Pozostanie otwarte tylko jedno przejście graniczne w Białorusią

Niespodziewanie dla przewoźników MSWiA zamyka do odwołania przejście w Bobrownikach. Czynny pozostanie tylko terminal w Koroszczynie.

Publikacja: 09.02.2023 16:51

Pozostanie otwarte tylko jedno przejście graniczne w Białorusią

Foto: KAS

10 lutego od godz. 12:00 ruch na polsko-białoruskim przejściu granicznym w Bobrownikach zostanie zawieszony do odwołania „z uwagi na ważny interes bezpieczeństwa państwa” – przekazał 9 marca szef MSWiA Mariusz Kamiński. 

Decyzja zaskoczyła przewoźników. – Nie znamy szczegółów, nie znamy przyczyn, nie wiemy czy jest to uzasadniona decyzja – zaznacza prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Czytaj więcej

Polski transport przeżywa najazd firm z obcym kapitałem

Podkreśla, że wymiana między UE i gospodarkami państw za wschodnią granicę odbywa się w bardzo ograniczony sposób. – Funkcjonowanie jest ułomne, odbywa przy współpracy polskich i białoruskich przewoźników. To nie jest normalny transport, ale dzięki temu te firmy mogą funkcjonować i utrzymywać pracowników – zaznacza prezes ZMPD. 

- Jako obywatele i zainteresowani tym przejściem przedsiębiorcy oczekujemy rzetelnych wyjaśnień, bowiem największą szkodę, jaką w tej chwili można pracodawcom wyrządzić, to pozostawienia nas bez rzetelnej wiedzy o przyczynach, skutkach i terminie wprowadzenie zmian – uważa Buczek. Wskazuje, że przewoźnicy wysyłają ciężarówki na Białoruś i nie wiedzą, czy te samochody będą mogły wrócić. 

Z trzech przejść granicznych z Białorusią, od ponad roku zamknięty jest już terminal w Kuźnicy. Główne przejście w Koroszczynie, niedaleko Terespola, pozostaje otwarte.

Przewoźnicy przyznają, że zamykanie przejść granicznych utrudni przewozy, które w ostatnich latach i tak bardzo skomplikowały się. Granicę polsko-białoruską przekroczyło w 2022 roku ponad 602 tys. samochodów ciężarowych, niemal o połowę mniej niż w 2021 roku. 

W tym roku oba kraje nie wymieniły się zezwoleniami na wykonywanie przewozów międzynarodowych. Polska nie wydaje także zezwoleń specjalnych na wjazd ciężarówek białoruskich i rosyjskich. Białoruś wpuszcza unijne ciężarówki po wykupieniu zezwolenia za ponad 200 euro. 

Na granicy nie ma kolejek tirów, ponieważ ruch jest bardzo mały. – Zobaczymy co dalej, w marcu wróci ruch i problem kolejek pojawi się na pewno – spodziewa się przewoźnik z Siedlce Karol Rychlik. 

Czytaj więcej

Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Polscy przedsiębiorcy wskazują także na coraz mocniejszą konkurencję firm transportowych zakładanych w Polsce przez kapitał białoruski. – Tamtejsi przedsiębiorcy Wykorzystali swobodę w otwieraniu działalności w państwach unijnych i ominęli sankcje. Ich oddziały w Polsce mogą konkurować z nami mające te same przywileje jak polski przewoźnik. Na wschód jest im łatwiej, ponieważ siłą rzeczy mają tam zaufanego partnera. Cały dochód mogą wykazać w firmie matce, na wschodnim odcinku. Korzystają także ze wszystkich możliwości, jakie dają regulację z zatrudnieniem obcokrajowców. Dużo łatwiej jest im zatrudniać swoich białoruskich kierowców – uważa Rychlik.

Na podstawie analiz przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, że na łączną liczbę 4980 spółek z kapitałem białoruskim zarejestrowanych w Polsce, 885 zajmuje się transportem drogowym towarów i jest to najpopularniejsza specjalizacja. – Tylko pod jednym adresem otworzyło się w Białej Podlaskiej ponad 60 firm transportowych z kapitałem białoruskim – wskazuje Rychlik. 

10 lutego od godz. 12:00 ruch na polsko-białoruskim przejściu granicznym w Bobrownikach zostanie zawieszony do odwołania „z uwagi na ważny interes bezpieczeństwa państwa” – przekazał 9 marca szef MSWiA Mariusz Kamiński. 

Decyzja zaskoczyła przewoźników. – Nie znamy szczegółów, nie znamy przyczyn, nie wiemy czy jest to uzasadniona decyzja – zaznacza prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama
Drogowy
Słabe perspektywy producentów naczep
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Drogowy
Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami
Drogowy
Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?