Spada sprzedaż w Internecie, a InPost inwestuje

Sklepy internetowe obniżyły sprzedaż ale operatorzy kurierscy inwestują.

Publikacja: 10.05.2021 16:28

Spada sprzedaż w Internecie, a InPost inwestuje

Foto: Fot. GLS

Z danych PKO Research wynika, że znacząco obniżyła się sprzedaż w sklepach internetowych w marcu br, w porównaniu do marca ubr. W przypadku tekstyliów i odzieży udział sprzedaży internetowej w tegorocznym marcu wyniósł 32 proc., gdy rok wcześniej przekroczył 61 proc. W przypadku prasy i książek udział zmalał do 26,4 proc. z 39,9 proc. Zakupu internetowe farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego zmalały do 6,4 proc. z 10 proc. rok wcześniej. W przypadku żywności udział sprzedaży internetowej wynosi 0,9 proc. a w szczycie sięgała 1,3 proc.

Czytaj więcej w: DP DHL inwestuje w elektryczne furgony

Branża nie wydaje się zaniepokojona spadkami. – Wzrosty obrotów e-commerce mogą być niższe niż były w trakcie rozwoju COVID-19, ale będą kontynuowane, aczkolwiek już nie tak dramatycznie. Zmiany związane z rozwojem e-commerce i zwiększenie ilości paczek są raczej permanentne. Firmy KEP będą miały żniwa przez dłuższy czas – uważa przedstawiciel firmy doradczej Last Mile experts Marek Różycki.

Prognozy wzrostu obrotów e-handlu są powszechne, zatem spadki nie powinny doprowadzić do przeinwestowania. – Operatorzy KEP nie mają wiele aktywów, auta w większości należą do samych kurierów lub przewoźników – przypomina dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.

Czytaj więcej w: KAS uszczelni pobór podatków od e-handlu

Dodaje, że obniżenie udziałów jest chwilowe. – Nie obawiałbym się zmniejszenia wolumenu dla operatorów KEP. Wszelkie prognozy przewidują dalszy wzrost – zaznacza dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Same firmy także nie spowalniają. Prezes InPost Rafał Brzoska właśnie ogłosił, że jego firma zamierza do 2023 roku wybudować w Wielkiej Brytanii 10 tys. paczkomatów za 100 mln funtów. Rzuca rękawice Amazonowi, który na Wyspach ma 4 tys. automatów paczkowych, a InPost 1500.

Czytaj więcej w: E-handel zaśmieca kraj

W Polsce InPost planuje stawiać 100 maszyn tygodniowo, rozbuduje także sieć Relay we Francji, krajach Beneluksu i w Hiszpanii. W lutym spółka ogłosiła budowę fabryki w Krakowie. – Zapotrzebowanie na nowe urządzenia zarówno w Polsce, jak i w Europie powoduje, że obok nowych sortowni i centrów logistycznych oraz inwestycji w IT naszym priorytetem jest umocnienie pozycji jako czołowego innowatora i producenta Paczkomatów w Europie. Mamy opatentowane większość nowatorskich elementów zastosowanych w naszych Paczkomatach, co daje nam dodatkowe możliwości rozwoju – podkreśla prezes InPost Rafał Brzoska.

Z danych PKO Research wynika, że znacząco obniżyła się sprzedaż w sklepach internetowych w marcu br, w porównaniu do marca ubr. W przypadku tekstyliów i odzieży udział sprzedaży internetowej w tegorocznym marcu wyniósł 32 proc., gdy rok wcześniej przekroczył 61 proc. W przypadku prasy i książek udział zmalał do 26,4 proc. z 39,9 proc. Zakupu internetowe farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego zmalały do 6,4 proc. z 10 proc. rok wcześniej. W przypadku żywności udział sprzedaży internetowej wynosi 0,9 proc. a w szczycie sięgała 1,3 proc.

Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL