Nowe ciężarowe elektryki Scanii

Samochody do transportu miejskiego i regionalnego z silnikami o mocy 400 i 450 kW oferowane są już w wersji produkcyjnej.

Publikacja: 23.10.2023 14:59

Nowe ciężarowe elektryki Scanii

Scania

Foto: Scania

Samochody mogą tworzyć zestawy o dmc do 64 ton, zasięgu do 390 km i podczas ładowania pobierać prąd o mocy do 375 kW. – Wielu klientów będzie zaskoczonych, poznając możliwości tych pojazdów oraz ich wydajność w połączeniu z naszymi usługami cyfrowymi – zaznacza starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania Fredrik Allard. 

Nowe silniki

Samochody są oferowane jako podwozia do zabudowy, jak i ciągniki siodłowe z kabinami R i S. Zasięg jest uzależniony od masy, eksploatacji, pogody, stylu jazdy itp., ale w przypadku 27-tonowej wywrotki miejskiej z sześcioma akumulatorami można oczekiwać po każdym ładowaniu 350 km zasięgu­­­. Jedna godzina ładowania zwiększa zasięg o 270 km. Ładowarka o mocy 130 kW w ciągu godziny o 100 km zwiększy zasięg ciężarówki, która zużywa 1,3 kWh/km. 

Czytaj więcej

Rząd brytyjski przeznaczył 200 mln funtów na elektryfikację transportu drogowego

Scania wprowadziła także gamę nowych maszyn elektrycznych, rodzinę EM C1-4, z co najmniej pięcioma różnymi poziomami mocy. Oczekuje się, że EM C1-4 (o pojedynczym wirniku z magnesem trwałym), której produkcja ruszy pod koniec 2024 roku, będzie cieszyła się największym zainteresowaniem. – Dzięki pięciu różnym poziomom mocy i czterem biegom ta elektryczna maszyna staje się synonimem elastyczności – uważa Allard. 

Samochody wyposażone w EM C1-4 będą mogły mieć akumulatory o pojemności 416 lub 624 kWh, co da zasięg ponad 390 km dla pojazdów o dmc 29 ton oraz ponad 370 km dla 40-tonowych. 

Wcześniej w produkcji znajdą się elektryczne silniki EM C1-2 i EM C3-6. Pierwszy z nich, o mocy 230 kW z pojedynczym wirnikiem z magnesem trwałym, przenosząca moment obrotowy na koła samochodu poprzez 2-stopniową przekładnię planetarną, przeznaczony jest dla 29-tonowych pojazdów.

Silnik EM C3-6 ma potrójny wirnik z magnesem trwałym, współpracuje z 6-stopniową planetarną przekładnią i przeznaczony jest dla pojazdów o dmc od 40 do 64 ton. 

Nowe akumulatory

W 2023 roku Scania nową linię montażową baterii o wartości 126 mln euro. – Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy Traton Christian Levin. 

Czytaj więcej

Rośnie południowy jedwabny szlak

W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie. Produkowane są w fabryce Northvolt ETT w północnej Szwecji, natomiast od 5 września są montowane w pakiety kw. w Södertälje, co pozwoliło na seryjną produkcję elektrycznych pojazdów ciężarowych przeznaczonych do transportu regionalnego. 

Ulokowanie zakładu montażowego w hali o powierzchni 18 tys. m kw. w sąsiedztwie linii podwozi w Södertälje, którą latem tego roku przeprojektowano pod kątem seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych, pozwoliło na stworzenie warunków do szybkiego i wydajnego przepływu produkcji. Przy montażu baterii zatrudnionych będzie 550 pracowników Scania, a cały proces jest wysoce zautomatyzowany – od przyjęcia towaru przez produkcję po dostawę.

Ogniwo montowane obecnie w moduły i pakiety może zasilać pojazdy przez 1,5 mln km, co odpowiada okresowi ich eksploatacji. Grupa Traton obejmuje w Europie marki Scania i MAN. 

Konkurencja też nie śpi

Pozostali producenci także przygotowali produkcję elektrycznych komponentów. Volvo Trucks otworzyło pierwszy zakład montażu akumulatorów w 2022 roku. Fabryka ta, zlokalizowana w Gandawie (Belgia), dostarcza gotowe do montażu akumulatory do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo. 

Ogniwa i moduły firmy Samsung SDI są montowane w zestawy akumulatorów. Każdy pakiet akumulatorów ma pojemność 90 kWh, a klient może wybrać maksymalnie sześć pakietów akumulatorów (540 kWh) w samochodzie ciężarowym. Liczba akumulatorów zależy od specyficznych wymagań klienta dotyczących zasięgu i ładowności. 

Czytaj więcej

Pesa rozpoczyna największą inwestycję w historii

Daimler Trucks kupuje akumulatory u chińskiego dostawcy CATL, który wytwarza je na Węgrzech. Daimler Trucks & Buses US Holding, PACCAR i zależna od Cumminsa Accelera powołały na początku września spółkę do produkcji w USA ogniw bateryjnych. Ma ona przyspieszyć dostępność ogniw i baterii. Udziałowcy spodziewają się zainwestować 2-3 mld dol. w fabrykę o zdolności produkcyjnej 21 GWh. 

W Polsce zakład rozbudowuje Impact Clean Power Technology z Grupy Grenevia. W podwarszawskim Pruszkowie stanie fabryka o zdolności produkcyjnej 1,2 GWh w 2024 (16 tysięcy sztuk systemów bateryjnych) i ponad 4 GWh rocznie w 2027 roku. W pełni zautomatyzowana, nowoczesna linia produkcyjna umożliwi wytworzenie co 11 minut nowej baterii dla e-mobility. Impact wykorzysta ogniwa typu LTO, LFP i NMC, a pakiety baterii dostarcza lokalnym producentom autobusów oraz eksportuje. 

Samochody mogą tworzyć zestawy o dmc do 64 ton, zasięgu do 390 km i podczas ładowania pobierać prąd o mocy do 375 kW. – Wielu klientów będzie zaskoczonych, poznając możliwości tych pojazdów oraz ich wydajność w połączeniu z naszymi usługami cyfrowymi – zaznacza starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania Fredrik Allard. 

Nowe silniki

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Elektromobilność
Na pieniądze z dopłat trzeba poczekać
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Elektromobilność
Elektryfikacja nie przebiega jak błyskawica
Elektromobilność
Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów
Elektromobilność
Szwedzi cmokają na widok wodorowej lokomotywy Pesy
Elektromobilność
Drogie wodorowe autobusy polskich miast