InPost nie do ruszenia w Polsce

Spółka ma szansę trwale zdominować dostawy e-handlu w Polsce. Właśnie buduje fabrykę paczkomatów.

Publikacja: 10.03.2021 19:45

InPost nie do ruszenia w Polsce

Foto: Fot. InPost

InPost, który w Polsce wyprzedził DPD w segmencie dostaw przesyłek e-handlu, dokonał tego oferując wygodny odbiór paczek w automatach. Spółka ma ponad 11 tys. paczkomatów, ale w tym roku planuje powiększać ich sieć w tempie stu maszyn tygodniowo.

Marek Różycki z firmy Last Mile Experts tłumaczy, że przewaga InPost jest związana z ilością maszyn, a w szczególności z bliskością do klienta. – Maszyny są kluczowe, ponieważ bardzo zwiększają wydajność sieci doręczeń. Większość operatorów będzie musiało mieć wcześniej czy później swoje paczkomaty lub znaleźć partnera, który je ma – uważa Różycki.

Czytaj więcej w: Poczta przygotowuje rekordowe inwestycje

InPost zapowiada, że w czerwcu ruszy pod Krakowem fabryka paczkomatów InPost. Na powierzchni 7,2 tys. mkw znajdzie się także biuro nadawczo-rozwojowe. – Zapotrzebowanie na nowe urządzenia zarówno w Polsce, jak i w Europie powoduje, że obok nowych sortowni i centrów logistycznych oraz inwestycji w IT naszym priorytetem jest umocnienie pozycji jako czołowego innowatora i producenta Paczkomatów w Europie. Mamy opatentowane większość nowatorskich elementów zastosowanych w naszych Paczkomatach, co daje nam dodatkowe możliwości rozwoju – podkreśla prezes InPost Rafał Brzoska.

Czytaj więcej w: Dla DPD pandemia jest żyłą złota

Różycki zaznacza, że ostatnia mila jest kluczowa dla sklepów internetowych. – Jest najdroższa i najtrudniejsza dla operatorów KEP, stanowi ok. 40 proc. kosztów logistycznych i najbardziej wpływa na końcową ocenę klienta. Dzisiaj największym wyzwaniem jest pojemność sieci i wielu operatorów było zmuszonych odmawiać odbioru paczek w szczycie – przypomina przedstawiciel Last Mile Experts.

Czytaj więcej w: CPK zostanie centrum przeładunków ekspresowych przesyłek

Własne maszyny do odbioru przesyłek stawiają też konkurenci: Ali Express, Poczta Polska, Allegro przygotowuje się do dużych inwestycji w maszyny. Jednak te działania nadchodzą bardzo późno. Wiele lokalizacji jest już zajętych, więc naśladowcy InPost mogą znaleźć się na przegranej pozycji. Słabością InPost jest z kolei funkcjonowanie praktycznie tylko na jednym rynku: w Polsce.

InPost, który w Polsce wyprzedził DPD w segmencie dostaw przesyłek e-handlu, dokonał tego oferując wygodny odbiór paczek w automatach. Spółka ma ponad 11 tys. paczkomatów, ale w tym roku planuje powiększać ich sieć w tempie stu maszyn tygodniowo.

Marek Różycki z firmy Last Mile Experts tłumaczy, że przewaga InPost jest związana z ilością maszyn, a w szczególności z bliskością do klienta. – Maszyny są kluczowe, ponieważ bardzo zwiększają wydajność sieci doręczeń. Większość operatorów będzie musiało mieć wcześniej czy później swoje paczkomaty lub znaleźć partnera, który je ma – uważa Różycki.

Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach