W 2023 roku zarejestrowano 359 pojazdów o dmc ponad 6 ton zasilanych paliwami alternatywnymi. Jest to wynik rejestracji głownie samochodów z napędem gazowym CNG/LNG, których przybyło 320 sztuk. Rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły w tym segmencie 39 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysku Motoryzacyjnego. Rok wcześniej takich pojazdów zarejestrowano tylko 6.
Z kolei Daimler Truck Polska podlicza, że w 2022 roku w CEPiK pojawiło się 11 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton, a rok później już 41 sztuk elektrycznych ciężarówek. – Ten wzrost jest nieunikniony, ponieważ dilerzy rejestrują samochody pokazowe. W 2023 roku dilerzy Mercedesa zarejestrowali 11 elektrycznych ciężarówek, a w sumie takich samochodów będzie w tym roku 27, łącznie z 11 już zarejestrowanymi. Od 2025 roku zaczną się rejestracje A600 – zapowiada szef sprzedaży Daimler Truck Polska Piotrek Urban.
Czytaj więcej
Spółka złożyła największe w swojej historii warte 3,5 mld zł zamówienie na tabor. Przygotowuje się do przewiezienia ponad 70 mln pasażerów w tym roku i dalszych wzrostów w latach następnych.
Pokazowe egzemplarze mają przekonać przedsiębiorstwa do nowego napędu. Produkcja ciężkich modeli elektrycznych jest pilotażowa, zarówno producenci jak i dostawcy uczą się tego napędu. Cały czas wymagają potwierdzenia: konstrukcja i trwałość akumulatorów oraz sposoby ich ładowania. Zarówno Volvo jak i Scania dostarczyły pierwsze ciężkie samochody elektryczne klientom, jednak są to dla wszystkich jazdy obserwowane.
PZPM zaznacza, że dużą dynamikę rejestracji miały elektryczne samochody dostawcze (+73 proc.) oraz autobusy (+126 proc.) gdzie w całym roku zarejestrowano 355 elektrycznych autobusów, co stanowi prawie 20 proc. wszystkich rejestracji.