Po kilku miesiącach deliberacji Komisja Europejska zgodziła się na proponowaną przez polski rząd pomoc dla przewoźników autobusowych, którzy ponieśli straty na skutek narzuconych przez administrację państwa ograniczeń podczas pandemii.

Pomoc warta 638 mln zł będzie mieć formę dotacji bezpośrednich dla przewoźników autobusowych. Wartość pomocy nie może przekroczyć 1,8 mln euro na beneficjenta i zostanie przyznana nie późnej niż do 31 grudnia 2021 roku. – Czekaliśmy na tę decyzję, dokumenty zostały złożone do KE na początku roku – zaznacza Józef Słowikowski, wiceprezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.

Czytaj więcej w: Tarcza dla kolejowych przewoźników pasażerskich

PIGTSiS w badaniach szacuje, że w ub.r. 27 przewoźników zatrudniających ok. 4,5 tys. osób zanotowało spadek pracy przewozowej o 37,2 proc., a przychody o 25 proc. W dwóch pierwszych miesiącach tego roku w niektórych firmach spadki sięgnęły nawet 80 proc. 

Rząd ograniczył ilości osób, które mogły podróżować autobusami, wprowadził także zdalne nauczanie, 80-90 proc. pasażerów stanowiła młodzież szkolna.

Czytaj więcej w: Rząd przyznał pomoc przewoźnikom autokarowym

Prezes PIGTSiS Zdzisław Szczerbaciuk zaznacza, że firmy walczą o przetrwanie, ale w długiej perspektywie bolączką jest przestarzały tabor.

W transporcie wojewódzkim, powiatowym i gminnym niecałe 2 tys. podmiotów, głównie prywatnych, wykorzystuje ok. 35 tys. autobusów, których średni wiek wynosi 18,6 lat. Wiele z nich ma nawet 30 lat i więcej.

Czytaj więcej w: W tym tygodniu Sejm zadecyduje na jaką pomoc mogą liczyć przewoźnicy autokarowi

Takiej sektorowej pomocy nie uzyskali przewoźnicy autokarowi, wykonujący przewozy nieregularne, którzy wraz z zamknięciem turystyki ponieśli poważne straty.