300 tysięcy ciężarówek w ruchu międzynarodowym

Zarejestrowana w Polsce flota ciężarówek transportu międzynarodowego przekroczyła na koniec 2023 roku po raz pierwszy w historii barierę 300 tys. sztuk.

Publikacja: 15.01.2024 13:34

300 tysięcy ciężarówek w ruchu międzynarodowym

Foto: Maciej Zalewski, GDDKiA

W 2023 roku GITD wydała 9 tys. nowych uprawnień na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych ładunków, czyli o ponad tysiąc mniej niż rok wcześniej. Spadek dynamiki przyrostu liczby nowych firm w ujęciu procentowym jest mniej spektakularny, bo wynosi 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku. 

Zainteresowanie branżą międzynarodowego transportu drogowego pozostaje duże. Przypomnijmy, że w 2022 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 2,5 razy więcej nowych firm niż w 2021 roku. Duży przyrost wynikał z rejestracji spółek z kapitałem zagranicznym, przede wszystkim ukraińskim, białoruskim i rosyjskim. O ile ten ostatni stracił aktywność (przybyło 13 firm, do 110), to obywatele pozostałych państw nadal byli aktywni. 

Czytaj więcej

Coraz goręcej na Morzu Czerwonym, stawki kontenerowe w górę

Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w ub.r. przybyło 146 firm z kapitałem białoruskim (do 1031 w połowie sierpnia 2023 roku) oraz 79 firm z kapitałem ukraińskim (do 2158 na połowę sierpnia). Zagraniczny kapitał stanowi jednak mniej niż 5 proc. nowych firm. 

W przypadku już działających podmiotów, których na koniec 2023 roku było 45 565, jak wynika z danych Biura Transportu Międzynarodowego, a działających w tej branży firm z kapitałem zagranicznym (z danych COIG, stan na 30 września) 5309. Zatem co dziewiąty przewoźnik ma zagraniczne pochodzenie kapitału. Wśród firm 2158 należało do kapitału ukraińskiego, 1031 białoruskiego i 110 rosyjskiego. 

Flota zarejestrowanych w Polsce ciężarówek obsługujących przewozy międzynarodowe na koniec roku liczyła 304 943 sztuki, to jest o 4 proc. więcej niż na koniec 2022 roku. Skromy, 4-procentowy przyrost liczebności floty jest oznaką kryzysu – w 2022 roku flota powiększyła się o 17,5 proc. Przedsiębiorcy częściej ograniczali się do wymiany samochodów i unikali powiększania parku samochodowego. W całym 2023 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony sięgnęły 35 502 sztuk, co jest nowym rekordem, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Jednak rejestracje naczep zmalały o 7,6 proc. do 23 449 sztuk. 

Szybciej rosła flota lekkich samochodów, o dmc od 2,5 do 3,5 tony, która powiększyła się o ponad 15 proc. do 36 120 sztuk. Ten rynek jest licencjonowany od niedawna i dopiero dostosowuje się do potrzeb, tym bardziej że przepisy są coraz bardziej restrykcyjne i wymuszą stosowanie także w tych samochodach tachografów. 

Czytaj więcej

Protest na granicy będzie dalej trwał

Na koniec 2023 roku średnio na firmę przypadało 6,7 samochodu o dmc pow. 3,5 tony, a wliczając wszystkie (od 2,5 tony w górę) wyniosła 7,5 samochody, gdy rok wcześniej 7,3 samochodu. 

W 2023 roku GITD wydała 9 tys. nowych uprawnień na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych ładunków, czyli o ponad tysiąc mniej niż rok wcześniej. Spadek dynamiki przyrostu liczby nowych firm w ujęciu procentowym jest mniej spektakularny, bo wynosi 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku. 

Zainteresowanie branżą międzynarodowego transportu drogowego pozostaje duże. Przypomnijmy, że w 2022 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 2,5 razy więcej nowych firm niż w 2021 roku. Duży przyrost wynikał z rejestracji spółek z kapitałem zagranicznym, przede wszystkim ukraińskim, białoruskim i rosyjskim. O ile ten ostatni stracił aktywność (przybyło 13 firm, do 110), to obywatele pozostałych państw nadal byli aktywni. 

Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą