Wieltonowi wystrzeliły przychody, ale rosnące koszty zjadły zyski

W tym roku sprzedaż naczep ma rosnąć, grupa zamierza poprawić marże.

Publikacja: 17.02.2022 10:01

Wieltonowi wystrzeliły przychody, ale rosnące koszty zjadły zyski

Foto: Wieton

W 2021 roku Grupa Wielton zanotował 48-procentowy wzrost przychodów do 2,69 mld zł. – Przychody Grupy Wielton, zgodnie z wstępnymi wynikami, przekroczyły zakładaną wartość o ponad 12 proc. Utrzymujemy silną pozycję trzeciego gracza na rynku europejskim – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Grupa sprzedała 21 870 pojazdów, o 41 proc. więcej niż rok wcześniej i 9 proc. więcej od założeń. EBITDA sięgnęła 137 mln zł i wzrosła o 43 proc. r/r, a marża EBITDA wyniosła 5,1 proc., choć zakładała 7 proc. Rentowność obniżyły kłopoty z zakupem materiałów, komponentów oraz pozyskaniem pracowników. 

Czytaj więcej

Komisja europejska pyta, czy przewoźnicy chcą dłuższych i cięższych zestawów

W grudniu 2021 roku ceny stali były dwukrotnie większe niż rok wcześniej. Średnio ceny stali wzrosły w 2021 orku o 80 proc. a aluminium o 40 proc. Jednak na ten rok grupa zapowiada uzyskanie 6 proc. marży i przychody 3,8 mld zł. 

Grupa zmniejszyła zadłużenie, na koniec 2021 roku wskaźnik dług netto/EBITDA kształtował się na poziomie 2,6 wobec 3,8 na koniec 2020 r., choć grupa zakładała osiągnięcie wskaźnika 2,0. 

Spółka Fruehauf, z udziałami na poziomie 19,7 proc., utrzymała pozycję lidera we Francji, osiągając, zgodnie z założeniami, poziom rejestracji powyżej 4,5 tys. sztuk, czyli o 9 proc. wyższy niż przed rokiem. W Polsce spółka Wielton zarejestrowała 4,0 tys. sztuk, wypracowując 100 proc. wzrost i utrzymując trzecią pozycję z 12,7 proc. udziałem w rynku. Z kolei w Wielkiej Brytanii spółka Lawrence David zarejestrowała ok. 2,8 tys. sztuk, wobec niespełna 2,0 tys. rok wcześniej (wzrost o 42 proc. rdr.), co przełożyło się na 13 proc. udziałów w rynku i pozycję wicelidera branży. W Niemczech spółki Langendorf i Wielton GmbH wypracowały 8-proc. wzrost rejestracji, do poziomu 783 sztuk. Z kolei spółka Viberti zwiększyła poziom rejestracji o 79 proc., czyli znacznie powyżej wzrostu całego rynku, zajmując 7. miejsce we Włoszech.

Czytaj więcej

Unia przygotowuje analizę systemu kar dla przewoźników

W 2021 roku Grupa Wielton wkroczyła na kolejny rynek europejski, dzięki przejęciu pod koniec roku 80 proc. udziałów w hiszpańskiej firmie Guillén. Zrealizowała także inwestycje łącznej wartości 75,5 mln zł, m.in. zwiększając moce produkcyjne i poziom automatyzacji parku maszynowego w kluczowych spółkach. W tym roku Grupa Wielton zainwestuje 150 mln zł w fabryki i spodziewa się zwiększyć produkcję do 26 tys. pojazdów. 

Grupa zakłada zwiększenie poziomu rejestracji: we Francji o 21 proc., w Polsce o 36 proc., a w Wielkiej Brytanii o 11 proc. Planuje także 41-procentowy wzrost przychodów. 

15 lutego grupa poinformowała, że spółka Lawrence David otrzymała kolejne zamówienie od Amazona na naczepy wartości 120 mln zł. 

W 2021 roku Grupa Wielton zanotował 48-procentowy wzrost przychodów do 2,69 mld zł. – Przychody Grupy Wielton, zgodnie z wstępnymi wynikami, przekroczyły zakładaną wartość o ponad 12 proc. Utrzymujemy silną pozycję trzeciego gracza na rynku europejskim – podkreśla prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Grupa sprzedała 21 870 pojazdów, o 41 proc. więcej niż rok wcześniej i 9 proc. więcej od założeń. EBITDA sięgnęła 137 mln zł i wzrosła o 43 proc. r/r, a marża EBITDA wyniosła 5,1 proc., choć zakładała 7 proc. Rentowność obniżyły kłopoty z zakupem materiałów, komponentów oraz pozyskaniem pracowników. 

Drogowy
Belgia zapowiada kontrole przewoźników, ale nikt nie wie, ile płacić kierowcom
Drogowy
Finansiści niepewni przyszłości przewoźników
Drogowy
Międzynarodowi przewoźnicy drogowi nie hamują przed Pakietem Mobilności
Elektromobilność
Producenci dalekodystansowych ciężarówek podzieleni w sprawie przyszłych napędów
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Morski
Armatorzy przejmują kontenerowe spedycje, ale nie radzą sobie z obsługą zleceń