300 tysięcy ciężarówek w ruchu międzynarodowym

Zarejestrowana w Polsce flota ciężarówek transportu międzynarodowego przekroczyła na koniec 2023 roku po raz pierwszy w historii barierę 300 tys. sztuk.

Publikacja: 15.01.2024 13:34

300 tysięcy ciężarówek w ruchu międzynarodowym

Foto: Maciej Zalewski, GDDKiA

W 2023 roku GITD wydała 9 tys. nowych uprawnień na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych ładunków, czyli o ponad tysiąc mniej niż rok wcześniej. Spadek dynamiki przyrostu liczby nowych firm w ujęciu procentowym jest mniej spektakularny, bo wynosi 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku. 

Zainteresowanie branżą międzynarodowego transportu drogowego pozostaje duże. Przypomnijmy, że w 2022 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 2,5 razy więcej nowych firm niż w 2021 roku. Duży przyrost wynikał z rejestracji spółek z kapitałem zagranicznym, przede wszystkim ukraińskim, białoruskim i rosyjskim. O ile ten ostatni stracił aktywność (przybyło 13 firm, do 110), to obywatele pozostałych państw nadal byli aktywni. 

Czytaj więcej

Coraz goręcej na Morzu Czerwonym, stawki kontenerowe w górę

Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w ub.r. przybyło 146 firm z kapitałem białoruskim (do 1031 w połowie sierpnia 2023 roku) oraz 79 firm z kapitałem ukraińskim (do 2158 na połowę sierpnia). Zagraniczny kapitał stanowi jednak mniej niż 5 proc. nowych firm. 

W przypadku już działających podmiotów, których na koniec 2023 roku było 45 565, jak wynika z danych Biura Transportu Międzynarodowego, a działających w tej branży firm z kapitałem zagranicznym (z danych COIG, stan na 30 września) 5309. Zatem co dziewiąty przewoźnik ma zagraniczne pochodzenie kapitału. Wśród firm 2158 należało do kapitału ukraińskiego, 1031 białoruskiego i 110 rosyjskiego. 

Flota zarejestrowanych w Polsce ciężarówek obsługujących przewozy międzynarodowe na koniec roku liczyła 304 943 sztuki, to jest o 4 proc. więcej niż na koniec 2022 roku. Skromy, 4-procentowy przyrost liczebności floty jest oznaką kryzysu – w 2022 roku flota powiększyła się o 17,5 proc. Przedsiębiorcy częściej ograniczali się do wymiany samochodów i unikali powiększania parku samochodowego. W całym 2023 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony sięgnęły 35 502 sztuk, co jest nowym rekordem, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Jednak rejestracje naczep zmalały o 7,6 proc. do 23 449 sztuk. 

Szybciej rosła flota lekkich samochodów, o dmc od 2,5 do 3,5 tony, która powiększyła się o ponad 15 proc. do 36 120 sztuk. Ten rynek jest licencjonowany od niedawna i dopiero dostosowuje się do potrzeb, tym bardziej że przepisy są coraz bardziej restrykcyjne i wymuszą stosowanie także w tych samochodach tachografów. 

Czytaj więcej

Protest na granicy będzie dalej trwał

Na koniec 2023 roku średnio na firmę przypadało 6,7 samochodu o dmc pow. 3,5 tony, a wliczając wszystkie (od 2,5 tony w górę) wyniosła 7,5 samochody, gdy rok wcześniej 7,3 samochodu. 

W 2023 roku GITD wydała 9 tys. nowych uprawnień na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych ładunków, czyli o ponad tysiąc mniej niż rok wcześniej. Spadek dynamiki przyrostu liczby nowych firm w ujęciu procentowym jest mniej spektakularny, bo wynosi 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku. 

Zainteresowanie branżą międzynarodowego transportu drogowego pozostaje duże. Przypomnijmy, że w 2022 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 2,5 razy więcej nowych firm niż w 2021 roku. Duży przyrost wynikał z rejestracji spółek z kapitałem zagranicznym, przede wszystkim ukraińskim, białoruskim i rosyjskim. O ile ten ostatni stracił aktywność (przybyło 13 firm, do 110), to obywatele pozostałych państw nadal byli aktywni. 

Drogowy
Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini