Wielton w trybie oszczędnościowym

W Europie spada popyt na naczepy kurtynowe, a rośnie na chłodnie, których spółka jeszcze nie posiada w swojej ofercie.

Publikacja: 25.05.2023 10:31

Wielton w trybie oszczędnościowym

Foto: Grupa Wielton

W pierwszym kwartale Wielton sprzedał o 13 proc. mniej naczep, 5 259 sztuk. Przychody wzrosły o 4 proc. do 848,8 mln zł.  O 26 proc., do poziomu 45,8 mln zł, zwiększył się wynik EBITDA. Marża EBITDA wyniosła 5,4 proc. wobec 4,5 proc. w pierwszym kwartale 2022 roku. Zysk netto Grupy wyniósł 12,8 mln zł, rosnąc rdr. o 32 proc. – Na większości rynków europejskich obserwujemy mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, połączone z wysoką inflacją i kosztami prowadzenia działalności – przyznaje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. Dodaje, że Grupa dostosowuje do sytuacji rynkowej poziom wydatków inwestycyjnych.

We Francji, gdzie rynek zmalał rdr. o 10,1 proc., sprzedaż produktów marki Fruehauf, w pierwszym kwartale 2023 r. zmniejszyła się o 22,1 proc. do 1109 szt., co przełożyło się na spadek przychodów rdr. o 7,7 proc. do 189,4 mln zł. Spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 19,7 proc. (19,3 proc. w pierwszym kwartale ub.r.).

Czytaj więcej

Pracownicy i klienci to najlepsi doradcy od optymalizacji

W Polsce w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż produktów marki Wielton osiągnęła poziom 1218 szt., czyli spadek o 11,4 proc. Przychody spółki wzrosły rdr. o 8,4 proc. do 167,5 mln zł. Grupa Wielton to trzeci gracz rynku polskim z udziałami na poziomie 13,7 proc. (16,2 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). 

Spółka Lawrence David zakończyła pierwszy kwartał na rynku brytyjskim z udziałami na poziomie 10,3 proc. (13,1 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Spółka sprzedała niemal taką samą liczbę produktów jak przed rokiem (1009 szt. w 2023 r. względem 1010 szt. w 2022 r.). Spółka zanotowała wzrost przychodów rdr. o 26,1 proc. do 156,2 mln zł.   

Spółki Langendorf i Wielton GmbH awansowały z 10. na 7. miejsce na rynku niemieckim, który zmalał o 3,1 proc. Ich udziały wyniosły 2 proc. wobec 1,9 proc. przed rokiem. Rejestracje pojazdów Langendorf i Wielton GmbH wyniosły 306 szt. wobec 296 szt. w pierwszym kwartale 2022 r. Sprzedaż produktów obu spółek zmniejszyła się o 19 proc. do 376 szt. w pierwszych trzech miesiącach 2023 r., przekładając się na spadek rdr. przychodów o 7,6 proc. do 92,2 mln zł. 

Piąte miejsce na rynku utrzymały spółki z regionu CEE, rejestrując 266 pojazdów i 8 proc. wzrost rdr. Zwiększenie poziomu rejestracji pojazdów marki Wielton o ponad 8% rdr. wynika ze wzmocnienia sprzedaży w Słowacji i Bułgarii oraz finalizacji wielu zamówień na koniec 2022 r. Sprzedaż pojazdów spółki w pierwszym kwartale br. spadła o 23,8 proc. do 368 szt., a poziom przychodów spółki zmalał rdr. o 10,9 proc. do 55,0 mln zł. 

Pomimo hamującego rynku włoskiego, spółka Viberti awansowała na 5. pozycję, a jej udziały wzrosły do 6,4 proc. Sprzedaż wolumenowa produktów spółki wzrosła o 10,3 proc. do 257 szt., przekładając się na wzrost przychodów rdr. o 25,6 proc. do 37,8 mln zł. 

Czytaj więcej

Za nieco ponad rok przewoźnicy zarejestrują tylko naczepy z certyfikatem emisyjności

Udziały rynkowe hiszpańskiej spółki Guillén wyniosły 2 proc., co dało jej 10 miejsce na rynku. W pierwszym kwartale 2023 r. spółka odnotowała spadek sprzedaży pojazdów do poziomu 113 sztuk pojazdów, czyli o 28,5 proc. mniej niż przed rokiem (bez uwzględnienie eksportu), co przełożyło się na zmniejszenie rdr. przychodów o 4,0 proc. rdr. do 16,6 mln zł. Spółka Guillén kontynuuje proces integracji zakupowej, produkcyjnej i sprzedażowej z pozostałymi podmiotami Grupy Wielton. – Schłodzenie popytu związane z niepewnością rynkową i wstrzymywaniem decyzji zakupowych przez firmy transportowe stanowi jedno z największych wyzwań branży naczepowej. W efekcie możemy spodziewać się zaostrzenia konkurencji, walki o utrzymanie udziałów rynkowych, a także presji cenowej ze strony klientów – zaznacza CEO Grupy Wielton Mariusz Golec.

W pierwszym kwartale Wielton sprzedał o 13 proc. mniej naczep, 5 259 sztuk. Przychody wzrosły o 4 proc. do 848,8 mln zł.  O 26 proc., do poziomu 45,8 mln zł, zwiększył się wynik EBITDA. Marża EBITDA wyniosła 5,4 proc. wobec 4,5 proc. w pierwszym kwartale 2022 roku. Zysk netto Grupy wyniósł 12,8 mln zł, rosnąc rdr. o 32 proc. – Na większości rynków europejskich obserwujemy mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, połączone z wysoką inflacją i kosztami prowadzenia działalności – przyznaje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. Dodaje, że Grupa dostosowuje do sytuacji rynkowej poziom wydatków inwestycyjnych.

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą