W 2023 roku GITD wydała 9 tys. nowych uprawnień na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych ładunków, czyli o ponad tysiąc mniej niż rok wcześniej. Spadek dynamiki przyrostu liczby nowych firm w ujęciu procentowym jest mniej spektakularny, bo wynosi 2,4 proc. w stosunku do 2022 roku.
Zainteresowanie branżą międzynarodowego transportu drogowego pozostaje duże. Przypomnijmy, że w 2022 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 2,5 razy więcej nowych firm niż w 2021 roku. Duży przyrost wynikał z rejestracji spółek z kapitałem zagranicznym, przede wszystkim ukraińskim, białoruskim i rosyjskim. O ile ten ostatni stracił aktywność (przybyło 13 firm, do 110), to obywatele pozostałych państw nadal byli aktywni.
Czytaj więcej
Amerykanie i Brytyjczycy ostrzelali Huti. Bombardowanie Jemenu przez amerykańskie i brytyjskie okręty ma otworzyć Morze Czerwone dla statków.
Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w ub.r. przybyło 146 firm z kapitałem białoruskim (do 1031 w połowie sierpnia 2023 roku) oraz 79 firm z kapitałem ukraińskim (do 2158 na połowę sierpnia). Zagraniczny kapitał stanowi jednak mniej niż 5 proc. nowych firm.
W przypadku już działających podmiotów, których na koniec 2023 roku było 45 565, jak wynika z danych Biura Transportu Międzynarodowego, a działających w tej branży firm z kapitałem zagranicznym (z danych COIG, stan na 30 września) 5309. Zatem co dziewiąty przewoźnik ma zagraniczne pochodzenie kapitału. Wśród firm 2158 należało do kapitału ukraińskiego, 1031 białoruskiego i 110 rosyjskiego.