Miliardowe ulgi dla importerów mają przyciągnąć ładunki do niemieckich portów

Berlin zezwolił na płacenie VAT od importowanych towarów do 26 dnia następnego miesiąca.

Publikacja: 24.06.2020 17:35

Miliardowe ulgi dla importerów mają przyciągnąć ładunki do niemieckich portów

Foto: Hamburg Hafen Containerterminal Tollerort

Nowe regulacje, które wstępnie uzgodniły władze federalne i Hamburga, zwiększą płynność importerów i pozwolą Hamburgowi lepiej konkurować o ładunki. Dla Hamburga konkurentami są Rotterdam i Antwerpia, które – według zarządu portu w Hamburgu – skutecznie zabierały przeładunki.

Czytaj więcej w: DCT rozbudowuje terminal kolejowy

Polska Izba Spedycji i Logistyki niepokoi się, że nowelizacja niemieckiego prawa spowoduje ucieczkę ładunków z polskich portów. – Wnioskowaliśmy o to samo rozwiązanie do naszych władz, ale bez odzewu. Niestety, Niemcy znowu są o krok przed nami. Nasze władze mogą się uczyć na czym powinna polegać prawdziwa tarcza – podkreśla przewodniczący PISiL Marek Tarczyński. Dodaje, że w standardowej procedurze celnej VAT od importu i cło należy opłacić w ciągu 10 dni.

Czytaj więcej w: Nowe brytyjskie terminale promowe

Na dodatek Niemcy obniżyli podstawową stawkę VAT z 19 do 16 proc. – Może ona przekładać się na przenoszenie do Niemiec centrów dystrybucyjno-konsolidacyjno-rozdzielczych odpowiedzialnych za dystrybucję nie tylko na duże rynki, takie jak niemiecki czy polski, lecz także obejmujących swoim oddziaływaniem mniejsze kraje Europy Środkowej – niepokoi się Mirosław Antonowicz z Akademii Koźmińskiego.

Niemcy pracowali nad wprowadzeniem tego rozwiązania od czasu kryzysu w 2009 roku. W ostatnich miesiącach międzyrządowy zespół z Ministerstwa Finansów oraz hamburskiego Ministerstwa Gospodarki, Transportu oraz Innowacji przygotował ostateczne brzmienie przepisów zezwalające na wydłużenie płatności VAT od importowanych towarów do 26 dnia następnego miesiąca. Regulacja wejdzie w życie „tak szybko jak to możliwe” zaznaczył Port Hamburg w komunikacie. Na to rozwiązanie muszą zgodzić się pozostałe landy.

Czytaj więcej w: Zboża uratowały wyniki portów w pierwszym kwartale

Hamburski minister gospodarki Michael Westhagemann szacuje, że zmiana przepisów zwiększy płynność przedsiębiorców o 5 mld euro.

Dla Polski stawka też jest wysoka. MF podaje, że dochody budżetu państwa z cła w 2018 roku wyniosły 4 mld zł. Łączne wpływy z cła pobranego w morskich oddziałach celnych granicznych w tym samym roku przekroczyły 1,7 mld zł, co stanowi 43 proc.  kwoty pobranego cła ogółem.

Nowe regulacje, które wstępnie uzgodniły władze federalne i Hamburga, zwiększą płynność importerów i pozwolą Hamburgowi lepiej konkurować o ładunki. Dla Hamburga konkurentami są Rotterdam i Antwerpia, które – według zarządu portu w Hamburgu – skutecznie zabierały przeładunki.

Czytaj więcej w: DCT rozbudowuje terminal kolejowy

Pozostało 85% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL