Nowe ciężarowe elektryki Scanii

Samochody do transportu miejskiego i regionalnego z silnikami o mocy 400 i 450 kW oferowane są już w wersji produkcyjnej.

Publikacja: 23.10.2023 14:59

Nowe ciężarowe elektryki Scanii

Scania

Foto: Scania

Samochody mogą tworzyć zestawy o dmc do 64 ton, zasięgu do 390 km i podczas ładowania pobierać prąd o mocy do 375 kW. – Wielu klientów będzie zaskoczonych, poznając możliwości tych pojazdów oraz ich wydajność w połączeniu z naszymi usługami cyfrowymi – zaznacza starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania Fredrik Allard. 

Nowe silniki

Samochody są oferowane jako podwozia do zabudowy, jak i ciągniki siodłowe z kabinami R i S. Zasięg jest uzależniony od masy, eksploatacji, pogody, stylu jazdy itp., ale w przypadku 27-tonowej wywrotki miejskiej z sześcioma akumulatorami można oczekiwać po każdym ładowaniu 350 km zasięgu­­­. Jedna godzina ładowania zwiększa zasięg o 270 km. Ładowarka o mocy 130 kW w ciągu godziny o 100 km zwiększy zasięg ciężarówki, która zużywa 1,3 kWh/km. 

Czytaj więcej

Rząd brytyjski przeznaczył 200 mln funtów na elektryfikację transportu drogowego

Scania wprowadziła także gamę nowych maszyn elektrycznych, rodzinę EM C1-4, z co najmniej pięcioma różnymi poziomami mocy. Oczekuje się, że EM C1-4 (o pojedynczym wirniku z magnesem trwałym), której produkcja ruszy pod koniec 2024 roku, będzie cieszyła się największym zainteresowaniem. – Dzięki pięciu różnym poziomom mocy i czterem biegom ta elektryczna maszyna staje się synonimem elastyczności – uważa Allard. 

Samochody wyposażone w EM C1-4 będą mogły mieć akumulatory o pojemności 416 lub 624 kWh, co da zasięg ponad 390 km dla pojazdów o dmc 29 ton oraz ponad 370 km dla 40-tonowych. 

Wcześniej w produkcji znajdą się elektryczne silniki EM C1-2 i EM C3-6. Pierwszy z nich, o mocy 230 kW z pojedynczym wirnikiem z magnesem trwałym, przenosząca moment obrotowy na koła samochodu poprzez 2-stopniową przekładnię planetarną, przeznaczony jest dla 29-tonowych pojazdów.

Silnik EM C3-6 ma potrójny wirnik z magnesem trwałym, współpracuje z 6-stopniową planetarną przekładnią i przeznaczony jest dla pojazdów o dmc od 40 do 64 ton. 

Nowe akumulatory

W 2023 roku Scania nową linię montażową baterii o wartości 126 mln euro. – Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy Traton Christian Levin. 

Czytaj więcej

Rośnie południowy jedwabny szlak

W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie. Produkowane są w fabryce Northvolt ETT w północnej Szwecji, natomiast od 5 września są montowane w pakiety kw. w Södertälje, co pozwoliło na seryjną produkcję elektrycznych pojazdów ciężarowych przeznaczonych do transportu regionalnego. 

Ulokowanie zakładu montażowego w hali o powierzchni 18 tys. m kw. w sąsiedztwie linii podwozi w Södertälje, którą latem tego roku przeprojektowano pod kątem seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych, pozwoliło na stworzenie warunków do szybkiego i wydajnego przepływu produkcji. Przy montażu baterii zatrudnionych będzie 550 pracowników Scania, a cały proces jest wysoce zautomatyzowany – od przyjęcia towaru przez produkcję po dostawę.

Ogniwo montowane obecnie w moduły i pakiety może zasilać pojazdy przez 1,5 mln km, co odpowiada okresowi ich eksploatacji. Grupa Traton obejmuje w Europie marki Scania i MAN. 

Konkurencja też nie śpi

Pozostali producenci także przygotowali produkcję elektrycznych komponentów. Volvo Trucks otworzyło pierwszy zakład montażu akumulatorów w 2022 roku. Fabryka ta, zlokalizowana w Gandawie (Belgia), dostarcza gotowe do montażu akumulatory do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo. 

Ogniwa i moduły firmy Samsung SDI są montowane w zestawy akumulatorów. Każdy pakiet akumulatorów ma pojemność 90 kWh, a klient może wybrać maksymalnie sześć pakietów akumulatorów (540 kWh) w samochodzie ciężarowym. Liczba akumulatorów zależy od specyficznych wymagań klienta dotyczących zasięgu i ładowności. 

Czytaj więcej

Pesa rozpoczyna największą inwestycję w historii

Daimler Trucks kupuje akumulatory u chińskiego dostawcy CATL, który wytwarza je na Węgrzech. Daimler Trucks & Buses US Holding, PACCAR i zależna od Cumminsa Accelera powołały na początku września spółkę do produkcji w USA ogniw bateryjnych. Ma ona przyspieszyć dostępność ogniw i baterii. Udziałowcy spodziewają się zainwestować 2-3 mld dol. w fabrykę o zdolności produkcyjnej 21 GWh. 

W Polsce zakład rozbudowuje Impact Clean Power Technology z Grupy Grenevia. W podwarszawskim Pruszkowie stanie fabryka o zdolności produkcyjnej 1,2 GWh w 2024 (16 tysięcy sztuk systemów bateryjnych) i ponad 4 GWh rocznie w 2027 roku. W pełni zautomatyzowana, nowoczesna linia produkcyjna umożliwi wytworzenie co 11 minut nowej baterii dla e-mobility. Impact wykorzysta ogniwa typu LTO, LFP i NMC, a pakiety baterii dostarcza lokalnym producentom autobusów oraz eksportuje. 

Samochody mogą tworzyć zestawy o dmc do 64 ton, zasięgu do 390 km i podczas ładowania pobierać prąd o mocy do 375 kW. – Wielu klientów będzie zaskoczonych, poznając możliwości tych pojazdów oraz ich wydajność w połączeniu z naszymi usługami cyfrowymi – zaznacza starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania Fredrik Allard. 

Nowe silniki

Pozostało 93% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?