Pozostanie otwarte tylko jedno przejście graniczne w Białorusią

Niespodziewanie dla przewoźników MSWiA zamyka do odwołania przejście w Bobrownikach. Czynny pozostanie tylko terminal w Koroszczynie.

Publikacja: 09.02.2023 16:51

Pozostanie otwarte tylko jedno przejście graniczne w Białorusią

KAS

Foto: KAS

10 lutego od godz. 12:00 ruch na polsko-białoruskim przejściu granicznym w Bobrownikach zostanie zawieszony do odwołania „z uwagi na ważny interes bezpieczeństwa państwa” – przekazał 9 marca szef MSWiA Mariusz Kamiński. 

Decyzja zaskoczyła przewoźników. – Nie znamy szczegółów, nie znamy przyczyn, nie wiemy czy jest to uzasadniona decyzja – zaznacza prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Czytaj więcej

Polski transport przeżywa najazd firm z obcym kapitałem

Podkreśla, że wymiana między UE i gospodarkami państw za wschodnią granicę odbywa się w bardzo ograniczony sposób. – Funkcjonowanie jest ułomne, odbywa przy współpracy polskich i białoruskich przewoźników. To nie jest normalny transport, ale dzięki temu te firmy mogą funkcjonować i utrzymywać pracowników – zaznacza prezes ZMPD. 

- Jako obywatele i zainteresowani tym przejściem przedsiębiorcy oczekujemy rzetelnych wyjaśnień, bowiem największą szkodę, jaką w tej chwili można pracodawcom wyrządzić, to pozostawienia nas bez rzetelnej wiedzy o przyczynach, skutkach i terminie wprowadzenie zmian – uważa Buczek. Wskazuje, że przewoźnicy wysyłają ciężarówki na Białoruś i nie wiedzą, czy te samochody będą mogły wrócić. 

Z trzech przejść granicznych z Białorusią, od ponad roku zamknięty jest już terminal w Kuźnicy. Główne przejście w Koroszczynie, niedaleko Terespola, pozostaje otwarte.

Przewoźnicy przyznają, że zamykanie przejść granicznych utrudni przewozy, które w ostatnich latach i tak bardzo skomplikowały się. Granicę polsko-białoruską przekroczyło w 2022 roku ponad 602 tys. samochodów ciężarowych, niemal o połowę mniej niż w 2021 roku. 

W tym roku oba kraje nie wymieniły się zezwoleniami na wykonywanie przewozów międzynarodowych. Polska nie wydaje także zezwoleń specjalnych na wjazd ciężarówek białoruskich i rosyjskich. Białoruś wpuszcza unijne ciężarówki po wykupieniu zezwolenia za ponad 200 euro. 

Na granicy nie ma kolejek tirów, ponieważ ruch jest bardzo mały. – Zobaczymy co dalej, w marcu wróci ruch i problem kolejek pojawi się na pewno – spodziewa się przewoźnik z Siedlce Karol Rychlik. 

Czytaj więcej

Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Polscy przedsiębiorcy wskazują także na coraz mocniejszą konkurencję firm transportowych zakładanych w Polsce przez kapitał białoruski. – Tamtejsi przedsiębiorcy Wykorzystali swobodę w otwieraniu działalności w państwach unijnych i ominęli sankcje. Ich oddziały w Polsce mogą konkurować z nami mające te same przywileje jak polski przewoźnik. Na wschód jest im łatwiej, ponieważ siłą rzeczy mają tam zaufanego partnera. Cały dochód mogą wykazać w firmie matce, na wschodnim odcinku. Korzystają także ze wszystkich możliwości, jakie dają regulację z zatrudnieniem obcokrajowców. Dużo łatwiej jest im zatrudniać swoich białoruskich kierowców – uważa Rychlik.

Na podstawie analiz przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, że na łączną liczbę 4980 spółek z kapitałem białoruskim zarejestrowanych w Polsce, 885 zajmuje się transportem drogowym towarów i jest to najpopularniejsza specjalizacja. – Tylko pod jednym adresem otworzyło się w Białej Podlaskiej ponad 60 firm transportowych z kapitałem białoruskim – wskazuje Rychlik. 

10 lutego od godz. 12:00 ruch na polsko-białoruskim przejściu granicznym w Bobrownikach zostanie zawieszony do odwołania „z uwagi na ważny interes bezpieczeństwa państwa” – przekazał 9 marca szef MSWiA Mariusz Kamiński. 

Decyzja zaskoczyła przewoźników. – Nie znamy szczegółów, nie znamy przyczyn, nie wiemy czy jest to uzasadniona decyzja – zaznacza prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów