E-handel zaśmieca kraj

Nabywcy coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczność opakowań przesyłek.

Publikacja: 16.02.2021 15:25

E-handel zaśmieca kraj

Foto: logistyka.rp.pl

Według danych z raportu „Wspólnie na rzecz Ziemi”, co trzeci kupujący w sieci zauważa pewne nieprawidłowości – konsumenci za szkodliwe uznają przede wszystkim używanie folii do pakowania przesyłek (20%), umieszczanie produktów spożywczych w woreczkach foliowych i reklamówkach (19%), niedostosowanie wielkości paczki do rozmiarów towaru (18%). Co 7. badany jako nieekologiczne wskazał wysyłanie produktów z tego samego miejsca „na raty” oraz brak możliwości odbioru przesyłki w dedykowanym punkcie nadawczo-odbiorczym lub automacie paczkowym.

GUS podaje, że w 2019 roku na jednego mieszkańca kraju przypadło około 332 kg zebranych odpadów komunalnych, a łącznie w ubiegłym roku zebrano ich aż 12,8 mln ton. To o 2,1%. więcej niż w 2018 roku.

Czytaj więcej w: Amazon: możemy wydrukować nawet jedną książkę

Administracje państw zajęły się na poważnie walką z opakowaniami po przesyłkach. Niemiecki rząd zarejestrował wszystkie działające tam sklepy internetowe i pobiera od nich opłaty za recykling opakowań.

Z danych Green Generation wynika, że 16% badanych chce dopłacić za opakowanie bez użycia folii, a 20% zgodzi się dłużej poczekać na przesyłkę, jeśli wynika to z dbałości e-sklepu o bardziej ekologiczną dostawę. – Widzimy rosnące zapotrzebowanie e-commerce na oferty ekologicznych opakowań i wypełniaczy – podkreśla dyrektor handlowa Sendit Kamila Kowalska.

Czytaj więcej w: Wkrótce kurierzy dostarczą ponad miliard paczek rocznie

Opakowania ekologiczne to takie, do produkcji których użyto materiałów biodegradowalnych lub pochodzących z recyklingu. Warto zwrócić uwagę na wypełnienie pudełka, ono również może być przyjazne środowisku, jeśli wykorzystane zostaną niepotrzebne materiały. Wypełniacze są ważnym elementem pakowania przesyłek, minimalizują przemieszczanie się towaru w środku, które może doprowadzić do jego uszkodzenia. Ograniczają też kruchość paczki, dzięki czemu jest ona mniej podatna na zgniecenia czy wgniecenia. Wypełniaczem domowej roboty mogą być stare, zmięte gazety, skrawki opakowań kartonowych, nieużywane ubrania.

Kupując w sieci, nabywcy zużywają mniej czasu i energii na dojazdy, zmniejszają ruch na ulicach, przyczyniając się tym samym do niższej emisji spalin. – Konsumenci preferują dostawę do punktów, zarówno ze względów ekologicznych, ekonomicznych – taka forma jest tańsza niż dostawa do drzwi przez kuriera, ale też dla własnej wygody. Mogą odebrać przesyłkę w wybranym przez siebie miejscu, o dowolnej porze. W 2020 roku dostawę do punktów wybrało 60% użytkowników – stwierdza dyrektor handlowa Sendit.

Czytaj więcej w: Rynek e-handlu eksplodował w USA

Spodziewa się rosnącej popularności tej formy odbioru przesyłek. – E-commerce, który korzysta z naszej platformy bliskapaczka.pl, ma już do dyspozycji 36 tys. punktów odbiorczych w całej Polsce – w poprzednim roku liczba oferowanych punktów zwiększyła się o blisko 20% – zaznacza Kowalska.

Według danych z raportu „Wspólnie na rzecz Ziemi”, co trzeci kupujący w sieci zauważa pewne nieprawidłowości – konsumenci za szkodliwe uznają przede wszystkim używanie folii do pakowania przesyłek (20%), umieszczanie produktów spożywczych w woreczkach foliowych i reklamówkach (19%), niedostosowanie wielkości paczki do rozmiarów towaru (18%). Co 7. badany jako nieekologiczne wskazał wysyłanie produktów z tego samego miejsca „na raty” oraz brak możliwości odbioru przesyłki w dedykowanym punkcie nadawczo-odbiorczym lub automacie paczkowym.

Pozostało 82% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach