InPost nie do ruszenia w Polsce

Spółka ma szansę trwale zdominować dostawy e-handlu w Polsce. Właśnie buduje fabrykę paczkomatów.

Publikacja: 10.03.2021 19:45

InPost nie do ruszenia w Polsce

Foto: Fot. InPost

InPost, który w Polsce wyprzedził DPD w segmencie dostaw przesyłek e-handlu, dokonał tego oferując wygodny odbiór paczek w automatach. Spółka ma ponad 11 tys. paczkomatów, ale w tym roku planuje powiększać ich sieć w tempie stu maszyn tygodniowo.

Marek Różycki z firmy Last Mile Experts tłumaczy, że przewaga InPost jest związana z ilością maszyn, a w szczególności z bliskością do klienta. – Maszyny są kluczowe, ponieważ bardzo zwiększają wydajność sieci doręczeń. Większość operatorów będzie musiało mieć wcześniej czy później swoje paczkomaty lub znaleźć partnera, który je ma – uważa Różycki.

Czytaj więcej w: Poczta przygotowuje rekordowe inwestycje

InPost zapowiada, że w czerwcu ruszy pod Krakowem fabryka paczkomatów InPost. Na powierzchni 7,2 tys. mkw znajdzie się także biuro nadawczo-rozwojowe. – Zapotrzebowanie na nowe urządzenia zarówno w Polsce, jak i w Europie powoduje, że obok nowych sortowni i centrów logistycznych oraz inwestycji w IT naszym priorytetem jest umocnienie pozycji jako czołowego innowatora i producenta Paczkomatów w Europie. Mamy opatentowane większość nowatorskich elementów zastosowanych w naszych Paczkomatach, co daje nam dodatkowe możliwości rozwoju – podkreśla prezes InPost Rafał Brzoska.

Czytaj więcej w: Dla DPD pandemia jest żyłą złota

Różycki zaznacza, że ostatnia mila jest kluczowa dla sklepów internetowych. – Jest najdroższa i najtrudniejsza dla operatorów KEP, stanowi ok. 40 proc. kosztów logistycznych i najbardziej wpływa na końcową ocenę klienta. Dzisiaj największym wyzwaniem jest pojemność sieci i wielu operatorów było zmuszonych odmawiać odbioru paczek w szczycie – przypomina przedstawiciel Last Mile Experts.

Czytaj więcej w: CPK zostanie centrum przeładunków ekspresowych przesyłek

Własne maszyny do odbioru przesyłek stawiają też konkurenci: Ali Express, Poczta Polska, Allegro przygotowuje się do dużych inwestycji w maszyny. Jednak te działania nadchodzą bardzo późno. Wiele lokalizacji jest już zajętych, więc naśladowcy InPost mogą znaleźć się na przegranej pozycji. Słabością InPost jest z kolei funkcjonowanie praktycznie tylko na jednym rynku: w Polsce.

InPost, który w Polsce wyprzedził DPD w segmencie dostaw przesyłek e-handlu, dokonał tego oferując wygodny odbiór paczek w automatach. Spółka ma ponad 11 tys. paczkomatów, ale w tym roku planuje powiększać ich sieć w tempie stu maszyn tygodniowo.

Marek Różycki z firmy Last Mile Experts tłumaczy, że przewaga InPost jest związana z ilością maszyn, a w szczególności z bliskością do klienta. – Maszyny są kluczowe, ponieważ bardzo zwiększają wydajność sieci doręczeń. Większość operatorów będzie musiało mieć wcześniej czy później swoje paczkomaty lub znaleźć partnera, który je ma – uważa Różycki.

Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL