Wielton w trybie oszczędnościowym

W Europie spada popyt na naczepy kurtynowe, a rośnie na chłodnie, których spółka jeszcze nie posiada w swojej ofercie.

Publikacja: 25.05.2023 10:31

Wielton w trybie oszczędnościowym

Grupa Wielton

Foto: Grupa Wielton

W pierwszym kwartale Wielton sprzedał o 13 proc. mniej naczep, 5 259 sztuk. Przychody wzrosły o 4 proc. do 848,8 mln zł.  O 26 proc., do poziomu 45,8 mln zł, zwiększył się wynik EBITDA. Marża EBITDA wyniosła 5,4 proc. wobec 4,5 proc. w pierwszym kwartale 2022 roku. Zysk netto Grupy wyniósł 12,8 mln zł, rosnąc rdr. o 32 proc. – Na większości rynków europejskich obserwujemy mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, połączone z wysoką inflacją i kosztami prowadzenia działalności – przyznaje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. Dodaje, że Grupa dostosowuje do sytuacji rynkowej poziom wydatków inwestycyjnych.

We Francji, gdzie rynek zmalał rdr. o 10,1 proc., sprzedaż produktów marki Fruehauf, w pierwszym kwartale 2023 r. zmniejszyła się o 22,1 proc. do 1109 szt., co przełożyło się na spadek przychodów rdr. o 7,7 proc. do 189,4 mln zł. Spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 19,7 proc. (19,3 proc. w pierwszym kwartale ub.r.).

Czytaj więcej

Pracownicy i klienci to najlepsi doradcy od optymalizacji

W Polsce w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż produktów marki Wielton osiągnęła poziom 1218 szt., czyli spadek o 11,4 proc. Przychody spółki wzrosły rdr. o 8,4 proc. do 167,5 mln zł. Grupa Wielton to trzeci gracz rynku polskim z udziałami na poziomie 13,7 proc. (16,2 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). 

Spółka Lawrence David zakończyła pierwszy kwartał na rynku brytyjskim z udziałami na poziomie 10,3 proc. (13,1 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Spółka sprzedała niemal taką samą liczbę produktów jak przed rokiem (1009 szt. w 2023 r. względem 1010 szt. w 2022 r.). Spółka zanotowała wzrost przychodów rdr. o 26,1 proc. do 156,2 mln zł.   

Spółki Langendorf i Wielton GmbH awansowały z 10. na 7. miejsce na rynku niemieckim, który zmalał o 3,1 proc. Ich udziały wyniosły 2 proc. wobec 1,9 proc. przed rokiem. Rejestracje pojazdów Langendorf i Wielton GmbH wyniosły 306 szt. wobec 296 szt. w pierwszym kwartale 2022 r. Sprzedaż produktów obu spółek zmniejszyła się o 19 proc. do 376 szt. w pierwszych trzech miesiącach 2023 r., przekładając się na spadek rdr. przychodów o 7,6 proc. do 92,2 mln zł. 

Piąte miejsce na rynku utrzymały spółki z regionu CEE, rejestrując 266 pojazdów i 8 proc. wzrost rdr. Zwiększenie poziomu rejestracji pojazdów marki Wielton o ponad 8% rdr. wynika ze wzmocnienia sprzedaży w Słowacji i Bułgarii oraz finalizacji wielu zamówień na koniec 2022 r. Sprzedaż pojazdów spółki w pierwszym kwartale br. spadła o 23,8 proc. do 368 szt., a poziom przychodów spółki zmalał rdr. o 10,9 proc. do 55,0 mln zł. 

Pomimo hamującego rynku włoskiego, spółka Viberti awansowała na 5. pozycję, a jej udziały wzrosły do 6,4 proc. Sprzedaż wolumenowa produktów spółki wzrosła o 10,3 proc. do 257 szt., przekładając się na wzrost przychodów rdr. o 25,6 proc. do 37,8 mln zł. 

Czytaj więcej

Za nieco ponad rok przewoźnicy zarejestrują tylko naczepy z certyfikatem emisyjności

Udziały rynkowe hiszpańskiej spółki Guillén wyniosły 2 proc., co dało jej 10 miejsce na rynku. W pierwszym kwartale 2023 r. spółka odnotowała spadek sprzedaży pojazdów do poziomu 113 sztuk pojazdów, czyli o 28,5 proc. mniej niż przed rokiem (bez uwzględnienie eksportu), co przełożyło się na zmniejszenie rdr. przychodów o 4,0 proc. rdr. do 16,6 mln zł. Spółka Guillén kontynuuje proces integracji zakupowej, produkcyjnej i sprzedażowej z pozostałymi podmiotami Grupy Wielton. – Schłodzenie popytu związane z niepewnością rynkową i wstrzymywaniem decyzji zakupowych przez firmy transportowe stanowi jedno z największych wyzwań branży naczepowej. W efekcie możemy spodziewać się zaostrzenia konkurencji, walki o utrzymanie udziałów rynkowych, a także presji cenowej ze strony klientów – zaznacza CEO Grupy Wielton Mariusz Golec.

W pierwszym kwartale Wielton sprzedał o 13 proc. mniej naczep, 5 259 sztuk. Przychody wzrosły o 4 proc. do 848,8 mln zł.  O 26 proc., do poziomu 45,8 mln zł, zwiększył się wynik EBITDA. Marża EBITDA wyniosła 5,4 proc. wobec 4,5 proc. w pierwszym kwartale 2022 roku. Zysk netto Grupy wyniósł 12,8 mln zł, rosnąc rdr. o 32 proc. – Na większości rynków europejskich obserwujemy mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, połączone z wysoką inflacją i kosztami prowadzenia działalności – przyznaje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. Dodaje, że Grupa dostosowuje do sytuacji rynkowej poziom wydatków inwestycyjnych.

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką