Wieltonowi wystrzeliły przychody, ale rosnące koszty zjadły zyski

W tym roku sprzedaż naczep ma rosnąć, grupa zamierza poprawić marże.

Publikacja: 17.02.2022 10:01

Wieltonowi wystrzeliły przychody, ale rosnące koszty zjadły zyski

Foto: Wieton

W 2021 roku Grupa Wielton zanotował 48-procentowy wzrost przychodów do 2,69 mld zł. – Przychody Grupy Wielton, zgodnie z wstępnymi wynikami, przekroczyły zakładaną wartość o ponad 12 proc. Utrzymujemy silną pozycję trzeciego gracza na rynku europejskim – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Grupa sprzedała 21 870 pojazdów, o 41 proc. więcej niż rok wcześniej i 9 proc. więcej od założeń. EBITDA sięgnęła 137 mln zł i wzrosła o 43 proc. r/r, a marża EBITDA wyniosła 5,1 proc., choć zakładała 7 proc. Rentowność obniżyły kłopoty z zakupem materiałów, komponentów oraz pozyskaniem pracowników. 

Czytaj więcej

Komisja europejska pyta, czy przewoźnicy chcą dłuższych i cięższych zestawów

W grudniu 2021 roku ceny stali były dwukrotnie większe niż rok wcześniej. Średnio ceny stali wzrosły w 2021 orku o 80 proc. a aluminium o 40 proc. Jednak na ten rok grupa zapowiada uzyskanie 6 proc. marży i przychody 3,8 mld zł. 

Grupa zmniejszyła zadłużenie, na koniec 2021 roku wskaźnik dług netto/EBITDA kształtował się na poziomie 2,6 wobec 3,8 na koniec 2020 r., choć grupa zakładała osiągnięcie wskaźnika 2,0. 

Spółka Fruehauf, z udziałami na poziomie 19,7 proc., utrzymała pozycję lidera we Francji, osiągając, zgodnie z założeniami, poziom rejestracji powyżej 4,5 tys. sztuk, czyli o 9 proc. wyższy niż przed rokiem. W Polsce spółka Wielton zarejestrowała 4,0 tys. sztuk, wypracowując 100 proc. wzrost i utrzymując trzecią pozycję z 12,7 proc. udziałem w rynku. Z kolei w Wielkiej Brytanii spółka Lawrence David zarejestrowała ok. 2,8 tys. sztuk, wobec niespełna 2,0 tys. rok wcześniej (wzrost o 42 proc. rdr.), co przełożyło się na 13 proc. udziałów w rynku i pozycję wicelidera branży. W Niemczech spółki Langendorf i Wielton GmbH wypracowały 8-proc. wzrost rejestracji, do poziomu 783 sztuk. Z kolei spółka Viberti zwiększyła poziom rejestracji o 79 proc., czyli znacznie powyżej wzrostu całego rynku, zajmując 7. miejsce we Włoszech.

Czytaj więcej

Unia przygotowuje analizę systemu kar dla przewoźników

W 2021 roku Grupa Wielton wkroczyła na kolejny rynek europejski, dzięki przejęciu pod koniec roku 80 proc. udziałów w hiszpańskiej firmie Guillén. Zrealizowała także inwestycje łącznej wartości 75,5 mln zł, m.in. zwiększając moce produkcyjne i poziom automatyzacji parku maszynowego w kluczowych spółkach. W tym roku Grupa Wielton zainwestuje 150 mln zł w fabryki i spodziewa się zwiększyć produkcję do 26 tys. pojazdów. 

Grupa zakłada zwiększenie poziomu rejestracji: we Francji o 21 proc., w Polsce o 36 proc., a w Wielkiej Brytanii o 11 proc. Planuje także 41-procentowy wzrost przychodów. 

15 lutego grupa poinformowała, że spółka Lawrence David otrzymała kolejne zamówienie od Amazona na naczepy wartości 120 mln zł. 

W 2021 roku Grupa Wielton zanotował 48-procentowy wzrost przychodów do 2,69 mld zł. – Przychody Grupy Wielton, zgodnie z wstępnymi wynikami, przekroczyły zakładaną wartość o ponad 12 proc. Utrzymujemy silną pozycję trzeciego gracza na rynku europejskim – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Grupa sprzedała 21 870 pojazdów, o 41 proc. więcej niż rok wcześniej i 9 proc. więcej od założeń. EBITDA sięgnęła 137 mln zł i wzrosła o 43 proc. r/r, a marża EBITDA wyniosła 5,1 proc., choć zakładała 7 proc. Rentowność obniżyły kłopoty z zakupem materiałów, komponentów oraz pozyskaniem pracowników. 

Drogowy
Belgia zapowiada kontrole przewoźników, ale nikt nie wie, ile płacić kierowcom
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Drogowy
Finansiści niepewni przyszłości przewoźników
Drogowy
Międzynarodowi przewoźnicy drogowi nie hamują przed Pakietem Mobilności
Elektromobilność
Producenci dalekodystansowych ciężarówek podzieleni w sprawie przyszłych napędów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Morski
Armatorzy przejmują kontenerowe spedycje, ale nie radzą sobie z obsługą zleceń