Kto rejestruje elektryczne ciężarówki?

Ciężarówki z napędami alternatywnymi rejestrowane są głównie przez dilerów dla prób u klientów.

Publikacja: 11.01.2024 17:12

Kto rejestruje elektryczne ciężarówki?

Foto: Daimler Truck

W 2023 roku zarejestrowano 359 pojazdów o dmc ponad 6 ton zasilanych paliwami alternatywnymi. Jest to wynik rejestracji głownie samochodów z napędem gazowym CNG/LNG, których przybyło 320 sztuk. Rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły w tym segmencie 39 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysku Motoryzacyjnego. Rok wcześniej takich pojazdów zarejestrowano tylko 6. 

Z kolei Daimler Truck Polska podlicza, że w 2022 roku w CEPiK pojawiło się 11 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton, a rok później już 41 sztuk elektrycznych ciężarówek. – Ten wzrost jest nieunikniony, ponieważ dilerzy rejestrują samochody pokazowe. W 2023 roku dilerzy Mercedesa zarejestrowali 11 elektrycznych ciężarówek, a w sumie takich samochodów będzie w tym roku 27, łącznie z 11 już zarejestrowanymi. Od 2025 roku zaczną się rejestracje A600 – zapowiada szef sprzedaży Daimler Truck Polska Piotrek Urban.

Czytaj więcej

Największe zamówienie w historii PKP Intercity

Pokazowe egzemplarze mają przekonać przedsiębiorstwa do nowego napędu. Produkcja ciężkich modeli elektrycznych jest pilotażowa, zarówno producenci jak i dostawcy uczą się tego napędu. Cały czas wymagają potwierdzenia: konstrukcja i trwałość akumulatorów oraz sposoby ich ładowania. Zarówno Volvo jak i Scania dostarczyły pierwsze ciężkie samochody elektryczne klientom, jednak są to dla wszystkich jazdy obserwowane. 

PZPM zaznacza, że dużą dynamikę rejestracji miały elektryczne samochody dostawcze (+73 proc.) oraz autobusy (+126 proc.) gdzie w całym roku zarejestrowano 355 elektrycznych autobusów, co stanowi prawie 20 proc. wszystkich rejestracji. 

Dodatkowo zarejestrowano 39 elektrycznych samochodów dostawczych o dmc równym 4250 kg, czyli takich, które już zaliczają się do pojazdów ciężkich, ale można je prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B. 

W 2023 roku zarejestrowano 359 pojazdów o dmc ponad 6 ton zasilanych paliwami alternatywnymi. Jest to wynik rejestracji głownie samochodów z napędem gazowym CNG/LNG, których przybyło 320 sztuk. Rejestracje pojazdów elektrycznych wyniosły w tym segmencie 39 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysku Motoryzacyjnego. Rok wcześniej takich pojazdów zarejestrowano tylko 6. 

Z kolei Daimler Truck Polska podlicza, że w 2022 roku w CEPiK pojawiło się 11 rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton, a rok później już 41 sztuk elektrycznych ciężarówek. – Ten wzrost jest nieunikniony, ponieważ dilerzy rejestrują samochody pokazowe. W 2023 roku dilerzy Mercedesa zarejestrowali 11 elektrycznych ciężarówek, a w sumie takich samochodów będzie w tym roku 27, łącznie z 11 już zarejestrowanymi. Od 2025 roku zaczną się rejestracje A600 – zapowiada szef sprzedaży Daimler Truck Polska Piotrek Urban.

Elektromobilność
Elektryki nie mają chętnych na rynku wtórnym
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Elektromobilność
Koniec z tanim ładowaniem u sąsiada
Elektromobilność
Rząd zaproponował 3 mld zł na wsparcie elektrycznych ciężarówek
Elektromobilność
Przewoźnicy nie chcą przymusu kupowania elektrycznych ciężarówek
Elektromobilność
Scania zapowiada sprzedaż w Polsce regionalnych ciągników siodłowych