprzedał 1003 lokomotywy ...

Z przewoźnikiem jak z jajkiem

Niedobór rąk do pracy sprawia, że brakuje samochodów, co zachęca do podwyżek cen frachtów. ...

Nowy prezes BCT

ICTSI, właściciel BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – nominował Wojciecha Szymulewicza na nowego prezesa zarządu BCT. ...

Elektryczna ostatnia mila

Firmy próbują elektryczne samochody dostawcze. Oferta nie spełnia wszystkich potrzeb. No Limit jako pierwsza ...

Porty zanotują dołek na przełomie kwietnia i maja

Dla europejskich portów kwiecień jest w tym roku słabszy niż w roku ubiegłym i ...