Kto rejestruje elektryczne ciężarówki?

Ciężarówki z napędami alternatywnymi rejestrowane są głównie przez dilerów dla prób u klientów.

Publikacja: 11.01.2024 17:12

Kto rejestruje elektryczne ciężarówki?

Foto: Daimler Truck

W 2023 roku zarejestrowano 359 pojazdów o dmc ponad 6 ton zasilanych paliwami alternatywnymi. Jest to wynik rejestracji głownie samochodów z napędem gazowym CNG/LNG, których przybyło 320 sztuk. Rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły w tym segmencie 39 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysku Motoryzacyjnego. Rok wcześniej takich pojazdów zarejestrowano tylko 6. 

Z kolei Daimler Truck Polska podlicza, że w 2022 roku w CEPiK pojawiło się 11 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton, a rok później już 41 sztuk elektrycznych ciężarówek. – Ten wzrost jest nieunikniony, ponieważ dilerzy rejestrują samochody pokazowe. W 2023 roku dilerzy Mercedesa zarejestrowali 11 elektrycznych ciężarówek, a w sumie takich samochodów będzie w tym roku 27, łącznie z 11 już zarejestrowanymi. Od 2025 roku zaczną się rejestracje A600 – zapowiada szef sprzedaży Daimler Truck Polska Piotrek Urban.

Czytaj więcej

Największe zamówienie w historii PKP Intercity

Pokazowe egzemplarze mają przekonać przedsiębiorstwa do nowego napędu. Produkcja ciężkich modeli elektrycznych jest pilotażowa, zarówno producenci jak i dostawcy uczą się tego napędu. Cały czas wymagają potwierdzenia: konstrukcja i trwałość akumulatorów oraz sposoby ich ładowania. Zarówno Volvo jak i Scania dostarczyły pierwsze ciężkie samochody elektryczne klientom, jednak są to dla wszystkich jazdy obserwowane. 

PZPM zaznacza, że dużą dynamikę rejestracji miały elektryczne samochody dostawcze (+73 proc.) oraz autobusy (+126 proc.) gdzie w całym roku zarejestrowano 355 elektrycznych autobusów, co stanowi prawie 20 proc. wszystkich rejestracji. 

Dodatkowo zarejestrowano 39 elektrycznych samochodów dostawczych o dmc równym 4250 kg, czyli takich, które już zaliczają się do pojazdów ciężkich, ale można je prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B. 

W 2023 roku zarejestrowano 359 pojazdów o dmc ponad 6 ton zasilanych paliwami alternatywnymi. Jest to wynik rejestracji głownie samochodów z napędem gazowym CNG/LNG, których przybyło 320 sztuk. Rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły w tym segmencie 39 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysku Motoryzacyjnego. Rok wcześniej takich pojazdów zarejestrowano tylko 6. 

Z kolei Daimler Truck Polska podlicza, że w 2022 roku w CEPiK pojawiło się 11 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton, a rok później już 41 sztuk elektrycznych ciężarówek. – Ten wzrost jest nieunikniony, ponieważ dilerzy rejestrują samochody pokazowe. W 2023 roku dilerzy Mercedesa zarejestrowali 11 elektrycznych ciężarówek, a w sumie takich samochodów będzie w tym roku 27, łącznie z 11 już zarejestrowanymi. Od 2025 roku zaczną się rejestracje A600 – zapowiada szef sprzedaży Daimler Truck Polska Piotrek Urban.

Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Elektromobilność
Elektryki mają pod górę
Elektromobilność
Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny
Elektromobilność
Przewoźnicy ostrożnie próbują elektryczne napędy
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Elektromobilność
Czeka nas zalew nowych generacji elektryków
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą